فقر سلامتی در اروپا به‌دنبال هزینه‌های درمان

فقر سلامتی میان میلیون‌ها اروپایی ددیه می‌شود که با مشکلات مالی مرتبط با مراقبت‌های سلامتی مواجه هستند. در ارمنستان، بلغارستان، گرجستان، لتونی، لیتوانی و اوکراین بحرانی‌ترین وضعیت مشاهده می‌شود و کشورهای ایرلند، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و بریتانیا بهترین شرایط را دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد که میلیون‌ها نفر در اروپا برای پرداخت هزینه‌های پزشکی خود با مشکل مواجه هستند. به همین مناسبت WHO مطالعه جدیدی را منتشر کرده است که با تمرکز بر وضعیت پیش از همه‌گیری آن‌ها به بررسی سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در ۴۰ کشور اروپایی می‌پردازد.

فقر سلامتی در اروپا

نتایج نشان می‌دهد میلیون‌ها اروپایی با مشکلات مالی مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی مواجه هستند. این پدیده به‌طور مشخصی ناشی از این انتظار است که بیماران باید هزینه‌های درمان را از جیب بپردازند، حتی اگر این هزینه‌ها در مرحله بعدی بازپرداخت شود. بنابراین بسیاری از بیماران تا جایی ممکن درمان را کنار می‌گذارند، به این معنی که اروپا شاهد حجم بالایی از نیازهای پزشکی برآورده نشده است.

فقر سلامتی در اروپا به‌دنبال هزینه‌های درمان

صورت‌حساب‌های پزشکی فاجعه‌بار در اروپا

زمانی که مبلغ پرداختی یک خانوار از جیب خود برای مراقبت‌های بهداشتی از ۴۰ درصد ظرفیت آن برای پرداخت قبوض پزشکی فراتر رود سازمان جهانی بهداشت، هزینه‌ها را «فاجعه‌بار» می‌داند. میزان این هزینه‌ها در سراسر قاره متغیر است، اما ارمنستان، بلغارستان، گرجستان، لتونی، لیتوانی و اوکراین که بیش از ۱۴ درصد از خانواده‌ها تحت تأثیر این موضوع قرار دارند، بحرانی‌ترین وضعیت مشاهده می‌شود. کشورهای ایرلند، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و بریتانیا که کمترین میزان هزینه‌های سلامتی فاجعه‌بار را دارند و نرخی کمتر از دو درصد در آن‌ها ثبت شده است.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که در ۴۰ کشور مورد مطالعه، کشورهایی با محروم‌ترین خانواده‌ها بیشتر احتمال دارد که با هزینه‌های پزشکی مواجه باشند که کل بودجه ماهانه آن‌ها را شامل می‌شود. در واقع ۲۰ درصد از فقیرترین خانوارهای اروپایی حداقل ۴۰ درصد از هزینه‌های سلامتی فاجعه‌بار را تشکیل می‌دهند که این رقم در کرواسی، چک، فرانسه، مجارستان، ایرلند، لوکزامبورگ، مونته‌نگرو، صربستان، اسلواکی، سوئد، سوئیس، ترکیه و اوکراین به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، در حالی که این ارقام را می‌توان تا حدی با در نظر گرفتن درآمد کمتر خانوارهای فقیرتر توضیح داد، دلیل دیگری وجود دارد که چرا هزینه‌های فاجعه‌بار در میان این گروه شایع‌تر است، این‌که با توجه به مقرون‌به‌صرفه نبودن درمان‌ها، خانوارهای محروم به احتمال زیاد مراجعه به مراقبت‌های پزشکی حرفه‌ای را به تأخیر می‌اندازند، بنابراین ممکن است مجبور شوند برای مقابله با شرایط وخیم‌تر به خدمات اورژانسی پرهزینه‌تر مراجعه کنند.

فقر سلامتی در اروپا به‌دنبال هزینه‌های درمان

فقیر شدن به‌دنبال پرداخت هزینه‌های سلامت

سازمان جهانی بهداشت همچنین نسبت خانوارهایی که با پرداخت صورت‌حساب‌های پزشکی دچار بحران مالی شده‌اند را مورد توجه قرار داد؛ به این معنا که این خانوارها پس از پرداخت هزینه‌های درمانی، بودجه کافی برای رفع نیازهای اولیه مانند غذا یا گرمایش ندارند. این شرایط به‌ویژه برای خانوارهای زیر خط فقر دیده می‌شود که پرداخت هزینه‌های درمان آن‌ها را فقیرترمی‌کند. تعداد این خانوارها در بلژیک، ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و بریتانیا کمتر از یک درصد است، اما در آلبانی، ارمنستان، بلغارستان، صربستان و اوکراین به بیش از هفت درصد می‌رسد.

خدمات پزشکی منجر به هزینه‌های فاجعه‌بار در اروپا

مشکلات مالی درمانی اروپایی‌ها عمدتاً ناشی از هزینه‌های مربوط به داروهای سرپایی است که به‌طور متوسط ۳۸ درصد از پرداخت‌های خانوارها را از جیب خود تشکیل می‌دهد. سایر عوامل کلیدی مشکلات مالی شامل مراقبت‌های دندانپزشکی سرپایی، محصولات پزشکی سرپایی و مراقبت‌های بستری است.

در کشورهایی که میزان هزینه‌های بهداشتی فاجعه‌بار کمتری دارند، محرک‌های اصلی شامل مراقبت‌های دندانپزشکی (۲۶ درصد)، پس از آن محصولات پزشکی (۲۲ درصد) و داروهای سرپایی (۱۹ درصد) می‌شود.

از سوی دیگر، در کشورهایی که ارتباط بیشتری بین بی‌ثباتی مالی و مراقبت‌های سلامتی وجود دارد، علل اصلی هزینه‌های فاجعه‌بار شامل داروهای سرپایی (۵۵ درصد) و پس از آن مراقبت‌های بستری (۱۳ درصد)، مراقبت‌های دندانپزشکی (۱۰ درصد)، مراقبت‌های سرپایی (۹ درصد) و محصولات پزشکی (۸ درصد) می‌شود.

فقر سلامتی در اروپا به‌دنبال هزینه‌های درمان

به این ترتیب مراقبت‌های بهداشتی رایگان یا مقرون‌به‌صرفه برای میلیون‌ها نفر در منطقه اروپا یک رؤیا است و بسیاری از افراد با انتخاب‌های طاقت‌فرسایی مانند پرداخت هزینه دارو یا درمان به بهای ناتوانی در پرداخت هزینه غذا یا برق روبه‌رو هستند.

کد خبر 712550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.