اهمیت مهارت‌افزایی شهروندان برای بهبود کیفیت زندگی

تحقیقات نشان می‌دهد وقت و زمانی که صرف آموزش شهروندان در راستای مشارکت در امور شهری می‌شود در نهایت باعث بهبود کیفیت زندگی شهرنشینی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ایجاد مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و فرایندهای آموزشی که به طور خاص برای افزایش مهارت شهروندان به کار می‌رود، منجر به بهبود کیفیت زندگی شهری می‌شود. این تکنیک‌ها را می‌توان برای مشارکت شهروندان در امور نوآورانه و هم در بهبود خدمات موجود استفاده کرد.

آموزش‌ها را می‌توان به صورت جداگانه استفاده کرد یا با سایر تکنیک‌های مشارکت شهروندی ترکیب کرد؛ مشارکت‌هایی که به صورت آنلاین، حضوری یا هر دو، در بازه زمانی چند ساعت یا حتی چند ماه انجام می‌شود. تعامل با شهروندان و شرکت دادن آنها در فرآیندهایی مانند طراحی و سازمان‌دهی فضاهای زندگی شهری می‌تواند یک تجربه هیجان‌انگیز باشد.

فرایند آموزش تکنیک‌های مشارکت شهروندی شامل سه بخش است؛ در مرحله کشف، شهروندان جمع‌آوری اطلاعات دست اول در مورد یک خدمت مشخص را از طریق نظرسنجی یا مصاحبه یاد می‌گیرند. در مرحله تجزیه و تحلیل، شهروندان درگیر فرایند پردازش داده‌های جمع‌آوری شده برای شناسایی موضوعات مرتبط و راه حل‌های ممکن می‌شوند. در مرحله ایجاد، شهروندان یاد می‌گیرند تا در فرآیند اجرای تغییرات در خدمات موجود یا ایجاد راهکارهای جدیدی شرکت کنند که بر اساس ورودی‌های اطلاعاتی شهروندان تجزیه و تحلیل شده‌اند.

اهمیت مهارت‌افزایی شهروندان برای بهبود کیفیت زندگی

ابتکارات و اهمیت آموزش فنی‌وحرفه‌ای

همانطور که آموزش فنی‌وحرفه‌ای افراد را برای اشتغال آماده می‌کند، مهارت‌های شهروندان را نیز برای افزایش کیفیت زندگی و پاسخگویی به نیازهای خدماتی شهر افزایش می‌دهد. در واقع با در اختیار گذاشتن مهارت‌های اساسی، قابلیت اشتغال و پیشرفت فردی مردم افزایش می‌یابد و نهایتاً از ارتقای کیفیت شهری حمایت می‌شود.

مهارت‌های شهری و شهروندی برای درگیر کردن جوانان در امور شهری باعث ایجاد حس مشارکت فعال بین آنها می‌شود. هرچند نمی‌توان مردم را مجبور کرد که شهروندی فعال باشند اما می‌توان با ارائه مسیرهای آموزشی مناسب آن‌ها را تشویق کرد که به سهم خود در تصمیمات شهری مشارکت کنند. در ادامه به اقدامات بعضی از شهرهای جهان در راستای افزایش مهارت و مشارکت شهروندان پرداخته می‌شود.

اهمیت مهارت‌افزایی شهروندان برای بهبود کیفیت زندگی

کمک به زنان پناهنده افغان در مدرسه فنی‌وحرفه‌ای پاکستان

در یک مرکز فنی‌وحرفه‌ای کوچک در شهر پیشاور پاکستان، کارگاهی برای آموزش زنان پناهنده افغانی تأسیس شده است. این کارگاه پس از مشاهده هجوم مداوم مردم از افغانستان راه‌اندازی شد که با یک بحران اقتصادی و محدودیت‌های فزاینده روبرو بود. در حال حاضر در این کارگاه زنان یاد می‌گیرند با چرخ خیاطی لباس بدوزند اما برنامه آینده این مرکز ایجاد کارگاه‌هایی برای آموزش مهارت‌های دیجیتال و راهکارهای سلامتی برای زنان است. تمرکز اصلی این مرکز، گسترش آموزش برای زنان افغان است و البته حضور برخی از زنان پاکستانی را در برنامه گنجانده است تا به استقلال مالی آنها کمک کند. پس از فارغ‌التحصیلی از دوره سه ماهه، زنان بر کسب درآمد متمرکز می‌شوند و اغلب کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنند.

