روز جهانی دامپزشکی ۲۰۲۳ + پوستر

روز جهانی دامپزشکی هر سال در ۹ دسامبر گرامی داشته می‌شود. دامپزشکان برای سلامت، تشخیص و درمان بیماری حیوانات در سراسر جهان تلاش می‌کنند تا از سلامت جوامع و اکوسیستم‌ها محافظت کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دامپزشکی برای سلامت جامعه بسیار مهم است زیرا حیوانات سالم و تعامل ایمن انسان و حیوان خطر آسیب را از هر دو طرف کاهش می‌دهد و از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام جلوگیری می‌کند. دامپزشکان از طریق اقدامات خود در حمایت از سلامت حیوانات، نقش مهمی در محافظت از اکوسیستم‌ها ایفا می‌کنند.

روز جهانی دامپزشکی ۲۰۲۳ + پوستر

تاریخ روز جهانی دامپزشکی سال ۱۴۰۲

روز جهانی دامپزشکی هر سال در روز نهم دسامبر معادل ۱۸ آذر ۱۴۰۲ گرامی داشته می‌شود. این روز با هدف افزایش آگاهی در مورد اهمیت نقش دامپزشکان در بهبود کیفیت زندگی حیوانات و حیات وحش در نظر گرفته شده است.

روز جهانی دامپزشکی ۲۰۲۳ + پوستر

تاریخچه روز جهانی دامپزشکی

مراقبت از حیوانات، پیشگیری و درمان بیماری‌هایی که آنها را مبتلا می‌کند به دوران نوسنگی بازمی‌گردد که حاوی اولین شواهد ثبت‌شده از گاوی است که تحت ترفیناسیون قرار گرفته است که نوعی جراحی جمجمه شامل ایجاد سوراخ می‌شود. سوراخ‌هایی برای درمان جراحت یا درد در «پزشکی اسب» یکی از اولین حرفه‌های دامپزشکی سازمان‌یافته بود که در قرن نهم در جهان عرب به دلیل اهمیت اقتصادی و نظامی اسب‌ها ظهور کرد. نعل‌سازان یا نعل‌داران لندنی حتی توسط شهرداری تشویق شدند تا در سال ۱۳۵۶ یک دوره آموزشی تشکیل دهند تا شیوه مراقبت از اسب‌ها را بهبود بخشند.

روز جهانی دامپزشکی ۲۰۲۳ + پوستر

تلاش‌های حرفه‌ای‌سازی دامپزشکی نیز در فرانسه پس از شیوع آفت‌های گاوی افزایش یافت و اولین دانشکده دامپزشکی در سال ۱۷۶۲ توسط کلود بورژلات تأسیس شد. بریتانیا هم اولین دانشکده دامپزشکی خود را در سال ۱۷۹۰ به راه انداخت در حالی‌که آمریکا تقریباً یک قرن بعد اولین کالج عمومی دامپزشکی خود را در دانشگاه ایالتی آیووا ارائه کرد.

روز جهانی دامپزشکی ۲۰۲۳ + پوستر

نکات جالب در مورد دامپزشکی


گاوها به درمان سرطان دهانه رحم کمک کردند

تحقیقات روی بیماری‌های گاو منجر به ساخت واکسنی علیه ویروس پاپیلومای انسانی شد که باعث سرطان دهانه رحم در زنان می‌شود.

طیور درمان سرطان را تسریع کردند

واکسنی که برای بخش طیور (پرندگان اهلی مانند مرغ و خروس) ساخته شد، اولین واکسن ضد سرطان برای انسان بود.

حیوانات خانگی سلامت انسان‌ها را بهبود می‌بخشد

مطالعات زیادی وجود دارد که کاهش فشار خون، کلسترول و خطر سکته مغزی را در میان خانواده‌های دارای حیوانات خانگی نشان می‌دهد.

بیماری‌های زئونوز در حال افزایش است

۶۰ درصد از بیماری‌های نوظهور بین انسان‌ها به صورت زئونوز (مشترک بین انسان و دام) یا توسط حیوانات حیات وحش منتقل می‌شود.

روز جهانی دامپزشکی ۲۰۲۳ + پوستر

کد خبر 710465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.