همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه در تمام عرصه‌های کلیدی رو به پیشرفت است

وزیر امور خارجه روسیه امضای اعلامیه مشترک برای همکاری در خصوص راه های مقابله با اقدامات قهرآمیز یکجانبه همچون تحریم‌ها را گامی مهم در راستای افزایش هماهنگی جامعه جهانی برای غلبه بر تحریم‌های غیرقانونی عنوان کرد و گفت: همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه در تمام عرصه‌های کلیدی رو به پیشرفت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، «سرگی لاوروف» روز سه‌شنبه در دیدار با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان در حاشیه اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر در مسکو گفت: «آمریکا و متحدان او تحریم‌های غیرقانونی را جایگزین دیپلماسی کرده‌اند.

به گفته وی، اعلامیه مشترک برای همکاری در خصوص راه‌ها و ابزارهای مقابله، کاهش و جبران آثار منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه همچون تحریم‌ها که امروز توسط وزرای خارجه ایران و روسیه امضا شد، گامی مهم در جهت افزایش هماهنگی تلاش‌های جامعه جهانی برای مبارزه بر تحریم‌های غیرقانونی است.

لاوروف در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با امیرعبداللهیان در مسکو گفت: «این ششمین دیدار وزرای خارجه دو کشور در سال جاری میلادی است و این موضوع نشان‌دهنده سطح بالای روابط و همگام‌سازی مرتب و پیوسته سیاست‌های ایران و روسیه است».

وی ضمن تبریک به مقامات و ملت ایران بابت عضویت در سازمان همکاری‌های اقتصادی و بریکس خاطرنشان کرد که روسیه یکی از کشورهایی بود که در روند بررسی درخواست عضویت ایران به شکل مثبتی همکاری کرد.

همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه در تمام عرصه‌های کلیدی رو به پیشرفت است

به گفته لاوروف، همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه در تمام عرصه‌های کلیدی رو به پیشرفت است و رؤسای جمهور دو کشور به طور مرتب در تماس‌های تلفنی با یکدیگر در ارتباط هستند. وی همچنین با اشاره به حضور سران ایران و روسیه آیت‌الله ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت - آستارا که اردیبهشت امسال به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بار دیگر بر توجه ویژه مسکو به پروژه کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب» و همکاری دو کشور در زمینه انرژی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین دیدار اخیر محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران و میخائیل میشوستین نخست‌وزیر روسیه در بیشکک را سازنده و خوب توصیف کرد. وی دیدار و گفت و گوی میان رؤسای کمیسیون اقتصادی دو کشور یعنی جواد اوجی و الکساندر نوواک در اکتبر سال جاری در مسکو را نیز مثبت ارزیابی کرد.

لاوروف با اشاره به همکاری تنگاتنگ وزارت‌خانه‌های خارجه ایران و روسیه از کار مشترک بر روی تکمیل سند جدید و جامع همکاری‌های دو کشور خبر داد.

دوازدهمین نشست سالانه وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور دیپلمات‌های ارشد پنج کشور همسایه در مسکو برگزار شد.

حسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف، جیحون بایراموف، رشید مردوف و مراد نورتلئو وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان پس از انجام مراسم عکس یادگاری، نشستی خصوصی داشتند و پس از آن در نشستی عمومی به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل این پهنه آبی پرداختند.

وزیر امور خارجه ایران که بامداد سه‌شنبه به منظور شرکت در این اجلاس به مسکو سفر کرده است، تا لحظه انتشار این خبر، دیدارهایی نیز با برخی همتایان خود از جمله رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان داشت.‌

منبع: ایرنا

کد خبر 709737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.