اصفهان خاستگاه فرهنگ و هنر ایرانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان در کهن‌ترین ایام مرکز مدنیت کار و تلاش و خاستگاه فرهنگ و هنر ایرانی بوده است، گفت: این شهر در دوره‌های سلجوقی، آل بویه و صفویه پایتخت ایران و همواره مرکز بسیاری از تحولات ایران و مشرق زمین بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی تمنایی پیش از ظهر امروز _پنجشنبه نهم آذر_ در همایش بزرگداشت حکیم تمتاله ابوالقاسم میرفندرسکی اظهار کرد: این شهر را از آن جهت سپاهان نامیدند که در سده‌های متمادی مرکز آماد و پشتیبانی سپاهیان دلاور و جان بر کف ایرانی در رویارویی با مهاجمین شرقی و غربی بوده است؛ همان شهری که در ۲۵ آبان سال ۱۳۶۱، ۳۷٠ کبوتر خونین بال از همین سپاهیان را تا دروازه‌های بهشت بدرقه کرد و عصر همان روز صدها نفر شجاع‌تر از پیش را به مصاف دشمن فرستاد.

وی با بیان اینکه این شهر در کهن‌ترین ایام مرکز مدنیت کار و تلاش و خاستگاه فرهنگ و هنر ایرانی بوده است، افزود: اصفهان در دوره‌های سلجوقی، آل بویه و صفویه پایتخت ایران بوده و همواره مرکز بسیاری از تحولات ایران و مشرق زمین بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه حضور ارزشمند اندیشمندان، فقیهان، هنرمندان و صنعتگران این خطه در عرصه‌های گوناگون علم و هنر نقش مهمی در صحنه فرهنگ و تمدن ایران منطقه و جهان داشته است، تصریح کرد: اصفهان بنا بر موقعیت خاص جغرافیایی و اجتماعی در مرکز ایران و نیز ساختار ویژه جمعیتی و فکری خود در دوره‌های مختلف تاریخی نقشی کلیدی در همه رخدادهای سیاسی اجتماعی ایران و نیز جهان اسلام داشته و به جرأت می‌توان گفت آفرینش فکر و ایده سیاسی و اجتماعی دستاورد اندیشمندان این خطه بوده است.

تمنایی گفت: صرف نظر از دیگر دوران‌های تاریخی پیش از عهد صفوی در همه رخدادهای سیاسی معاصر و دوران قاجار همچون انقلاب مشروطه و به ویژه در جریان رشد تفکر مذهبی و بالیدن انقلاب اسلامی و جریان جنگ تحمیلی و به کوته سخن در همه تحولات ایران، معاصر، نقش تعیین کننده مردم اصفهان حقیقتی انکارناپذیر است.

وی اظهار کرد: از نخستین سال‌های سده سوم هجری که بار دیگر زبان و ادب پارسی و گویش دری جان دوباره گرفت، همواره آثار ادبی و تاریخی به این زبان در نظم و نثر و در سبک‌های و مکاتب گوناگون رواج داشته اما اوج حیات ادبی اصفهان با انسجام سبک سپاهانی هندی یا اصفهانی در دوران صفوی رواج پیدا کرد، سبکی که نمود آن را در اشعار صائب می‌توان یافت و پس از آن نهضت ادبی بزرگ‌تر ایجاد شده در اصفهان، در دو قرن اخیر شکل گرفت و به تدریج صورت و محتوای آثار زبان فارسی را تغییر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه همچنین جنبش و سبک «بازگشت» که در مجامع ادبی شعرا در اصفهان پایه ریزی شد تغییری اساسی در زبان و ادبیات فارسی ایجاد کرد، ادامه داد: مکاتب و سبک‌های گوناگون و اثرگذار فرهنگ اصفهان در دامنه گسترده فرهنگ و تمدن ایران و اسلام خود از مؤلفه‌های بی مانندی است که پرداختن به هر یک موضوع رساله‌های ارزشمند و علمی بوده و در تدوین هویت فرهنگی این سرزمین اثر گذار خواهد بود، همچنین مکتب ادبی، هنری، فقهی، فلسفی اصفهان و سایر مکاتب کوچک و بزرگ، پژوهندگان را به تحقیق و ارائه آثار جدید ملزم می‌کند.

