مبارزه استکهلم با تغییرات آب‌وهوایی با ساختمان چوبی

مصالح ساختمانی چوبی بخشی از راهکار زیست‌محیطی استکهلم سوئد برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است که در وهله کنونی در قالب ساختمان ویزدام به معرض نمایش گذاشته شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، استکهلم با دستیابی به یک نقطه عطف معماری از افتتاح بنایی خبر داد که استفاده از چوب را به‌عنوان مصالح ساختمانی به نمایش می‌گذارد و آن را به‌عنوان بخش مهمی از راهکار شهر برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی برجسته می‌کند که ذخیره دی‌اکسید کربن و فرآیند ساخت‌وساز پایدار را ممکن می‌سازد.

مبارزه استکهلم با تغییرات آب‌وهوایی با ساختمان نمادین چوبی

نقطه عطفی در تحول زیست‌محیطی ساخت‌وسازها

ویزدام استکهلم یک ساختمان شاخص است که مرزهای معماری چوبی را گسترش می‌دهد و یک عرصه علمی تجربی جدید است که در حیاط موزه ملی علم و فناوری سوئد در این شهر واقع شده است. این ساختمان شامل یک طرح معماری چوبی با یک اتاق قوسی‌شکل به مساحت ۱۳۲۵ متر مربع و یک گنبد مزین به طرح‌های ۳۶۰ درجه سه‌بعدی می‌شود.

چوب مورد استفاده برای عناصر ساختمانی الوار روکش چند لایه (LVL) و الوار متقاطع (CLT) این ساختمان از جنگل‌های سوئد و فنلاند تهیه شده است که دارای گواهی زیست‌محیطی هستند. این سازه دارای تیرهای منحنی و پیچ‌خورده است که تنها در چند مکان در سراسر جهان یافت می‌شود.

ساختار شطرنجی سقف به‌طور دقیق متشکل از ۲۰ کیلومتر تیرهای الوار روکش ۲۵ لایه با ضخامت ۳۱ میلی‌متر است که با حاشیه خطای کمتر از یک میلی‌متر مونتاژ شده است. گنبد آن نیز از ۲۷۷ مثلث منحصربه‌فرد ساخته‌شده از الوار متقاطع ساخته شده و مجهز به فناوری تجسم پیشرفته است. هزار و ۱۷۸ تن دی‌اکسید کربن از اتمسفر هنگام رشد درختان حذف و در طول عمر ویزدام در چوب ذخیره شده است. طبق گزارش‌ها تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا همان مقدار چوبی که در ساختمان استفاده می‌شود، دوباره در جنگل‌های سوئد در یک روز تابستان رشد کند.

مبارزه استکهلم با تغییرات آب‌وهوایی با ساختمان نمادین چوبی

کد خبر 710782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.