ارسال بار از چین به دبی و چین به ایران + آموزش جامع

ارسال بار از چین به ایران به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در روش مستقیم بارگیری در چین انجام شده و سپس با استفاده از کشتی یا هواپیما به ایران ارسال می‌گردد.

روش غیرمستقیم در مواقعی کاربرد دارد که امکان ارسال مستقیم بار به ایران وجود ندارد. برای مثال در مواقعی که شرکت‌های تولیدکننده تمایلی به تجارت با ایران ندارند، می‌توان از روش ارسال غیرمستقیم یا همان ارسال بار از چین به دبی استفاده کرد. در این روش پس از اینکه بار در دبی تحویل گرفته شد، مجدداً در کشتی دیگری بارگیری شده و به ایران ارسال می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره انواع روش‌های ارسال بار از چین به ایران صحبت کنیم.

روش‌های ارسال بار از چین

برای حمل بار از چین به ایران از دو روش هوایی و دریایی استفاده می‌شود که در روش دریایی به علت استفاده از کانتینر پیشنهاد می کنم حتما هزینه حمل کانتینر از چین به ایران و چین به دبی را از شرکت های مختلف استعلام بگیرید تا بتوانید بهترین گزینه و ارزان ترین را انتخاب کنید. حمل‌ونقل دریایی نسبت به حمل هوایی ارزان‌تر است و اغلب بازرگانان تمایل دارند به سراغ این روش بروند. مشکل اصلی حمل دریایی مدت زمان حمل بار از چین به ایران است. در این روش حداقل زمان انتظار برای تحویل بار حدود 25 تا 30 روز بوده که ممکن است تا 45 روز نیز افزایش پیدا کند.

اگر نیاز دارید بار خود را با سرعت بیشتری تحویل بگیرید، بهتر است از حمل‌ونقل هوایی بار استفاده کنید. حمل بار با هواپیما اغلب کمتر از یک هفته زمان می‌برد و سرعت بالایی دارد. اما هزینه انتقال را افزایش می‌دهد. نکته دیگر امنیت بیشتر بار در روش حمل هوایی است. در مواقعی که نگهداری کالای ارسالی نیاز به مراقبت دمایی و رطوبتی بالایی دارد، روش ارسال بار هوایی در اولویت انتخاب قرار می‌گیرد. برای مثال حمل اقلام دارویی اغلب نیازمند حفظ شرایط محیطی خاصی است. به همین خاطر از هواپیما برای ارسال این کالاها استفاده می‌شود.

انواع روش‌های حمل کالا از چین به ایران

ارسال بار از چین به ایران به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در ادامه مراحل ارسال بار و چالش‌های هر یک از این دو روش را بررسی خواهیم کرد.

ارسال بار از چین به ایران به روش مستقیم

راحت‌ترین و کم هزینه‌ترین راه برای ارسال کالا از چین به ایران، استفاده از روش‌های مستقیم است. در مواقعی که محدودیتی در ارسال بار وجود نداشته باشد، انتخاب اغلب بازرگانان ارسال مستقیم بار خواهد بود. در حالت کلی دو روش حمل دریایی و حمل هوایی برای ارسال بار از چین به ایران وجود دارد

ارسال بار از چین به دبی و چین به ایران + آموزش جامع

حمل کالا از چین به ایران به روش دریایی:

از آنجایی که چین و ایران به آب‌های آزاد دسترسی دارند، روش حمل دریایی گزینه مناسب‌تری برای ارسال بار از چین به ایران است. در ارسال دریایی بار اغلب از کانتینرها استفاده می‌شود. مگر اینکه قصد واردات محموله‌های خاص‌تری را داشته باشید. در روش حمل کانتینری از چین، دو روش حمل‌ونقلی وجود دارد که عبارتند از:

  • حمل کالا به‌صورت FCL یا دربست:

اگر حجم بار ارسالی‌تان زیاد باشد و گنجایش یک کانتینر کامل را درگیر کند، باید یک کانتینر را به‌صورت اختصاصی اجاره کنید. به این روش اصطلاحاً دربست کردن کانتینر یا فول کانتینر (FCL) می‌گویند.

