آبی‌ترین و پاک‌ترین آسمان، سهم همدان شد / هوای ۷ شهر کشور برای افراد حساس ناسالم است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلودگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شهرها در چه سطحی از آلودگی قرار دارند، از این‌رو امروز ۲۲ شهر در وضعیت سالم و پاک قرار دارند و پاک‌ترین آسمان سهم همدان شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _شنبه دوم دی_ بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کرد، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای) قرار ندارد، اما روز گذشته شهر یزد با شاخص ۵۰۰ در شرایط خطرناک، آلوده‌ترین شهر کشور بود، قابل تأمل است که این استان امروز با شاخص ۴۶ جزو شهرهای پاک (سبز) ثبت شده است.

بر اساس آمارهای ثبت شده، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در هیچ‌کدام از کلان‌شهرها در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم برای عموم (قرمز) ثبت نشده‌اند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اصفهان، کرج، تهران، مشهد، سمنان، شیراز و قزوین در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته یکم دی شهرهای تبریز، اصفهان، تهران، مشهد، اهواز و قزوین در وضعیت (نارنجی) بودند.

به این ترتیب، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای تبریز، بیرجند، بجنورد، اهواز، زنجان، زاهدان، قم، کرمان، اراک، بندرعباس در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای ارومیه، کرج، شهرکرد، بجنورد، زنجان، سمنان، زاهدان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، اراک، بندرعباس و همدان در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

بر این اساس، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، بوشهر، شهرکرد، سنندج، کرمانشاه، یاسوج، رشت، خرم‌آباد، همدان و یزد در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای اردبیل، بوشهر، بیرجند، قم، سنندج، کرمان، یاسوج و رشت در وضعیت پاک (سبز) بودند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۳۹، کرج با شاخص ۱۳۲، تهران با شاخص ۱۳۹، مشهد با شاخص ۱۲۱، سمنان با شاخص ۱۰۳، شیراز با شاخص ۱۱۶، قزوین با شاخص ۱۳۸، در شرایط هوای ناسالم (نارنجی) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، اصفهان، تهران، مشهد، اهواز و قزوین در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) بود.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۶۵، بیرجند با شاخص ۵۴، بجنورد با شاخص ۵۹، اهواز با شاخص ۸۱، زنجان با شاخص ۶۲، زاهدان با شاخص ۷۷، قم با شاخص ۵۶، کرمان با شاخص ۵۹، اراک با شاخص ۸۰، بندرعباس با شاخص ۷۱، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد و در همین راستا طی روز یکم دی شهرهای ارومیه، کرج، شهرکرد، بجنورد، زنجان، سمنان، زاهدان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، اراک، بندرعباس و همدان در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

لازم است بدانیم؛ دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۱۴، اردبیل با شاخص ۲۰، بوشهر با شاخص ۴۰، شهرکرد با شاخص ۴۹، سنندج با شاخص ۲۴، کرمانشاه با شاخص ۳۱، یاسوج با شاخص ۳۰، رشت با شاخص ۲۹، خرم‌آباد با شاخص ۱۴، همدان با شاخص ۱۱ و یزد با شاخص ۴۶ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، از این‌رو اکنون همدان پاک شهر در کشور ثبت شده است.

به این ترتیب، روز گذشته شهرهای اردبیل، بوشهر، بیرجند، قم، سنندج، کرمان، یاسوج و رشت در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب، شرایط امروز کیفی هوای در کلان‌شهرهای ایلام، گرگان و ساری همچون روز گذشته یکم دی بدون داده ثبت شد.

در نهایت، بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از کلان‌شهر در وضعیت خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد، اما هفت شهر در شرایط ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۰ کلان‌شهر سالم (زرد)، تعداد ۱۱ شهر در وضعیت پاک (سبز) و سه کلان‌شهر بدون داده ثبت شده‌اند، در حالی که روز گذشته سنجش کیفیت هوای در یک شهر خطرناک (قهوه‌ای)، شهری شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) ثبت نشد، شش شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ کلان‌شهر در وضعیت سالم (زرد)، هشت شهر در شرایط پاک (سبز) و سه کلان‌شهر بدون داده بودند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 713962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.