تاثیر فشار خون و دیابت در بروز حمله قلبی/ استرس نداشته باشید

متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوپلاستی گفت: بیماری دیایت، چربی خون بالا، مصرف سیگار، فشار خون بالا و سابقه فامیلی از عوامل خطر اثبات شده در ایجاد و بروز عارضه قلبی در انسان است.

محمدرضا اخباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عوامل خطر بیماری‌های قلبی اظهار کرد: دسته‌ای از عوامل خطر بیماری‌های قلبی مانند دیابت، چربی خون بالا، مصرف سیگار، فشار خون بالا و سابقه فامیلی به طور کامل اثبات و شناخته شده است.

وی با بیان اینکه در کل دنیا بیماری دیابت مشکلاتی را برای بیماران قلبی به همراه داشته است، افزود: دیابت بیماری بسیار پیش‌رونده‌ای است و تشخیص زودرس علائم و درمان این عارضه بسیار مهم است، چرا که دیابت در ایجاد بیماری‌های قلبی مؤثر است.

متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوپلاستی تصریح کرد: بیماری دیابت با ایجاد پلاک و تنگی در رگ‌های قلبی موجب ایجاد اختلال در خون‌رسانی به عضله قلب می‌شود و افرادی که مبتلا به دیابت هستند و درمان نمی‌شوند، به طور یقین مبتلا به بیماری قلبی خواهند شد، تأثیر دیگر بیماری دیابت روی عضله قلب است، این بیماری عضله قلب را از کار می‌اندازد و عضله دچار نارسایی می‌شود.

وی در خصوص تأثیر بیماری فشار خون بر سلامت قلب انسان گفت: بیماری فشار خون هیچ علامتی ندارد و گاهی افراد دچار سردرد، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب و تنگی نفس می‌شوند؛ در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به فشار خون هیچ علامتی از این بیماری را ندارند، فشار خون و چربی خون بالا با ایجاد تنگی در عروق قلب موجب ضعیف شدن و نارسایی عضله قلب می‌شود.

تأثیر استرس در ایجاد حمله‌های قلبی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در جوامع امروزی مصرف سیگار، قلیان و دخانیات رو به افزایش بوده و از عوامل خطر بروز بیماری‌های قلبی است، مکانیسم اصلی مصرف دخانیات ایجاد تنگی در عروق قلب و نارسایی عضله قلب است، از مهم‌ترین عارضه‌های قلبی سکته قلبی است، باید بدانیم که عوامل خطری که زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی است، همچون قاتلی بزرگ در ایجاد و بروز این عارضه در انسان نقش دارد.

اخباری درباره بروز سکته‌های قلبی و مغزی تاکید کرد: سکته‌های قلبی و مغزی به معنای انسداد عروقی است که به این اعضا خون‌رسانی می‌کنند، اگر رگی که به مغز خون‌رسانی می‌کند بسته شود، سکته مغزی اتفاق می‌افتد و چنانچه رگی که به قلب خون‌رسانی می‌کند بسته شود، سکته مغزی رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه وجود استرس در زندگی‌های امروزی سلامت قلب انسان‌ها را به خطر می‌اندازد، گفت: استرس با مکانیزم‌های مختلف یکی از عوامل خطر در بروز حمله‌های قلبی است، استرس به‌طور ناگهانی سطح آدرنالین و هورمون‌های شبیه آدرنالین را در خون بالا می‌برد و ضربان قلب، ناگهانی افزایش می‌یابد و کارکرد قلب بیش از حد انتظار بالا می‌رود، در این شرایط رگ‌های قلبی توان تغذیه این چرخه را ندارند و حمله قلبی اتفاق می‌افتد.

متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوپلاستی با اشاره به اینکه برای داشتن یک قلب سالم باید زندگی سالم و شاد داشته باشیم، اظهار کرد: سبک زندگی شاد و سالم موجب کنترل هورمون‌ها در خون و توجه به سلامت قلب و در نهایت بدن است، مصرف میوه، سبزی و فیبرها علاوه بر اینکه موجب سلامت دستگاه گوارش، چشم، پوست مغز بدن می‌شود، بر تأمین سلامت قلب انسان نیز مؤثر است.

وی تصریح کرد: مصرف میوه، سبزی و فیبرها موجب عملکرد بهتر جریان عروق خون و سلامت ماهیچه قلب می‌شود و از سوی دیگر موجب ایجاد شادابی و نشاط در روح و روان انسان و کاهش استرس‌های او می‌شود.

کد خبر 711962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.