۵۷ درصد افرادی که در دفاع مقدس شرکت داشتند از نوجوانان بودند

جامعه شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: ۵۷ درصد افرادی که در دفاع مقدس شرکت داشتند و انقلاب را پیروز کردند، از نوجوانان بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجید جعفریان امروز _سه‌شنبه هفتم آذر_ در پنل تخصصی نوجوانی و گفتمان ارزش‌های فرهنگی اسلامی که به صورت حضوری و برخط برگزار شد، اظهار کرد: دین، ثابت است، اما دینداری می‌تواند متنوع باشد، در حال حاضر با الگوهایی متفاوتی از دینداری در جامعه مواجه هستیم و انرژی‌درمانی‌ها حدود ۱۵ سال است که به شدت دینداری سنتی و رسمی را نقد و تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه باید وجود نوجوان در یک جامعه پذیرفته شود و مکانیزم‌های امیدبخشی و سازوکارها برای تقویت هویت اخلاقی او در دستور کار قرار گیرد، افزود: سن یک مسئله اجتماعی و به معنای آگاهی است که یک نفر از جامعه می‌گیرد و تلاش بر این دارد که مورد پذیرش آن جامعه قرار گیرد.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه در حوزه دینداری نوجوانان، پژوهش‌های محدودی انجام شده است، تصریح کرد: اطلاعات موجود از نوجوانان در حوزه‌هایی از جمله اقتصادی، مدیریت فرهنگی، اشتغال و ارتباطات اجتماعی بسیار اندک است.

وی با بیان اینکه دوران نوجوانی، دورانی حساس برای رشد است و نوجوانان نگاهی متفاوت به معنویت دارند، ادامه داد: ۵۷ درصد افرادی که در دفاع مقدس شرکت داشتند و انقلاب را پیروز کردند، از نوجوانان بودند.

جعفریان با تاکید بر لزوم تقویت مهارت‌های دینداری در خانواده، گفت: دینداری نوجوان، تابع شرایط و ساختارهای اجتماعی و خانوادگی است و در صورت توجه نداشتن به آسیب‌های اجتماعی از جمله فقر و بیکاری، نمی‌توان نوجوان دیندار تربیت کرد.

وی اضافه کرد: طبق پژوهش‌های انجام شده پیش از سال ۱۳۹۶، بین ۸۸ تا ۹۵ درصد نوجوانان به وجود خداوند، فرشتگان، شیطان و حق بودن دین اسلام اعتقاد داشتند و شرکت در نماز جمعه بین این قشر برابر با ۳۷ درصد، شرکت در نماز جماعت ۴۳ درصد، حضور در مجالس عزای امامان ۹۲ درصد و حضور در روضه‌ها ۵۳ درصد برآورد شده است.

کد خبر 707847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.