  • حمل کالا به‌صورت LCL یا اشتراکی:

اگر میزان بار ارسالی کمتر از یک کانتینر کامل باشد، می‌توانید از کانتینرهای اشتراکی یا همان CLC استفاده کنید. در این حالت هزینه اجاره کانتینر به شکل اشتراکی پرداخت می‌شود.

مزیت‌های حمل دریایی از چین

مزیت‌های حمل دریایی از چین عبارتند از:

هزینه‌ مقرون‌به‌صرفه

اگر بحث هزینه برایتان اهمیت ویژه‌ای دارد، در روش ارسال دریایی می‌توانید سنگین‌ترین محموله‌ها را با هزینه مناسبی به ایران ارسال کنید.

امکان حمل‌ کالاهای سنگین و حجیم

در روش حمل دریایی اغلب از کانتینرهای باری استفاده می‌شود. مزیت انتخاب کانتینرهای حمل این است که امکان حمل کالاهای سنگین و حجیم را به بازرگانان می‌دهد. ارسال بار به روش دریایی معمولاً هیچ محدودیت وزنی ندارد.

امکان حمل خرده بار

اگر تمایل به تجارت با چین در حجم کمتری دارید یا حجم بارتان کمتر از یک کانتینر کامل است، به‌جای اجاره یک کانتینر کامل می‌توانید با چند بازرگان دیگر به‌صورت شریکی از کانتینرها استفاده کنید. به این شکل هزینه کمتری را برای حمل کالا از چین به ایران پرداخت خواهید کرد. اغلب شرکت‌های بازرگانی امکان حمل خرده بار را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند.

حمل کالا از چین به ایران به روش هوایی

استفاده از هواپیما برای حمل از چین به ایران روش دیگری است که تاجران امکان استفاده از آن را دارند. روش حمل هوایی بسیار سریع‌تر از روش دریایی است و امنیت بیشتری نیز دارد. به طور کلی دو راهکار برای ارسال بار هوایی از چین به ایران در دسترس است که در ادامه به معرفی هر دو راهکار می‌پردازیم:

  • یک: روش فریت بار مسافری

روش فریت بار بیشتر برای حمل کالای مسافران چین به ایران است. درواقع زمانی که با هواپیما سفر می‌کنید، مجاز به حمل میزان مشخصی بار هستید. اگر میزان بارتان بیشتر از حد تعیین شده باشد، مشمول جریمه اضافه‌بار خواهید شد.

در چنین حالتی برای اینکه از جریمه‌های احتمالی جلوگیری کنید، می‌توانید از روش فریت بار کمک بگیرید. فریت بار فقط مختص مسافرانی است که بلیت هواپیما دارند و کالاهای آن‌ها جنبه تجاری ندارد؛ اما برای واردات محدود کالا نیز می‌توان از این روش استفاده کرد.

  • دو: روش کارگو

برای ارسال بار از چین به ایران با استفاده از هواپیما باید از روش کارگو استفاده کنید. این روش برای مواقعی که وزن بارتان بیش از 30 کیلوگرم است و زمان و محیط نگهداری کالا نیز اهمیت ویژه‌ای دارد پیشنهاد می‌شود.

مزیت‌های حمل هوایی از چین به ایران

  • سرعت ارسال

اگرچه هزینه حمل بار از چین به ایران در روش هوایی بیشتر از دریایی است؛ اما در مواقعی که سرعت انتقال اهمیت ویژه‌ای دارد، بهترین گزینه خواهد بود. حمل اقلام دارویی، مواد غذایی، مواد شیمیایی و کالاهای فاسدشدنی اغلب به کمک هواپیماهای باری جابه‌جا می‌شوند.

  • ایمنی ارسال کالا

در روش حمل هوایی بسته‌بندی کالا با دقت و حساسیت بالایی انجام می‌شود. به‌علاوه اگر نگهداری کالا نیازمند پروتکل خاصی است، در روش حمل هوایی بهتر می‌توان این پروتکل‌ها را رعایت کرد. در نتیجه می‌توان گفت ارسال کالا در روش هوایی نسبت به دیگر روش‌های حمل‌ ایمنی بالاتری دارد.

