قادر به از بین بردن حماس و مقاومت نیستید

وزیر امور خارجه در انتهای سفر خود به مسکو در جمع خبرنگاران به آمریکایی‌ها توصیه کرد که دست از خطای راهبردی بردارند و گفت که نه آمریکا و نه رژیم صهیونیستی قادر نیستند حماس و مقاومت را از بین ببرند و نمیتوانند به جای مردم فلسطین و غزه تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی برای شرکت در نشست سالانه وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر به مسکو سفر کرد، در پایان این سفر در جمع خبرنگاران به تشریح توافقات حاصل در این نشست و همچنین رایزنی‌هایش با وزرای خارجه حاضر در مسکو پرداخت.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان در مسیر درستی قرار دارد

وی در پاسخ به سؤالی درباره دیدارش با همتای آذربایجانی در مسکو و ارزیابی از آینده روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت: در دیدار اخیر آقایان رئیسی و الهام علی‌اف توافق خیلی خوبی برای توسعه همه جانبه روابط در بخش اقتصادی، گشایش کریدورها، همکاری‌های تجاری، پروژه‌های نیمه کاره‌ای که بین دو کشور بود، صورت گرفت.

وی افزود: از سال گذشته نیز اقدامات اجرایی برای تحقق تکمیل پروژه‌ها شروع شد و رؤسای جمهور نیز بر انجام هر چه سریع‌تر آن تأکید کردند لذا روابط دو کشور در مسیر درستی قرار دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: امروز در دیدارم با آقای جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان توافق کردیم که بایستی روابط در همه ابعاد فعال شود و از یک روابط متوازن اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و گردشگری برخوردار باشیم که آن ابعادی که سرعت پیشرفت آن کمتر بوده را بتوانیم شتاب بیشتری ببخشیم.

امیرعبداللهیان در خصوص امضای بیانیه مشترک با همتای روس خود درباره همکاری برای مقابله با اقدامات قهرآمیز یکجانبه نیز اظهار کرد: امروز بیش از ۲۶ کشور در دنیا تحت تحریم‌های یکجانبه آمریکا و غرب قرار دارند. جمهوری اسلامی ایران از حدود سه سال پیش ابتکاری را روی میز قرار داد که کشورهایی که تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه و اقدامات یکجانبه آمریکا و یا برخی از کشورهای غربی قرار دارند بتوانند بلوک و یا اتحادیه‌ای را ایجاد کنند که در آن چارچوب مقابله منظم و سازمان یافته‌ای با طرف‌های تحریم کننده صورت بگیرد و بتوان اقدامات آنها را در راستای رفاه و پیشرفت هر چه بیشتر کشورها خنثی سازی کرد و اینکه حربه تحریم از دست آنها خارج شود. این یکی از اسنادی بود که امروز در مسکو به امضا رسید.

رژیم حقوقی دریای خزر

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی درباره رژیم حقوقی دریای خزر نیز عنوان کرد: ما در خصوص دریای خزر الان یک اولویت داریم و اینکه هر پنج کشور از دریای خزر به عنوان دریای دوستی بتوانند حداکثر منافع اقتصادی را داشته باشند و از دریای خزر برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و رفت و آمد ها و تکمیل ظرفیت‌های ترانزیتی استفاده شود.

وی افزود: در حوزه مباحث امنیتی دریای خزر در گذشته موافقتنامه‌ای به امضا رسیده که امروز بر ضرورت تکمیل و اجرای آن موافقتنامه تأکید شد. کنوانسیون دریای خزر در گذشته به امضا رسیده و در پارلمان‌های چهار کشور عضو این کنوانسیون شاهد تصویب در پارلمان‌هایشان بوده‌ایم ولی ما در مجلس شورای اسلامی این کنوانسیون را تصویب نکرده‌ایم.

امیرعبداللهیان در توضیح چرایی عدم امضای این کنوانسیون در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر مبنای توافق صورت گرفته پنج کشور ساحلی دریای خزر باید با یک روش مورد توافق ابتدا خط مبدا را ترسیم کنند تا نحوه بهره‌برداری از دریای خزر برای همه کشورها کاملاً روشن باشد. مشکلی که در مورد ایران وجود دارد شکل سواحل ماست که متفاوت از سواحل چهار کشور دیگر است. همکاران من در بخش حقوقی وزارت خارجه و در مرکز حقوقی ریاست جمهوری این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنند که به مکانیسمی برسیم که هم در چارچوب همکاری‌های دسته جمعی در حوزه دریای خزر برای همه قابل درک و فهم باشد و هم حداکثر منافع ما به ویژه منافع اقتصادی ما در دریای خزر در چارچوب نحوه ترسیم خط مبدا تأمین شود.