تمنایی تصریح کرد: اصفهان در جایگاه پایتخت فرهنگ و تمدن ایران و اسلام یا پیشینه علمی و فرهنگی یک هزار و دویست ساله دارای کارنامه بی مانندی از اندیشمندان و نویسندگان در همه حوزه‌های علمی و فرهنگی از سده سوم قمری، کارنامه بلندی از نام‌های درخشان دارد که هر یک میراث پر ارجی از اندیشه و فرهنگ را به یادگار گذاشته‌اند.

وی افزود: جایگاهی که با هیچیک از شهرهای جهان قابل مقایسه نیست کارنامه‌ای متشکل از نام و زندگی بیش از ۳۰۰ نویسنده و چهره علمی و فرهنگی در اصفهان همراه با بیش از ۵۰۰ اثر بر جای مانده از آنان و مکاتب فرهنگی گوناگون بر خاسته از این آثار در یک بازه زمانی ۱۲۰۰ ساله، بی تردید موضوع پژوهشی سترگ و متنوع از چندین و چند جلد کتاب را بر خواهد داشت که موضوع کار علمی چند گروه تخصصی خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان شهر علم و تربیت کننده است، بیان کرد: کارنامه کتابی اصفهان آنگاه کامل‌تر خواهد شد که بدانیم اصفهان با بنیادگذاری نخستین مدارس و دانشگاه‌های تاریخ ایران پس از اسلام، از میانه سده پنجم قمری و با تأسیس مدرسه نظامیه اصفهان و پیرو آن آغاز جنبش علمی نظامیه سازی به همت والای دانشمندانی چون خواجه نظام الملک طوسی افق علمی و فرهنگی این شهر تا همه سرزمین‌ها و شهرهای امپراطوری سلجوقی که در آن روزگار کل سرزمین‌های اسلامی را شامل می‌شد، جنبش عظیم علمی را راه انداخت که تا سدها با مرکزیت اصفهان علم و دانش به همه سرزمین‌های اسلامی صادر می‌شد.

تمنایی با اشاره به حضور ۸ حوزه علمیه اصفهان با پیشینه هزار ساله خاطرنشان کرد: امروزه نیز مدارس علمیه و مدارس جدید و دانشگاه‌های اصفهان بدنه اصلی علم و فرهنگ کشور بوده و آمار فارغ‌التحصیلان و فرهیختگان برآمده از این مراکز علمی با هیچ شهر دیگر ایران و جهان اسلام قابل مقایسه نبوده و همپای تهران، اصلی‌ترین مکاتب علمی و فرهنگی کشور را در خود جای داده است.

وی با یادآوری اینکه شاید شاخص‌ترین میراث اصفهان از میان همه فرزانگی‌های این مادر شهر فرهنگ و تمدن جهان میراث پرشمار دانشمندان آن در همه حوزه‌های علمی و فرهنگی باشد، گفت: آمار کمابیش دقیقی که ما را به بیش از سیصد دانشمند شاخص در همه حوزه‌های علم و فرهنگ رهنمون می‌کند که هر یک تأثیرگذار در روند تکاملی فرهنگ و تمدن بشری بوده‌اند و آثار علمی هریک تا امروز از گنجینه‌های فرهنگ و تمدن ایران و اسلام بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: یکی از این دانشمندان و آنکه امروز ما را گرد هم آورده است میراث حکمی اصفهان و نقش حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی در پایه‌گذاری این مکتب علمی در ایران و جهان است؛ وی حکیمی متاله، فیلسوفی نام‌آور و فرهنگ شناسی تأثیرگذار است.

تمنایی خاطرنشان کرد: این فیلسوف دوره صفویه و استاد مسلم مکتب فلسفی اصفهان و از معاصران میرداماد و شیخ بهایی بود. تولد وی در گرگان و منشأ و منبت وی در اصفهان است.

وی در پایان عنوان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان اصفهان که پس از تهران اصلی‌ترین انجمن کشور است و با سی سال کارنامه درخشان در حوزه فرهنگ پژوهی و فرهنگ نگاری و برگزاری ۴۲ کنگره و همایش در بزرگداشت دانشمندان و مکاتب علمی و فرهنگی دیار سپاهان و چاپ ۲۸ مجموعه آثار و ۳۰ ویژه نامه در این حوزه‌ها نقش پررنگی در پاسداشت میراث فکری این سرزمین داشته است.

کد خبر 708352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.