هزینه حمل کالا از چین به ایران

هزینه حمل بار از چین به ایران باتوجه‌به عوامل مختلفی تغییر می‌کند؛ اما به‌طورکلی هزینه حمل دریایی نسبت به حمل هوایی ارزان‌تر است. از جمله مواردی که روی هزینه حمل از چین به ایران تاثیر می‌گذارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوع قرارداد حمل کالا

از مهم‌ترین فاکتورها در محاسبه هزینه حمل‌ونقل از چین به ایران، نوع قرارداد حمل است. برای انجام تجارت‌های بین‌المللی باید با انواع قراردادها و ترم‌های معاملاتی آشنایی داشته باشید. این ترم‌ها عبارتند از:

  • EXW: در این ترم خریدار مسئولیت پرداخت تمامی هزینه‌ها و سلامت انتقال بار را بر عهده دارد و هیچ مسئولیتی متوجه فروشنده نیست.
  • FCA: در این روش فروشنده هزینه‌های حمل داخلی را بر عهده دارد و موظف است کالا را به بندر یا انبار شرکت حمل‌ونقل ارسال کند. پس از آن اما تمامی هزینه‌ها با خریدار است.
  • FOB: در این ترم فروشنده موظف است تمامی هزینه‌های مربوط به مراحل حمل و ارسال بار به گمرک چین را پرداخت کند.
  • CIF: بر اساس این ترم تمامی هزینه‌ها اعم از حمل داخلی، تعرفه‌های گمرک مبدا، حمل بین‌المللی و اجاره کانتینر و... بر عهده فروشنده خواهد بود.

وزن و حجم کالا

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارسال بار از چین به ایران، وزن و حجم کالاست. برای محاسبه میزان بار از دو مشخصه وزن واقعی و وزن حجمی استفاده می‌شود. منظور از وزن حجمی میزان حجمی است که محموله ارسالی اشغال می‌کند.

در زمان محاسبه هزینه‌های ارسال از بین وزن واقعی بار و وزن حجمی عددی در نظر گرفته می‌شود که بزرگ‌تر است.

نوع بار

حمل‌ونقل برخی از بارها نیازمند شرایط خاصی است. به همین خاطر نیازمند اخذ مجوزهای لازم بوده و هزینه‌های حمل آن نیز بیشتر از بارهای معمولی خواهد بود. برای مثال جهت حمل اقلام دارویی یا واکسن‌ها به یک زنجیره سرد نیاز خواهید داشت. محیا کردن چنین شرایطی برای حمل کالاهای خاص هزینه بیشتری برای بازرگانان در بر خواهد داشت.

هزینه‌های جانبی در مبدا و مقصد

علاوه بر هزینه‌های معمول بسته‌بندی و ارسال بار، برای حمل کالا از چین به ایران، باید هزینه‌های دیگری را نیز پرداخت کنید. این هزینه‌ها شامل گمرک چین و ایران، مالیات‌ها، هزینه انبارداری، بارگیری و... می‌شود.

ارسال بار از چین به دبی و چین به ایران + آموزش جامع

ارسال بار از چین به دبی به روش غیرمستقیم

در بسیاری از مواقع به‌خاطر مشکلات تحریمی و محدودیت‌های اجباری امکان ارسال بار مستقیم از چین به ایران وجود ندارد. در چنین مواقعی شرکت‌های ایرانی به ‌سراغ ارسال غیرمستقیم بار از چین به دبی می‌روند. برای استفاده از این روش باید از همکاری با یک شرکت بازرگانی مطمئن کمک بگیرید. برای مثال شرکت بازرگانی آستریا از بهترین‌ گزینه‌ها برای ارسال غیرمستقیم بار از چین است.

در این روش تمامی مدارک ارسال بار به نام شرکتی که در دبی نمایندگی دارد صادر می‌شود. سپس تمامی مراحل حمل بار از چین به دبی مطابق روالی که در روش مستقیم صحبت کردیم طی شده و بار به دبی ارسال می‌گردد. کشتی‌هایی که از چین به دبی می‌روند، اغلب در بندر جبل علی پهلو می‌گیرند و کالای خود را در این بندر تخلیه می‌کنند.

