گسترش دامنه بحران املاک چین / در شهر ارواح مالزی چه می‌گذرد؟

بحران املاک گسترده چین بر تمام سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک این کشور در سطح جهانی تأثیر گذاشته و به شکست‌های پی در پی پروژه‌های املاک آن منجر شده است که یکی از آن‌ها شهر جنگلی مالزی است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده سبز املاک چین در ۲۰۱۶ از توسعه شهر جنگلی در مالزی رونمایی کرد که یک پروژه بزرگ ۱۰۰ میلیارد دلاری تحت طرح کمربندی و جاده بود. در آن زمان املاک چینی رونق بالایی داشت و توسعه‌دهندگان مبالغ هنگفتی پول برای ساخت خانه در خارج از کشور برای خریداران طبقه متوسط قرض می‌کردند. این طرح در مالزی شامل ایجاد یک شهر جنگلی دوستدار محیط زیست با زمین گلف، پارک آبی، دفاتر، کافه‌ها و رستوران‌ها با ظرفیت یک میلیون نفر بود.

گسترش دامنه بحران املاک چین / در شهر ارواح ساخت چین مالزی چه می‌گذرد؟

شکست پروژه شهر جنگلی چینی در مالزی

شهر جنگلی مالزی یک فضای سرمایه‌گذاری برای خریداران چینی به‌عنوان ملک دوم بود تا به بومیان مالزی اجاره داده شوند. این ملک در یک مکان جنگلی ایجاد شده و همین امر بومیان را بر آن داشته که از این محوطه به‌عنوان شهر ارواح یاد کنند.

هشت سال پس از کلنگ‌زنی این پروژه مشخص شد که قرار گرفتن تحت تأثیر بحران املاک در چین تنها نیازمند حضور در این کشور نیست و تشعشات این امر تمام املاک چینی سراسر جهان را در بردارد. در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از کل این پروژه ساخته شده است و بر اساس جدیدترین برآوردها کمی بیش از یک درصد از کل توسعه خریداری شده است.

شهر ارواح با فضای عجیبی که یک استراحتگاه متروکه را تداعی می‌کند، در ساحلی متروک، پر از زباله و شیشه‌های شکسته با یک زمین بازی فرسوده برای کودکان، یک ماشین قدیمی زنگ‌زده و پلی به ناکجاآباد محل جولان کروکودیل‌ها شده است.

بسیاری از مغازه‌ها و رستوران‌های مرکز خرید هدفمند آن تعطیل و واحدهای مسکونی آن کمابیش دارای ساکن است. وقتی شب فرا می‌رسد، شهر جنگلی در تاریکی محض فرو می‌رود و معدود مستأجران ساکن در آن به‌دنبال راهی برای تخلیه هرچه سریع‌تر این مکان وهم‌آلود هستند.

گسترش دامنه بحران املاک چین / در شهر ارواح ساخت چین مالزی چه می‌گذرد؟

ناامیدی از بهبود شهر ارواح مالزی

شرکت توسعه‌دهنده به‌رغم بدهی‌های سنگین نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلاری اظهار کرده است که نسبت به آینده طرح خوش‌بین و درصدد تکمیل آن است تا این شهر جنگلی را به یک بهشت رویایی برای کل بشریت تبدیل کند. با این حال کارمندان دفتر فروش این شهر زیر تابلوی «شهر جنگلی؛ جایی که شادی هرگز به پایان نمی‌رسد»، در کنار ماکت عظیمی از آینده شهر نشسته و از کسادی بازار بی‌حوصله شده‌اند.

در این میان عوامل سیاسی وضعیت کنونی شهر جنگلی را تشدید می‌کند، چراکه نخست‌وزیر قبلی مالزی به دلیل مخالفت با شهر ساخته‌شده در کشور برای خارجی‌ها، صدور ویزا برای خریداران چینی را محدود کرد و هرچند دولت فعلی حامی پروژه شهر جنگلی است، خریداران نمی‌دانند ریسک سرمایه‌گذاری روی این پروژه چقدر است.

شهر جنگلی نمونه‌ای از جاه‌طلبی در مقابل واقعیت است که در بحبوحه بحران املاک در چین نشان می‌دهد ساخت ده‌ها هزار آپارتمان در وسط ناکجاآباد برای متقاعد کردن مردم برای زندگی در آن‌ها کافی نیست و آغاز هر پروژه‌ای در وهله اول نیازمند نقدینگی کافی است. در نهایت سرنوشت شهر جنگلی مالزی و صدها پروژه در سراسر چین به دولت این کشور و حمایت آن بستگی دارد.

گسترش دامنه بحران املاک چین / در شهر ارواح ساخت چین مالزی چه می‌گذرد؟

کد خبر 709874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.