فلسطین موضوعی که هیچ کشوری نمی‌تواند امروز نسبت به آن بی تفاوت باشد

وزیر امور خارجه درباره موضوع غزه و اینکه با همتایان خود در مسکو در این خصوص گفت‌وگو کرده نیز بیان کرد: فلسطین یکی از موضوعات اساسی است که هیچ کشوری نمی‌تواند امروز نسبت به آن بی تفاوت باشد. ما هم در بخش بسته جلسه به صورت مبسوط به موضوع غزه، کرانه باختری و نسل‌کشی در این بخش از سرزمین فلسطین پرداختیم. همه وزرای حاضر مسأله فلسطین را مورد تأکید قرار دادند و در جمع بندی آقای لاوروف به عنوان میزبان و رئیس جلسه جمع‌بندی بسیار قوی‌ای را داشت و درخواست ما این شد که علیرغم اینکه نشست ما نشست تخصصی کشورهای ساحلی دریای خزر است، ولی حتماً وزرا و رئیس جلسه باید به این موضوع در پایان اجلاس نیز بپردازند.

امیرعبداللهیان گفت: الان در غزه و کرانه شاهد گسترش بمباران‌ها هستیم. در ابتدا رژیم اسرائیل اعلام کرده بود که ما قصد تغییر بافت جمعیتی و انتقال مردم غزه را نداریم، این در حالی است که اسناد و رفتار اسرائیل کامل نشان می‌دهد که آنها از ابتدای این جنگ به دنبال کوچ اجباری مردم غزه به بخش‌هایی از صحرای سینا در مصر بودند. بعد در پی فشارهای بین‌المللی و موضع صریح السیسی رئیس جمهور مصر در مخالفت با این موضوع، اعلام کردند که شمال غزه به جنوب غزه، آن هم برای مصون ماندن مردم از عملیات‌ها.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه بخشی از مردم را به جنوب غزه منتقل کردند، البته بیش از ۶۰ درصد مردم غزه علیرغم بمباران‌های شدید و وحشیانه حاضر نشدند از شمال به جنوب مهاجرت کنند، در این مرحله مردمی که در جنوب غزه هستند را مورد بمباران قرار می‌دهند. همزمان آمریکایی‌ها با اعزام آقایی به نام مک گور دستیار خاورمیانه‌ای شورای امنیت ملی آمریکا به منطقه به او مأموریت دادند راجع به غزه پسا جنگ طرح ارائه دهد.

توصیه به آمریکا

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: آمریکا فکر می‌کند می‌تواند به جای مردم فلسطین برای نحوه اداره غزه پسا جنگ تصمیم بگیرد. معتقدیم حماس امروز در اوج محبوبیت قرار دارد. در گفت‌وگوهایم با برخی وزرای خارجه در روزهای گذشته حتی وزرای خارجه‌ای که نسبت به موضوع فلسطین تحفظاتی داشتند از آنها به صراحت شنیدیم که می‌گفتند ما باور داریم که اگر امروز انتخابات در بین فلسطینی‌ها برگزار شود، محبوب‌ترین جریان فلسطینی حماس است و حماس رأی اول را برای اداره سرزمین‌های فلسطین به دست می‌آورد.

امیرعبداللهیان در توصیه به آمریکایی‌ها گفت: آمریکایی‌ها باید دست از ادامه خطای راهبردی خود بردارند. نه آنها و اسرائیل قادرند حماس و مقاومت را از بین ببرند و نه قادر هستند به جای مردم فلسطین و غزه تصمیم بگیرند. فلسطین را به فلسطینی‌ها واگذارید و یک شکست منطقه‌ای بزرگ دیگر را برای آمریکا آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به جا نگذارید.

توان بالای مقاومت

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما بر اساس اطلاعاتی که از رهبران مقاومت در منطقه به صراحت دریافت کردیم، مقاومت توان بالایی دارد برای اینکه ماه‌ها بتواند این وضعیت را تاب‌آوری کند و حملات روزانه و شبانه خودش را در پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها ادامه دهد.

وی گفت که جنگ هیچ ثمره‌ای برای آمریکا و صهیونیست‌ها نخواهد داشت.

کد خبر 709748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.