تاثیرات منفی شخصیت‌های کارتونی بر سلامت روان کودکان/ باربی و بارنی را بنداز دور!

باربی و بارنی دو عروسک و شخصیت محبوب دنیای نمایش کودکان تاثیرات مخربی بر سلامت روان کودکان دارند. روز ۱۶ دسامبر به عنوان روزی تحت نام «باربی و بارنی را بنداز دور» انتخاب شده است تا کودکان برای یک روز هم که شده از دنیای ناسالم این دو نماد دنیای کودکان در امان بمانند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شخصیت‌های نمایش‌های تلویزیونی دنیای کودکان نقش چشمگیری را در رشد شخصیت آن‌ها ایفا می‌کنند اما همه آن‌ها با وجود محبوبیت، تأثیرات مثبتی ندارند. دو شخصیت به نام باربی و بارنی از جمله نمادهای نامطلوبی هستند که دنیای تلویزیونی کودکان را تسخیر کرده‌اند.

تاریخچه روز باربی و بارنی را بنداز دور

در حالی که باربی و بارنی تنها شخصیت‌هایی نیستند که نقش پررنگی را در دنیای کارتونی ایفا می‌کنند اما حضور بیش‌ازحد آن‌ها در پلتفرم‌های رسانه‌ای نیز بسیار آزاردهنده است.

بارنی، دایناسور معروف بنفش، از سال ۱۹۹۲ توانسته توجه اکثریت کودکان را به خود جلب کند. آهنگ معروف در پایان نمایش «بارنی و دوستان» در دهه ۹۰ به موفقیتی بزرگ تبدیل شد هرچند که بعضی از مفاهیم آن کاملاً خشن و مناسب کودکان نبود اما به سرعت دنیای تلویزیون را به تسخیر در آورد.

باربی و بارنی را بنداز دور!

باربی نیز عروسک بلوند نمادینی است که در سال‌های اخیر و حتی در دنیای غرب، یک انقلاب فرهنگی را رقم زده است. روث هندلر و همسرش الیوت شرکت اسباب‌بازی متل را در سال ۱۹۴۵ تأسیس کردند و چهارده سال بعد، روث باربی میلیسنت رابرتز را به دنیا معرفی کردند که بیشتر با نام «باربی» شناخته می‌شود. از زمان انتشار انیمیشن «باربی و فندق شکن» در سال ۲۰۰۱، بیش از یک میلیارد عروسک باربی در سراسر جهان فروخته شده است.

تأثیرات مخرب این دو شخصیت نمادین باعث شد تا روزی برای کنار گذاشتن آن‌ها از دنیای کودکان انتخاب شود تا والدین بتوانند با اقدامات مفیدتری مانند کتاب خواندن، نقش آن‌ها را در ذهن کودکان کم‌رنگ‌تر کنند.

باربی و تأثیرات مخرب روانی

بسیاری بر این باور هستند که باربی باعث پدیده‌ای شده که به عنوان اثر باربی شناخته می‌شود و بر نحوه دید دختران جوان به بدن خود، تأثیر منفی می‌گذارد.

کمال‌گرایی کاذب

یکی از نگرانی‌های قابل‌توجه محبوبیت باربی، افزایش کمال گرایی کاذب بدنی است که استانداردهای غیرقابل واقعی را برای دختران نشان می‌دهد.

اضطراب

از آنجایی که نوجوانان به دنبال پر کردن شکاف بین ظاهر واقعی خود و تصویر ایده‌آل باربی هستند، احساس اضطرب را تجربه می‌کنند. فشار برای انطباق با استانداردهای زیبایی‌شناختی خاص ممکن است منجر به عزت نفس پایین و صدمه روانی می‌شود.

باربی و بارنی را بنداز دور!

ظاهر بینی

تأکید زیبایی‌شناسی باربی بر ظاهر فیزیکی می‌تواند سایر مؤلفه‌های مهم هویت فرد مانند مهارت‌ها، توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی را تحت‌الشعاع قرار دهد و این تصویر ذهنی می‌تواند به‌راحتی تأثیر منفی بر رشد شخصی فرد داشته باشد.

نارضایتی از بدن و مسائل مربوط به سلامت روان

نارضایتی از بدن یک مشکل رایج است که خطر سلامت عمومی قابل‌توجهی را به‌ویژه در میان دختران جوان به همراه دارد و بیش از نیمی از نوجوانان مبتلا به آن هستند.

عروسک‌های باربی به خاطر تناسبات اغراق‌آمیز و زیبایی غیرعادی‌شان همواره مورد انتقاد هستند زیرا مروج استانداردهای زیبایی ناسالم هستند.

باربی و بارنی را بنداز دور!

۵ حقیقت آزاردهنده درباره باربی و بارنی

باربی آهنگ آزار دهنده دارد

گروه موسیقی اروپایی پاپ دانمارکی-نروژی آکوا در سال ۱۹۹۷ آهنگ «دختر باربی» را منتشر کرد.

بزرگترین مجموعه باربی

یک زن آلمانی به نام بتینا دورفمن رکورد جهانی گینس را برای داشتن بزرگترین کلکسیون باربی در جهان از ۱۵ هزار نوع مختلف دارد.

پیام‌های غیر واقعی بارنی

یکی از انتقادات اصلی «بارنی و دوستان» پیام غیرواقعی بارنی است که جهان مکانی بدون مشکل است.

بارنی ترسناک است

بارنی به خاطر حرکات موزونی که هم دایناسورها و هم بچه‌ها در آن شرکت می‌کنند شهرت دارد، اما بسیاری از این نوع ارائه نمایش به دلیل بی‌نقص بودن انتقاد می‌کنند چراکه از نظر آن‌ها کمی ترسناک است.

باربی و بارنی را بنداز دور!

کد خبر 712301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.