بروکسل شهر ۱۰ دقیقه‌ای می‌شود / تحول شهر به نفع عابران پیاده

پایتخت بلژیک، بروکسل، برنامه خود برای تبدیل شدن به شهر ۱۰ دقیقه‌ای را اعلام کرد که بر اساس آن شهر به نفع عابران پیاده متحول می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بروکسل، پایتخت بلژیک، از دیرباز به عنوان شهری محصور شده با ساختمان‌های بتنی و بلندمرتبه شهرت داشته است، اما در سال‌های اخیر، تصمیم بر این بوده است که به شهری دوستدار محیط زیست تبدیل شود، به‌طوری که در سال ۲۰۲۲ در رتبه‌بندی جهانی شهرهایی که سریع‌ترین مسیرها را برای تبدیل شدن به شهر سبز پیموده‌اند، به مقام ششم رسید. اکنون این شهر نقشه راهی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد چگونه قصد دارد به یک شهر ۱۰ دقیقه‌ای تبدیل شود به این مفهوم که امکانات ضروری برای زندگی شهری در کمتر از ۱۰ دقیقه در دسترس همه ساکنان قرار گیرد. این طرح شامل هفت مرحله اصلی است که بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ تکمیل می‌شود.

بروکسل شهر ۱۰ دقیقه‌ای می‌شود / بهبود اوضاع به نفع عابران پیاده

بروکسل برای تغییرات آب و هوایی آماده می‌شود

اولین مرحله از برنامه بروکسل به آب‌وهوا و محیط زیست اختصاص دارد. مقامات در نظر دارند شهروندان را با اثرات قریب‌الوقوع تغییرات آب‌وهوایی مانند افزایش هزینه‌های انرژی، افزایش دوره‌های خشکسالی، توسعه پدیده جزیره گرمایی و خطرات مربوط به بارندگی شدید و سیل آگاه کنند و تمهیدات لازم جهت مواجهه احتمالی با این پدیده‌ها را در نظر داشته باشند.

کاهش اثرات ناشی از تغییرات آب و هوایی

مرحله بعدی این برنامه، تغییر بافت شهری برای کاهش این اثرات است. مقامات برای سازگاری هرچه بیشتر بافت شهری، تمرکز برنامه‌ریزی خود را بر راه‌هایی برای حفظ میراث ساخته شده و تبدیل سازه‌های موجود به سازه‌های سازگار با طبیعت با استفاده از تکنیک‌های ساخت‌وساز مناسب قرار داده‌اند.

بروکسل شهر ۱۰ دقیقه‌ای می‌شود / بهبود اوضاع به نفع عابران پیاده

بروکسل، شهری فراگیر

بروکسل قصد دارد خدمات و امکانات عمومی را به راحتی برای همه ساکنان در دسترس قرار دهد و بدون در نظر گرفتن موقعیت اجتماعی‌اقتصادی، سن، معلولیت یا جنسیت، شرایط مطلوب مسکن و زندگی را برای همه تضمین کند.

رسیدگی به مسائل مربوط به جابه‌جایی و حمل‌ونقل

مقامات شهری با به‌کارگیری خودروهایی که کربن کمتری تولید می‌کنند سیستم حمل‌ونقل خود را متحول می‌کنند، همچنین فضای عمومی شهری را که در ۵۰ سال گذشته بر اساس نیازهای افراد با خودروهای شخصی طراحی شده است، برای استفاده عابران پیاده تغییر می‌دهد. به عنوان مثال، در منطقه Laeken، هدف این است که در محله‌های پرجمعیت فضاهای عمومی، همچنین فضای سبز با کیفیت بالا ساخته شود و به‌طور مشابه در جنوب شهر، توازنی بین کاهش ترافیک خودروها و افزایش بسیاری از آثار معماری و مناظر منطقه برقرار کنند.

بروکسل شهر ۱۰ دقیقه‌ای می‌شود / بهبود اوضاع به نفع عابران پیاده

حرکت به سوی شهری هوشمند

بر اساس طرح ارائه شده، بروکسل به یک شهر هوشمند تبدیل خواهد شد. مقامات می‌خواهند اقتصاد دایره‌ای مبتنی بر کاهش کم کربن را در شهر پیاده کنند، به این ترتیب بروکسل تبدیل به شهری «فعال» خواهد شد که از فعالیت‌های اقتصادی پایدار جدید استقبال می‌کند و اشتغال محلی متنوع را برای شهروندان فراهم می‌کند، همچنین با استفاده از فناوری‌های جدید، کارایی و کیفیت خدمات به شهروندان را بهبود می‌بخشد.

برنامه‌های بروکسل برای مشارکت شهروندان

طبق این برنامه، ایجاد تغییر و الگوسازی یک وظیفه عمومی برای همه شهروندان می‌شود و در نتیجه بروکسل به شهری تبدیل خواهد شد که نقش خود را به عنوان پایتخت ملی و اروپایی به‌طور کامل ایفا می‌کند. هدف از این کار، آگاه نگه داشتن شهروندان تا حد امکان و تقویت کانال‌های ارتباطی و شیوه‌های مشاوره به‌گونه‌ای است که آن‌ها بتوانند، به‌طور مفیدتر و مستقیم در مدیریت و توسعه محیط و محله خود مشارکت کنند.

در نهایت، طبق این طرح بروکسل برای تبدیل شدن به یک شهر ۱۰ دقیقه‌ای آماده می‌شود و امکانات و خدمات محلی در همه مکان‌ها برای ساکنان قابل دسترسی خواهد بود. به عنوان مثال، منطقه شمال شرقی لئوپولد، محله‌ای که دارای ساختمان‌های اداری است، به‌گونه‌ای اصلاح می‌شود که ترکیب عملکردی و اجتماعی بیشتری داشته باشد.

بروکسل شهر ۱۰ دقیقه‌ای می‌شود / بهبود اوضاع به نفع عابران پیاده

کد خبر 714191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.