اهمیت مهارت‌افزایی شهروندان برای بهبود کیفیت زندگی

برگزاری کارگاه‌های کارآفرینی برای کمک به ایده پردازان سوئدی

شهر گوتنبرگ سوئد ۲۱ آوریل را روز «کافه و رستوران‌داری را شروع کن» نامیده است و در این روز کارگاه‌هایی برای افزایش آگاهی شهروندان درباره کارآفرینی در صنعت غذا برگزار می‌کند. این کلاس‌ها که با مشارکت سازمان‌های مختلفی نظیر مالیات، محیط زیست، شهرسازی، راهنمایی و رانندگی، پلیس و برنامه‌ریزی شهری برپا می‌شوند علاقمندان را با مراحل اداری یک تجارت جدید آشنا می‌کنند و اقدامات لازم برای راه‌اندازی یک رستوران، کافه، کیترینگ یا فست‌فود را به آنها آموزش می‌دهند. مشاوران تجاری نیز از ایده‌های کسب‌وکار افراد حمایت می‌کنند و راهکارهای مناسبی در جهت رشد و بهبود به آنها ارائه می‌دهند.

اهمیت مهارت‌افزایی شهروندان برای بهبود کیفیت زندگی

احداث باغ‌های گیاه‌شناسی در آتن برای آموزش کودکان

شهرداری آتن در یونان برای مهارت‎افزایی کودکان در حوزه کشاورزی شهری، باغ‌های گیاه‌شناسی را در اکثر مهدکودک‌های شهر احداث کرده است تا کودکان را با اهمیت کشاورزی آشنا کند. برنامه موسوم به «فوسیلی» اتحادیه اروپا که یک برنامه برای تقویت تحول سیستم غذایی شهری از طریق اجرای آزمایشگاه‌های زندگی نوآور است در این عملیات مشارکت داشت.

کودکان در این باغ‌های آموزشی درباره صنعت غذایی پایدار و مزایای آن آموزش می‌بینند. آموزش کشاورزی به کودکان، آن‌ها را با مفاهیم حفاظت از محیط زیست، اکوسیستم و آب‌وهوا بیشتر آشنا می‌کند و در عین حال، انجام کار گروهی مفید و مشارکت جمعی را ترویج می‌دهد.

اهمیت مهارت‌افزایی شهروندان برای بهبود کیفیت زندگی

آموزش خطرات جرایم رایانه‌ای به صاحبان مشاغل در سن‌دیگو

با توجه به افزایش حملات سایبری در سراسر جهان به‌ویژه در شهرهای آمریکایی، مدیران سن‌دیگو اقداماتی را در جهت آموزش صاحبان مشاغل و آگاه‌سازی آنها از حملات سایبری انجام داده اند، چراکه این کسب‌وکارها نقش مهمی در رونق اقتصادی شهر دارند و هرگونه آسیب به آن‌ها با اختلال در بازارها همراه است. این طرح آموزشی که با همکاری دولت و مرکز عالی دفاع سایبری آمریکا اجرا می‌شود، علاوه بر برنامه‌های آموزشی برای شناخت فضای مجازی و حملات آنلاین، ابزارهایی را در اختیار صاحبان مشاغل و مراکز تجاری قرار می‌دهد تا هر چه بیشتر آمادگی روبرویی با چنین تهدیدهایی را داشته باشند.

