عبور از ۱۰ میلیون و ۲۴۷ هزار تن ظرفیت اسمی

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه پارسال برای اولین از ۱۰ میلیون و۲۴۷ هزار تن طرفیت اسمی عبور کردیم، گفت: تا امروز بیش از ۲۵ میلیون تن صادرات محصولات فولادی و ۱۱ میلیارد دلار ارزآوری داشتیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد یاسر طیب‌نیا ظهر امروز _چهارشنبه بیست‌ودوم آذر_ در آئین امضای سند همکاری در زمینه بازسازی و بهسازی تجهیزات لیزری شرکت فولاد مبارکه و مرکز علوم و فنون لیزر ایران، اظهار کرد: تحولات مجموعه سازمان انرژی اتمی به ویژه در دو سال اخیر منجر به اتفاقاتی شده که در کشور از آن استفاده می‌کنند، کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌های عظیم می‌تواند یک اتفاق بزرگ صنعتی را در کشور رقم بزند.

وی با قدردانی از این نگاه سازمان انرژی اتمی گفت: کارهایی که در تکنولوژی روز، لیزر و پژوهشی انجام می‌شود صرف یک تجهیز نیست بلکه هرکدام یک نقطه گلوگاه در صنعت است که می‌تواند اتفاقات دیگر را رقم بزند و ارزش آن برای اقتصاد ملی بیش از میلیاردها دلار خواهد بود.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان خاطرنشان کرد: به واسطه وابستگی صنایع در بخش معدن کارهای خوبی را با سازمان شروع کردیم، امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سنگ در این نتیجه همکاری استخراج شده که سال آینده این عدد به دو میلیون تن خواهد رسید.

وی آغاز فعالیت‌های مشترک را موجب دستاوردهای اخیر فولاد دانست و گفت: سال‌ها به دنبال ایجاد طرفیت برای استفاده توان فولاد بودیم که اکنون این بستر فراهم شده که در مجموع به رشد اقتصاد ملی و رشد تولید کمک می‌کند.

طیب‌نیا فولاد مبارکه اصفهان را بزرگترین تولیدکننده‌کننده محصولات فولادی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا خواند و ادامه داد: ارزش کنونی بازار ما ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که ارزش واقعی آن به بالای ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد همچنین این صنعت سهم یک و نیم درصدی در تولید ناخالص داخلی و شش درصدی در صنعت دارد.

وی گستردگی زنجیره تأمین و تولید را ویژگی مهم فولاد مبارکه اعلام کرد و یادآور شد: فولاد مبارکه نخستین صنعت فولاد جذاب برای سرمایه گذاری به شمار می‌آید زیرا پیشرفت اقتصادی را به دنبال دارد و در بالادست فولاد دو هزار و ۵۰۰ واحد کوچک و بزرگ و حداقل هزار شرکت مصرف کننده محصولات ما قرار دارند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، این شرکت را مجموعه گسترده‌ای از ۱۱۰ شرکت در اقصی نقاط کشور معرفی کرد و گفت: هدف‌گذاری این است که در افق ۱۴۱۰ به درآمد ۱۵ میلیارد دلار در فولاد برسیم و این واحد که بزرگترین مجموعه صنعتی کشور به شمار می‌آید و هدف‌گذاری شده که نقش شرکت‌هایی مانند تویوتا و هوندا در اقتصاد ژاپنی را ایفا کند.

طیب‌نیا با اشاره به پنج هدف‌گذاری برای رسیدن به این هدف گفت: نخستین جهت‌گیری استفاده از طرفیت‌های موجود است در همین راستا بالفعل کردن همه این ظرفیت‌ها در دستور کار قرار گرفت و پارسال برای اولین بار با صد در صد ظرفیت کار کردیم.

وی با اشاره به ثبت رکود ۷۰۰ هزار تن تولید محصول در سال گذشته گفت: با برنامه‌ریزی در زمینه تعمیرات در زمان قطعی انرژی و تلاش‌های دیگر، امسال به تولید ۸۰۰ هزار تن رسیدیم.

مدیر عامل فولاد مبارکه دومین هدف‌گذاری این شرکت را جذب نیروی انسانی اعلام کرد و یادآور شد: سال گذشته هزار و ۱۰۰ استخدام رسمی انجام شد هزار و شش نفر در پروژه‌های شرکت مشغول به کار شدند زیرا توسعه بدون نیروی انسانی نخبه محقق نمی‌شود.

