نخاله‌ها در اصفهان به بازیافت و پسماند ساختمانی تبدیل می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: اصفهان پس از تهران یکی از شهرهایی خواهد بود که ۱۸۰۰ تن نخاله ورودی به گردنه زینل را به بازیافت و مصالح ساختمانی تبدیل می‌کند و امیدوارم افتتاح این پروژه تا یک سال و نیم آینده انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، غلامرضا ساکتی امروز _سه‌شنبه بیست‌ویکم آذر_ در نشست فصلی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان اظهار کرد: از نگاه بیرونی، مردم عادی یا حتی همکارانم در شهرداری اصفهان شاید اطلاعات کافی از اتفاقات رخ‌داده در سازمان پسماند نداشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت حوزه خدمات شهری و مدیریت پسماند در حوزه شهرداری‌ها افزود: روزانه در شهر اصفهان با دو میلیون نفر جمعیت، هزار تن پسماند جمع‌آوری و وارد کارخانه پردازش می‌شود که شهرداری در مبدا در حوزه تولید، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل، انتقال و در نهایت طراحی، وظایفی دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حوزه پردازش سازمان پسماند سال‌های زیادی است که اقدامات خوبی انجام می‌شود و شهر اصفهان همواره در حوزه پسماند پیشتاز بوده است، تصریح کرد: سال ۶۸ کارخانه پسماند اصفهان با دو خط فعالیت خود را آغاز کرد و جزو نخستین کارخانه‌ها در کشور است که فرایند پردازش پسماند و تبدیل کمپوست را انجام می‌دهد.

ساکتی با بیان اینکه امروز در اصفهان روش‌های نوین مدیریت پسماند، هوشمندسازی و فرهنگ‌سازی را در دستور کار داریم، گفت: اقدامات و پروژه‌های سازمان در چهار بخش شهر و شهروندی، عمرانی، فناوری‌های نوین و فعالیت‌های اجرایی تعریف شده است.

وی با بیان اینکه فعالیتی که در کارخانه انجام می‌شود یک کار شبانه‌روزی و وقفه‌ناپذیر است، ادامه داد: اگر هر روز هزار تن پسماند پردازش نشود، شرایط فاجعه‌بار رقم می‌خورد و به همین دلیل خطوط این کارخانه یک روز هم نمی‌تواند تعطیل باشد.

برنامه راهبردی سازمان پسماند اصفهان ۲ هدف کلان دارد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بخش‌های مختلف پردازش پسماند در کارخانه اقدامات دقیقی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در حوزه خطوط گزارش‌های دقیقی در حد دقیقه و ساعت ثبت و تحلیل می‌شود که این اقدامات نتیجه تلاش تمام همکارانم در سازمان و کارخانه است تا این پروسه یک روز هم توقف نداشته باشد.

ساکتی با بیان اینکه برنامه راهبردی سازمان مدیریت پسماند شامل دو هدف کلان، چهار هدف خرد و ۱۲ راهبرد است، گفت: پروژه‌ها در حوزه راهبردی انجام می‌شود؛ یکی از مصادیق آن استفاده از اپلیکیشن شهروندی و توسعه آن در راستای اپلیکیشن اصپاک است، گاهی امور شهرداری مغفول می‌ماند، باید تمام اقدامات همچون اصپاک در مناطق و سازمان‌ها گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه سامانه اصپاک برای اولین بار در شهر اصفهان در حوزه جمع‌آوری پسماند اجرا شده است و با سایر اپلیکیشن‌ها در کشور متفاوت است، تصریح کرد: در گذشته هفته‌ای یک‌بار پسماند جمع می‌شد و خدماتی همچون بیمه آتش‌سوزی وجود نداشت، این اقدام به ساختار ایمنی شهر کمک می‌کند، امیدوارم در حوزه توسعه مدیریت پسماند در آینده شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به توسعه ناوگان این سازمان افزود: نوسازی ناوگان پسماند پس از ۱۰ سال انجام می‌شود، نزدیک به ۳۵ دستگاه خودرو تا پایان سال به ناوگان اضافه و دستگاه‌های فرسوده خارج می‌شود و به کاهش آلودگی محیط زیست نیز کمک می‌کند.

قرارداد بازیافت پسماند ساختمانی ۱۸۰۰ تن در روز با اعتبار ۱۲۰ میلیارد با بخش خصوصی منعقد شد

ساکتی با اشاره به پروژه‌های اجرایی عملیاتی در سازمان پسماند، اظهار کرد: دو خط عملیاتی که سال‌ها ناقص مانده بود، راه‌اندازی شد؛ در شأن اصفهان نبود که تنها سایت دفع پسماند ساختمانی به شکل قبل باشد، بنابراین ابتدای دوره جدید مدیریت به آن رسیدگی شد، ورودی سایت گردنه زینل با اعتبار ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ساماندهی شد و بسیاری از خطرات و تصادفات در این منطقه برطرف شد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد بازیافت پسماند ساختمانی ۱۸۰۰ تن در روز با اعتبار ۱۲۰ میلیارد با بخش خصوصی منعقد شد، تصریح کرد: زمین کنار گردنه زینل در حال تعمیر است و اصفهان نیز پس از تهران یکی از شهرهایی خواهد بود که تبدیل ۱۸۰۰ تن نخاله ورودی به گردنه زینل به بازیافت و مصالح ساختمانی را انجام می‌دهد، امیدوارم که این پروژه تا یک سال و نیم آینده افتتاح شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه پس از پایان احداث سکوی انتقال پسماند، دفن مستقیم روزانه ۲۵۰ تن زباله کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: این پروژه زیست‌محیطی است که در دو سال گذشته آغاز شده است.

ساکتی با اشاره به احداث شهرک بازیافت خاطرنشان کرد: پدیده زباله‌گردی تصویر نازیبایی در شهر ایجاد می‌کند، برای جلوگیری از این اتفاق باید انبارهای ضایعات سطح شهر جمع‌آوری شود، در اصفهان ۴۵۰ انبار ضایعات وجود دارد که سال گذشته ۱۹۰ انبار غیرمجاز پلمب شد که به‌ازای آن احداث شهرک بازیافت پیشنهاد شد و به این منظور ۱۸ هکتار زمین و ۱۲ میلیارد اعتبار اولیه در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه از ظرفیت ۲۰۰ ماشین دوره‌گرد استفاده می‌شود و این افراد از طریق پیمانکار ساماندهی می‌شوند، گفت: این اقدامات در شهر اصفهان برای نخستین‌بار اتفاق می‌افتد، با نگاهی که در شهر اصفهان وجود دارد، مردم، شهرداری و شورای اسلامی شهر و سایر دستگاه‌ها را همراهی می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه‌های زیرساختی در کارخانه افزود: زمانی که کارخانه ساخته شده، خطوط لوله گاز وجود نداشته و سال‌ها به آن توجهی نشده است، کنتور آب شرب خریداری شد و انتقال آب انجام می‌شود، همچنین پروژه گازکشی از سمت باغ رضوان با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان انجام شده است.

ساکتی با بیان اینکه پروژه‌های پیرولیز، هاضم و زباله‌سوز در دستور کار قرار دارد، افزود: پایلوت ۳۰ تن هاضم در کارخانه وجود دارد و قرارداد پنج تن زباله در سال جاری و ۱۵۰ تن زباله تا سال آینده منعقد می‌شود، پروژه زباله‌سوز ۳۰۰ تن نیز در مرحله فراخوان قرار دارد.

کد خبر 711491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.