در این مرحله نماینده شرکتی که بارنامه و مدارک تحویل کالا به اسم آن صادر شده، باید مراحل تحویل گرفتن کالا را پیگیری کند. پس از تحویل گرفتن کالا در دبی، نوبت به حمل کالا از دبی به ایران می‌رسد. در این مرحله شرکت واسطه محموله دریافت شده را به آدرس خواسته شده در ایران ارسال می‌کند.

ارسال بار از چین به ایران به روش غیرمستقیم اغلب به یکی از دو روش زیر انجام می‌گیرد:

  • کراس استافینگ (Cross Stuffing)

کراس استافینگ پیچیده‌ترین حالت برای حمل از چین به دبی است. در این روش ابتدا بارگیری در چین انجام شده و به کمک کانتینرهای دریایی به دبی فرستاده می‌شوند. کشتی‌هایی که از چین به دبی می‌روند، اغلب در بندر جبل علی پهلو می‌گیرند و کانتینرهای خود را تخلیه می‌کنند. اگر مدارک تحویل کالا به اسم شرکت واسطه صادر شده باشد، نماینده این شرکت باید بار را در گمرک جبل علی تحویل گرفته و آن را از کانتینرهای اجاره‌ای تخلیه کند.

در مرحله بعد صحبت از ارسال بار از دبی به ایران است که یک‌بار دیگر بارگیری کالاها در کانتینرهای جدیدی صورت گرفته و به کشتی‌های باری ایران - دبی انتقال داده می‌شود.

نکته مهم اینکه هزینه حمل کانتینر از چین به دبی در روش کراس استافینگ بیشتر از ارسال مستقیم یا روش ترانسشیپ است.

  • ترانسشیپ (Transshipment)

روش ترانسشیپ پیچیدگی‌های روش کراس استافینگ را ندارد و استفاده از آن نیز متداول‌تر است. در این روش زمانی که حمل کالا از چین به دبی انجام می‌شود، نیازی به تحویل دادن کانتینرهای اجاره‌ای نیست. این کانتینرها در جبل علی تحویل گرفته شده و بدون اینکه تخلیه شوند، مجدداً به کشتی دیگری انتقال پیدا می‌کنند.

هزینه حمل بار از چین به دبی به روش ترانسشیپ ارزان‌تر است و البته مراحل آن نیز سریع‌تر طی می‌شود.

اگر قصد ارسال بار به روش غیرمستقیم را دارید و نمی‌دانید چگونه باید عمل کنید، می‌توانید این کار را به کارشناسان باتجربه آستریا بسپارید.

مدارک لازم برای حمل کالا از چین به ایران

مدارک لازم برای ارسال بار از چین به ایران عبارتند از:

  • پکینگ لیست
  • مجوز واردات
  • فاکتور خرید
  • گواهی بهداشتی در صورت نیاز
  • بارنامه
  • کارت مجوز عمومی
  • کارت بازرگانی
  • مجوز گمرکی صادرات
  • و …

اگر قصد واردات مستقیم کالا از چین را داشته باشید، باید مشخصات این مدارک مطابق با اسم و آدرس خودتان یا شرک‌ واردکننده مطابقت کامل داشته باشد؛ اما در ارسال غیرمستقیم کالا از چین، این مدارک به اسم شرکت واسطه تهیه می‌شود و سپس به دبی ارسال می‌گردد.

سخن آخر

ارسال بار از چین به ایران به دو روش هوایی و دریایی صورت می‌گیرد. ارسال سریع‌تر و ایمنی بیشتر از مزیت‌های ارسال هوایی بار است. اما اگر می‌خواهید هزینه کمتری برای حمل‌ونقل پرداخت کنید، باید به سراغ حمل دریایی بروید. جدا از روش‌های حمل‌ونقلی، مسئله بعدی مسائل تحریمی و مشکلاتی است که سر راه انتقال کالا از چین به ایران وجود دارد. در این صورت بهترین راهکار ارسال غیرمستقیم بار از طریق دبی به ایران است. برای برنامه‌ریزی و ارسال سریع‌تر بار از چین به دبی، می‌توانید از خدمات شرکت بازرگانی آستریا استفاده کنید.

کد خبر 708302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.