رونق چشمگیر بازار خودروهای برقی در چین / کمبود نیروی ماهر در صنعت خودروسازی

پیش‌بینی می‌شود که بازار خودروهای برقی در چین ۶.۳۸ درصد (۲۰۲۳-۲۰۲۸) رشد کند که منجر به حجم بازار ۳۹۸ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۸ خواهد شد. رونق چشمگیر فروش خودروهای برقی چینی، این کشور را با کمبود نیروی ماهر در بخش تولید مواجه کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تخمین زده می‌شود که تعداد فروش خودروهای برقی در بازار چین تا سال ۲۰۲۸ به ۸.۷۷ میلیون دستگاه خودرو برسد. این نشان‌دهنده محبوبیت و پذیرش روزافزون بازار خودروهای برقی در بین مصرف‌کنندگان است.

در مقیاس بین‌المللی، پیش‌بینی می‌شود که چین با ۲۹۲.۱ میلیارد دلار بیشترین درآمد را در بازار خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۳ ایجاد کند. این امر نشان‌دهنده موقعیت مسلط چین در صنعت بازار جهانی خودروهای الکتریکی است. بازار خودروهای برقی چین بزرگترین و سریع‌ترین بازار در حال رشد در جهان است. تب جدی چین در ساخت و گسترش کارخانه‌های تولید خودروهای برقی، متخصصان برق و روباتیک را به مشاغل بسیار محبوب این کشور تبدیل کرده است.

رونق چشمگیری بازار خودروهای برقی در چین / کمبود نیروی ماهر در صنعت خودروسازی

اکنون بیش از ۱.۵ میلیون نفر در شرکت‌های خودروهای الکتریکی در چین و تأمین‌کنندگان آنها کار می‌کنند. از آنجایی که پیشرفت بخش‌هایی از اقتصاد چین کند پیش می‌رود، پکن باید کارگران را به بخش‌هایی سوق دهد که به سرعت در حال رشد هستند، به ویژه تولید خودروهای الکتریکی. اما واقعیت اینجا است که این کشور با کمبود آموزش نیروهای حرفه‌ای و همچنین مازاد جوانان با مدرک دانشگاهی مواجه است که علاقه‌ای به کار در کارخانه ندارند.

پکن در سال ۲۰۲۱ تخمین زد که این کشور بیش از دو برابر تعداد واقعی کارگران واجد شرایط شغل برای تکنسین‌های ماهر نیاز دارد. بحث کمبود نیروی کار سال‌ها پیش زمانی مطرح شد که برنامه‌ریزان اقتصادی دولت چین نتوانستند مقیاس رونق خودروهای الکتریکی را درست ارزیابی کنند و کارگران کافی برای آن تربیت کنند.

رونق چشمگیری بازار خودروهای برقی در چین / کمبود نیروی ماهر در صنعت خودروسازی

در سال ۲۰۱۶، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین پیش‌بینی کرد که صنعت خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۵ به ۱.۲ میلیون کارگر نیاز دارد و هشدار داد که چین در آن زمان تنها ۱۷۰ هزار نفر با مهارت‌های لازم خواهد داشت.

بیش از دوپنجم از ۱۱ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی این کشور هر سال وارد رشته‌های مرتبط با علم و مهندسی می‌شوند اما بسیاری از این فارغ‌التحصیلان تمایل دارند در مشاغل یقه سفید (پست‌های دفتری) در شرکت‌های اینترنتی و خدمات دولتی کار کنند، نه در کارخانه‌ها.

برای چندین دهه، کارخانه‌ها در چین می‌توانستند روی جریان ثابتی از پسران و دختران بدون تحصیلات دانشگاهی حساب کنند که برای کار به شهرها می‌آمدند و عملاً هر شغلی را که درآمد داشت، بدون در نظر گرفتن شرایط آن، انتخاب می‌کردند؛ اما اکنون دیگر وضعیت کار جوانان این طور نیست.

در سال ۲۰۱۴، شی‌جین پینگ، مقامات دولتی و مشاغل را تشویق کرد تا صدها میلیون کارگر باکیفیت و پرسنل فنی و ماهر را پرورش دهند اما این هدف با آرزوهای والدین چینی که علاقه کمتری به فرستادن فرزندان خود به دبیرستان‌های حرفه‌ای برای یادگیری مهارت‌هایی مانند تکنسین برق دارند، در تضاد بوده است به طوری‌که تعداد نوجوانانی که وارد هنرستان‌ها می‌شوند بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱، ۲۵ درصد کاهش یافته است.

رونق چشمگیری بازار خودروهای برقی در چین / کمبود نیروی ماهر در صنعت خودروسازی

تعداد جوانانی که هر ساله ۱۸ ساله می‌شوند در چین از اواسط دهه ۱۹۸۰ بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است. بر اساس تعداد نوزادان متولد شده در چند سال گذشته، تعداد ۱۸ ساله‌ها در سال‌های آینده به نصف خواهد رسید. چین و به ویژه صنعت خودروهای الکتریکی، در تلاش است تا از اتوماسیون برای رفع کمبود کارگر استفاده کند.

طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی رباتیک، کسب و کارها در چین در سال ۲۰۲۲ تعداد بیشتری ربات صنعتی نسبت به مجموع سایر نقاط جهان داشته‌اند. اما ربات‌ها می‌توانند تنها بخشی از تقاضای رو به رشد چین برای تکنسین‌های کارخانه‌ها را جبران کنند و این کشور هنوز به متخصصان خودرو نیاز شدیدی دارد.

رونق چشمگیری بازار خودروهای برقی در چین / کمبود نیروی ماهر در صنعت خودروسازی

کد خبر 710463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.