OKR چیست؟ آشنایی با شگفتی‌های OKR در هدف‌گذاری سازمانی

در دنیای پویای کسب‌وکار، مدیران و تیم‌های سازمانی به دنبال راهکارهایی برای رسیدن به اهداف با کارایی بیشتر هستند.

یکی از این راهکارها که در سال‌های اخیر مورداستقبال قرار گرفته، سیستم هدف‌گذاری OKR یا Objectives and Key Results است. سیستم OKR به زبان ساده یعنی تعیین اهداف و نتایج کلیدی قابل‌اندازه‌گیری حاصل از آن ها.

برای درک بهتر این مفهوم، در ادامه با ذکر نمونه توضیح می‌دهیم که okr چیست و چه مزایایی برای سازمان‌ها دارد. خواندن مطلب پیش‌رو را به همه افراد پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا استراتژی okr باید توسط تک‌تک افراد حاضر در سازمان تعریف شود.

Okr به زبان ساده؛ تعریف اهداف و نتایج کلیدی در سازمان

برای پاسخ به سوال «okr چیست» باید گفت این عبارت مخفف کلمه Objectives and Key Results است. استراتژی okr یک فرایند مدیریتی است که به تعیین اهداف سازمانی و اندازه‌گیری پیشرفت آن‌ها کمک می‌کند. این مدل مدیریتی اولین بار توسط اندرو گروو در شرکت اینتل ابداع شد و پس آن کمپانی‌های بزرگی مانند: گوگل، اوراکل و سایر استارتاپ‌های مطرح استراتژی okr را برای تعیین اهداف و ارزیابی عملکرد سازمان پیاده‌سازی کردند.

اهداف در مدل OKR اصلی‌ترین اقدامات سازمانی شناخته شده و هر کدام از آن اهداف، با یک یا چند نتیجه کلیدی تعریف می‌شوند. نتایج کلیدی (Key Results) معیارهای کمی و قابل‌اندازه‌گیری هستند که نشان‌دهنده میزان پیشرفت در دستیابی به هدف است. در کنار تعریف اهداف و ترسیم مسیر رسیدن به آن‌ها، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره‌های حسین طاهری کمک بگیرید. دکتر حسین طاهری یکی از برترین مربیان توسعه کسب‌وکار در ایران است که به مجموعه‌های بزرگ برای موفقیت و پیشرفت کمک می‌کند.

تعریف بخش‌های اساسی استراتژی okr

روش او کی آر از ۲ بخش اصلی اهداف (Objectives) و نتایج کلیدی (Key Results) تشکیل شده است. در ادامه به توضیح این ۲ مورد می‌پردازیم:

  1. Objectives (اهداف): Objectives یا هدف‌ها، اهداف کلان و مهم سازمان را تعیین می‌کنند. این هدف‌ها باید الهام‌بخش، جاه‌طلبانه و قابل‌اندازه‌گیری باشند. در تدوین اهداف، معمولا هر فرد در سازمان بین ۳ تا ۵ هدف کوتاه‌مدت برای ۳ ماه تعریف می‌کند.
  2. Key Results (نتایج کلیدی): Key Results یا نتایج کلیدی، پیشرفت‌های موردانتظار برای دستیابی به هر هدف را اندازه‌گیری می‌کنند. درواقع نتایج کلیدی، میزان دستیابی به اهداف (Objectives) را نشان می‌دهد. این نتایج باید اندازه‌پذیر، قابل‌ارزیابی و واضح باشند. نتایج کلیدی با مقیاس ۰ تا ۱ یا ۰ تا ۱۰۰٪ اندازه‌گیری می‌شوند.

نمره مطلوب در بررسی نتایج هر OKR، بین ۰.۶ تا ۰.۷ (۶۰ تا ۷۰٪) است. اگر نمرات دائما بین بازه ۰ تا ۰.۳ (۳۰٪) قرار بگیرند، احتمالا اهداف به‌خوبی تعریف نشده‌اند یا دستیابی به آن‌ها بسیار دشوار است. برای پیاده سازی okr، ابتدا باید چشم‌انداز کلی سازمان تعریف شود و همه افراد و بخش‌های مختلف سازمان، اهداف خود را براساس آن چشم‌انداز تعریف کنند.

OKR چیست؟ آشنایی با شگفتی‌های OKR در هدف‌گذاری سازمانی

چند نمونه okr در شرکت‌های مختلف

برای این که کاملا پی ببرید که کارکرد عملی okr چیست، به چند نمونه okr اشاره می‌کنیم. به‌عنوان اولین مثال، یک شرکت فعال در حوزه فناوری را در نظر بگیرید. اهداف و نتایج کلیدی در این شرکت ممکن است به شکل زیر تعریف شود:

  • Objectives (اهداف)

افزایش رضایت مشتریان و بهبود تجربه کاربری

  • Key Results (نتایج کلیدی)

۱. افزایش امتیاز رضایت مشتریان در نظرسنجی ماهیانه به ۴.۵ از ۵.