اهمیت مهارت‌افزایی شهروندان برای بهبود کیفیت زندگی

بازی‌های رایانه‌ای راهکاری برای آموزش مفاهیم شهری به کودکان

مقامات شهری ریگا در لتونی، مفاهیم برنامه‌ریزی شهری به نوجوانان را با استفاده از «بازی‌های جهان باز و سند باکس» آموزش دادند. در این اقدام خلاقانه، برای ایجاد محیط بازی از نقشه پایتخت استفاده شده است تا نوجوانان را تشویق کنند که با تاریخ و معماری شهر خود آشنا شوند. در نسخه آموزشی این بازی که در دسترس همه نوجوانان قرار دارد، امکان ایجاد کلاس‌های دیجیتالی وجود دارد و دانش‌آموزان می‌توانند به طراحی، ساخت و کاوش در شهر بپردازند، محله‌ها و خیابان‌های شهر خود را بشناسند و با چالش‌های شهری مانند تغییرات آب‎وهوایی و جابه‌جایی شهری آشنا شوند. در این بازی به دانش آموزان یاد داده می‌شود که چگونه از دانش فناوری، مهندسی و ریاضیات برای مقابله با مشکلات و چالش‌های شهری استفاده کنند.

اهمیت مهارت‌افزایی شهروندان برای بهبود کیفیت زندگی

ایجاد مراکز تعمیر و آموزش فنی توسط بازنشستگان

شهر کنت انگلستان، مراکز شهری را راه‌اندازی کرده است که کارشناسان فنی بازنشسته وسایل معیوب و قدیمی را از پوشاک گرفته تا لوازم الکترونیکی تعمیر می‌کنند و به دست نیازمندان می‌رسانند. هدف فعالان شهری که این طرح را راه‌اندازی کردند، کمک به افراد نیازمند، مشارکت دادن افراد سالمند در فعالیت‌های تعمیراتی و همچنین جلوگیری از دور انداختن وسایل قابل تعمیر است. بدین ترتیب علاوه بر اینکه از قشر ضعیف جامعه حمایت می‌شود، قشر سالمند را نیز با شرکت در فعالیت‌های حرفه‌ای و اجتماعی مفید از انزوا و گوشه‌گیری نجات می‌دهند و در نهایت همه مردم به درک این حس اجتماعی، تعلق و ترویج ارزش‌های همبستگی دست می‌یابند. علاوه بر این، مهارت و تجربه سالمندان در اختیار افراد جوان‌تری قرار می‌گیرد که قصد دارند وارد حوزه‌های فنی شهر شوند.

اهمیت مهارت‌افزایی شهروندان برای بهبود کیفیت زندگی

افزایش سلامت سالمندان اتریشی با آموزش دوچرخه‌سواری

شهر گراتس اتریش شاهد راه‌اندازی خدمات جدیدی برای تأمین سلامت و امنیت سالمندان است. در این شهر دوره‌های آموزشی رایگان دوچرخه‌سواری برای شهروندان بالای ۶۵ سال برپا می‌شود و سالمندان با نحوه استفاده از دوچرخه‌های معمولی و الکترونیکی آشنا می‌شوند. با این کار سالمندان می‌توانند با داشتن فعالیت ورزشی که در سنین بالا از ارزش بسیاری برخوردار است، سالم‌تر بمانند. به‌علاوه، این دوره‌های آموزشی قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را برای کسانی که فراموش کرده‌اند مرور می‌کند. قرار است دوره‌هایی با هدف آموزش حرفه‌ای و عملی تکنیک‌های دوچرخه سواری به این خدمات اضافه شود.

اهمیت مهارت‌افزایی شهروندان برای بهبود کیفیت زندگی

ارتقای دانش دیجیتال شهروندان

شهر اوربرو در سوئد برای آموزش مفاهیم دیجیتال و چگونگی استفاده از ابزارهای هوشمند امروزی به شهروندان، یک اتوبوس سیار را در سطح شهر به گردش درآورد که شهروندان با مراجعه به آن‌ها می‌توانند تمام سوالات‌شان را در حوزه دیجیتال از کارشناسان مربوطه بپرسند. علاوه بر پرسش، حتی می‌توان در کارگاه‌های آموزشی سیار این طرح شرکت کرد و پس از کسب مهارت برای استخدام به نهادهای مرتبط معرفی شد.

اهمیت مهارت‌افزایی شهروندان برای بهبود کیفیت زندگی

کد خبر 713111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.