هشدار پلیس برای جدیدترین کلاهبرداری‌های اینترنتی + جریمه و نحوه شکایت

با افزایش دسترسی افراد به اینترنت و رشد کسب و کارهای آنلاین، کلاهبرداران مسیرهای مجازی را برای کلاهبرداری و سوءاستفاده‌های خود انتخاب کرده‌اند و با توجه به همین موضوع، کلاهبرداری اینترنتی به یکی از جرایمی تبدیل شده است که روزانه صدها نفر را قربانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کلاهبرداری‌های سایبری در عصر امروز که به عصر ارتباطات شناخته می‌شود، همچنان در صدر خبرها است؛ در واقع بیشتر مجرمان فضای ارتکاب جرم خود را به فضای مجازی منتقل کرده‌اند و با سوءاستفاده از ناآگاهی کاربران این فضا، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

فیشینگ‌، استفاده از لینک‌های درگاه‌های پرداختی جعلی، آگهی‌های جعلی در سایت‌های واسطه‌گر و تبلیغات اغواکننده و فریب‌دهنده، از جمله ترفندهایی است که مجرمان فضای سایبر به منظور کلاهبرداری از آنها استفاده می‌کنند و هر روز شاهد هشدارهایی از سمت مسئولان مربوطه در حوزه پلیس فتا هستیم.

مجازات حکم کلاهبرداری اینترنتی، برگرداندن مال به صاحب آن، جریمه نقدی و به ترتیب قانون تجارت الکترونیکی و جرایم رایانه‌ای مدت زمان یک تا سه یا یک تا پنج سال حبس خواهد بود، اما افرادی که طعمه کلاهبرداری اینترنتی هستند، چگونه می‌توانند شکایت کرده و آن را پیگیری کنند؟

مراحل شکایت از کلاهبرداری اینترنتی و پیگیری پرونده به شرح زیر خواهد بود:

مراجعه به دفتر خدمات الکترونیکی قضائی: فرد باید وارد سامانه ثنا شود و پروفایلی برای خود بسازد، این کار را کارمندان دفتر خدمات الکترونیکی قضائی برای شاکی انجام می‌دهند.

ثبت شکایت: فرد باید با در اختیار داشتن متن شکوائیه یا راهنمایی وکیل کلاهبرداری اینترنتی، دادخواست دقیق خود را به ثبت برساند و در صورت لزوم باید مدارک شناسایی و مدارکی گواه بر انجام شدن کلاهبرداری اینترنتی را پیوست دادخواست کند.

پیگیری کلاهبرداری اینترنتی: دادسرای جرایم رایانه‌ای دادخواست را دریافت و آن را بررسی می‌کند، دادیار و بازپرس تحقیقاتی درباره پرونده کلاهبرداری اینترنتی انجام و موضوع را به پلیس فتا ارجاع می‌دهند.

مراجعه حضوری برای پیگیری پرونده: رسیدگی به شکایت کلاهبرداری اینترنتی در دادسرا و دادگاه کیفری انجام خواهد شد، در این شرایط شاکی احضار می‌شود تا مدارک لازم برای توضیح و اثبات جرم کلاهبرداری اینترنتی را ارائه دهد.

صدور رأی نهایی: دادگاه کیفری با گزارش دادسرا درباره تحقیقات انجام شده و مدارکی که شاکی ارائه داده است، رأی نهایی را اعلام خواهد کرد، فرد شاکی نیز در پروفایل سامانه ثنا می‌تواند به رأی صادر شده پی ببرد.