۲. کاهش تعداد شکایات مشتریان به نصف نسبت به ماه قبل

۳. افزایش تعداد مشتریان فعال در سایت تا ۲۰٪

حال استراتژی okr در یک شرکت تولیدی را در نظر بگیرید. اهداف و نتایج کلیدی برای پیاده سازی okr ممکن است به شکل زیر تعریف شود:

  • Objectives (اهداف)

بهبود کیفیت محصولات و کاهش درصد محصولات با عیوب

  • Key Results (نتایج کلیدی)

۱. افزایش نرخ قبولی در آزمایشات کنترل کیفیت به ۹۸٪

۲. کاهش ۳۰٪ در بازخورد منفی مشتریان در مورد کیفیت محصولات

۳. افزایش ۲۰٪ در نتایج نظرسنجی سطح رضایت مشتریان از کیفیت محصولات

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که در تعریف و پیاده سازی okr، دو مورد باید مشخص شود؛ اول این که هدف اصلی چیست؟ و دوم این که بر چه اساس و با چه مقیاسی می‌توان رسیدن به این هدف را ارزیابی کرد. اینجا است که در تعریف استراتژی okr موفق عمل خواهید کرد و رسیدن به اهداف مطابق با نتایج موردنظر انجام می‌شود. مدیران سازمان‌ها با تدوین برنامه بیزینس کوچینگ می‌توانند اهداف فردی و سازمانی را به بهترین شکل ممکن تعریف کنند؛ همچنین راه‌های رسیدن به هر هدف متناسب با سرمایه‌های سازمان مشخص شود.

مزایای okr چیست؟

پیاده سازی استراتژی okr در سازمان‌ها مزایای فراوانی را به همراه دارد. ازجمله این مزایا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تمرکز بر اهداف اصلی: OKR با تعیین هدف‌های اساسی، به سازمان کمک می‌کند تا تمرکز خود را روی اهداف مهم و کلان قرار دهید و از پراکندگی توجه جلوگیری کنید.
  • شفافیت در سازمان: پیاده سازی okr موجب افزایش شفافیت در سازمان می‌شود. افراد مختلف می‌توانند اهداف و پیشرفت همکاران خود را ببینند و از این طریق هماهنگی و همکاری بین آن‌ها بیشتر می‌شود.
  • اندازه‌گیری و ارزیابی دقیق پیشرفت: نتایج کلیدی در OKR اندازه‌پذیر و قابل‌ارزیابی هستند؛ بنابراین افراد قادر هستند که پیشرفت خود را به‌صورت دقیق اندازه‌گیری و عملکرد خود را ارزیابی کنند.
  • انعطاف‌پذیری و تطابق سریع: باتوجه‌به نظام مدیریت مستقل اهداف در استراتژی okr، سازمان‌ها می‌توانند به تغییرات سریع و متغیرها با انعطاف واکنش نشان دهند.
  • تعهد و الهام‌بخشی: مشارکت در تعیین هدف‌ها و دنبال کردن نتایج کلیدی، تعهد و الهام‌بخشی در کارکنان را افزایش می‌دهد. هدف‌گذاری مشترک احساس معنا و ارتباط با اهداف سازمانی را بین کارکنان تقویت می‌کند.

به‌طورکلی، پیاده سازی okr و به‌کارگیری دقیق آن به سازمان‌ها کمک می‌کند که از منابع دراختیار بهترین استفاده را ببرند؛ درنتیجه بهره‌وری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

OKR چیست؟ آشنایی با شگفتی‌های OKR در هدف‌گذاری سازمانی

محقق شدن اهداف و نتایج کلیدی با کمک مربیان توسعه کسب‌وکار

در این مطلب توضیح دادیم که okr چیست و به شگفتی‌های این مدل در هدف‌گذاری سازمانی پرداختیم. پیاده سازی okr نه‌تنها به سازمان‌ها کمک می‌کند تا اهداف خود را با دقت بیشتری تعیین کنند، بلکه باعث افزایش تعهد و تمرکز اعضای تیم می‌شود؛ همچنین عملکرد شفاف و قابل اندازه‌گیری را تضمین می‌کند. با این ابزار قدرتمند، سازمان‌ها می‌توانند عملکرد خود را بهبود بخشند و برای دستیابی به اهداف بلندمدت برنامه‌ریزی کنند.

در مسیر رسیدن به این اهداف، علاوه‌بر برنامه‌ریزی دقیق، به مشاوره‌های کاربردی از بیزینس کوچ‌های حرفه‌ای نیاز خواهید داشت. حسین طاهری فردی است که می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. دکتر حسین طاهری به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین مربیان توسعه کسب‌وکار در ایران، دوره‌های آموزشی و همایش‌های متعددی را با موضوع توسعه فردی و سازمانی برگزار می‌کند. برای اطلاع از دوره‌های ایشان به سایت hosseintaheri.ir سر بزنید.

کد خبر 712317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.