وی سومین هدف‌گذاری را تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین برشمرد و افزود: حوزه چهارم توسعه‌ها است زیرا فولاد مبارکه با این توسعه‌ها زنده است، تا یکی دو سال پیش تمرکز توسعه کمی بود و در مدت سه دهه به طرفیت ۱۰و دو دهم‌میلیون تن رسیده‌ایم اکنون هدف گذاری فولاد بر پایه توسعه متوازن است و در این زمینه به تولید محصولات با کیفیت و ارزش افزوده بیشتر رو آوردیم.

طیب‌نیا با اشاره به سرمایه‌گذاری در زمینه تأمین برق، گاز، حمل‌ونقل مورد نیاز شرکت برای دستیابی به توسعه متوازن اظهار کرد: در حوزه برق به تازگی یک نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی افتتاح شد و یک نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی نیز در شرق اصفهان درحال ایجاد است که از اول سال آینده وارد مدار می‌شود اما فاز به فاز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی پنجمین جهت‌گیری فولاد را تبدیل شدن به صنعت سبز بیان کرد و گفت: در شهرهای بزرگ کشور از آلایندگی رنج‌می بریم به همین دلیل نگاه‌منفی به صنعت وجود دارد که لازم است منشأ آلایندگی با نگاه درستی بررسی شود چرا که کمتر از ۲۰ درصد آلایندگی‌ها به صنایع بر می‌گردد.

طیب‌نیا پیشتازی صنعت در این حوزه را ضروری رانت و افزود: رویکرد ما معرفی فولاد به عنوان الگو است در این راستا ۲ و سه دهم میلیارد دلار پروژه تعریف شده است و در حوزه برق نیز کاهش دو و نیم میلیون تن مونواکسید کربن را به دنبال دارد.

وی نقطه قوت فولاد مبارکه را وجود همه ظرفیت‌ها از سنگ تا رنگ در این مجموعه اعلام کرد و یادآور شد: سال گذشته فولاد در خلق ارزش افزوده رتبه یک کشور در بین ۱۰۰ شرکت، به جایگاه برتر دست یافت چون سنگی که ارزش آن در معدن ۱۵۰ هزار تن است به محصولی تبدیل می‌کنیم که در بازار هر کیلویی آن ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه سودآوری و خلق ارزش افزوده این واحد را در رتبه یک کشوری عنوان کرد و گفت: سال گذشته برای نخستین بار از ۱۰ میلیون و۲۴۷ هزار تن ظرفیت اسمی عبور کردیم امیدواریم امسال با وجود محدودیت‌های تأمین گاز و برق و حمایت دولت بتوانیم نه تنها پاسخگوی صنایع داخلی باشیم بلکه به هدف صادرات و ارزآوری دست یابیم.

وی تصریح کرد: تا امروز بیش از ۲۵ میلیون تن صادرات محصولات فولادی و ۱۱ میلیارد دلار داشتیم امسال امیدواریم این رکورد را پشت سر بگذاریم.

طیب‌نیا از افزایش عرضه محصولات در بازارهای داخلی خبر داد و گفت: طیف مختلف صنایع فلزی، لوازم خانگی، صنایع تکمیلی، خرده فروشی، حمل و نقل و ساختمان مصرف کنندگان فولاد هستند و هدف گذاری این است که از نظر کمی تولید را تا ۱۸ میلیون تن با رویکرد توسعه متوازن افزایش دهیم‌.

وی از تعریف ۵ میلیارد دلار پروژه توسعه در قالب ۲۲۰ طرح تعریف شده خبر داد و بیان داشت: سال گذشته ۱۳۲۱ قطعه و ماده مصرفی در فولاد بومی‌سازی شد و امسال ۷۱۹ قطعه که یکی از این قطعات امروز رونمایی شد اما هدف‌گذاری این است که تا آخر سال این عدد به ۱۳۰۰ قطعه برسد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به بومی‌سازی ۱۰۰ هزار قطعه تجهیز در این شرکت گفت: عمده این اتفاق در ده سال بعد از تحریم‌ها رخ داده زیرا صدها شرکت دانش بنیان درگیر این پروژه‌ها هستند همچنین امسال هزار میلیارد با ۱۵ دانشگاه توافقنامه همکاری داریم و پایان‌نامه‌های دانشگاهی را نیز جهت‌دهی می‌کنیم تا این پروژه‌ها به هسته‌های فناور تبدیل شود و با سرمایه‌گذاری ما به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به اشتغالزایی مستقیم این صنعت برای ۳۵ هزار نفر گفت: ۳۸۰ هزار اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم در صنعت فولاد ایجاد شده است.

کد خبر 711692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.