۳۲ گیگ اینترنت دانش‌آموزی تنها با پرداخت ۲ هزار تومان

از همین رو، سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ، با اشاره به پیامکی که در روزهای اخیر برای برخی از شهروندان ارسال شده است، اظهار کرد: به تازگی پیامکی برای برخی شهروندان ارسال شده که بر اساس متن آن نقل قولی کذب به وزارت آموزش و پرورش نسبت داده شده است، در این پیامک چنین ادعایی شده که با تصمیم وزارت آموزش و پرورش به هریک از کاربران نرم افزار شاد ۳۲ گیگ اینترنت تنها در ازای پرداخت دو هزار تومان تعلق خواهد گرفت و در ادامه این پیامک نیز برای ترغیب بیشتر افراد به خرید این بسته، گفته شد که حجم اینترنت اختصاص یافته قابل استفاده برای نرم افزارهای دیگر مانند تلگرام، واتس‌اپ نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه در انتهای این پیامک یک لینک درج شده است، افزود: ورود به این لینک کاربران را به یک صفحه پرداخت جعلی هدایت کرده است و کاربران با این تصور که تنها با پرداخت دو هزار تومان امکان بهره‌مندی از ۳۲ گیگ اینترنت را خواهند داشت، نسبت به وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود برای پرداخت دو هزار تومان و بهره‌مندی از حجم اینترنت اقدام می‌کنند، این در حالی است که این سایت اطلاعات کارت بانکی افراد را کپی و سودجویان سایبری نسبت به برداشت غیرمجاز مبالغ بیشتر از آن اقدام می‌کنند، ضمن اینکه بسته اینترنتی هم برای کاربران فعال نخواهد شد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با تاکید بر اینکه چنین پیامکی یک اقدام جعلی با اهداف کلاهبردارانه و مجرمانه است، گفت: لازم است که شهروندان به این پیامک و همچنین دیگر پیامک‌ها مشابه اعتنا نکنند و از لمس و وارد شدن به لینک‌هایی که در انتهای چنین پیام‌هایی در فضای پیامک یا شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها ارسال می‌شود، بی‌توجه باشند.

کلاهبرداری اینترنتی با ترفند فروش صنایع‌دستی

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی، رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز اظهار کرد: در پی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر اینکه از طریق سفارش صنایع دستی در شبکه‌های اجتماعی و پرداخت هزینه بابت خرید کالا از آنها کلاهبرداری شده است، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد مالباختگان با مشاهده تبلیغ فروش و تحویل سریع صنایع‌دستی در فضای مجازی با فرد آگهی‌دهنده تماس و با تبلیغات فریبنده و چرب زبانی طرف مقابل مبلغ ۴۰ میلیون برای سفارش محصول به‌عنوان بیعانه پرداخت می‌کنند، اما بعد از مدتی آگهی حذف شده و کسی پاسخگوی این افراد نبوده است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اصفهان ادامه داد: با انجام اقدامات پلیسی در کوتاه‌ترین زمان ممکن متهم که ساکن یکی از شهرستان‌های اصفهان بود شناسایی، دستگیر و به همراه پرونده برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی تحویل داده شد.

وی ادامه داد: خریدهای اینترنتی خود را از سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر انجام دهید و قبل از اطمینان از صحت و سلامت معامله و دریافت کالا و خدمات از واریز هرگونه وجهی خودداری کنید.

سرهنگ مرتضوی خاطرنشان کرد: پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شهروندان و کاربران است و عموم مردم می‌توانند مشکلات خود را در خصوص فضای مجازی با مراجعه حضوری به پلیس فتا و یا استفاده از سایت پلیس‌فتا به نشانی www.cyberpolice.ir و تماس با مرکز فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ با ما در میان بگذارند.

آگاه‌سازی آحاد جامعه؛ بهترین روش مقابله با کلاهبرداری‌های اینترنتی

به گفته کارشناسان، بهترین روش مقابله با این نوع کلاهبرداری‌ها افزایش اطلاعات مردم و آگاه‌سازی آحاد جامعه است و نباید به درخواست‌های وجه قرضی بدون تماس و اطمینان از موضوع پاسخ داد؛ در خصوص لینک‌های آلوده نیز افراد باید مطمئن باشند که دستگاه‌های دولتی از طریق سرشماره‌های شخصی اقدام به ارسال لینک نمی‌کنند و هر نوع لینک ارسالی به بهانه‌های مختلف اداری و قضائی با سرشماره‌های شخصی می‌تواند جعلی و آلوده باشد.

کد خبر 707684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.