راهنما و نکات آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه

آزمون کارشناس رسمی برای بررسی تخصصی پرونده‌های قضایی برگزار می‌شود. زیرا قضات به همه‌ی زمینه‌های علمی تخصص ندارند و در اینجا، نقش کارشناسان رسمی، بسیار پررنگ جلوه می‌کند. نظرات آنان تأثیر زیادی در روند بررسی پرونده‌ها دارد.

به عبارت دیگر، وظیفه‌ی اصلی کارشناسان رسمی تأمین نظرات تخصصی درباره‌ی پرونده‌های مرتبط با آن‌هاست.

آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه از دو مرکز مجزا برگزار می‌شود، اما وظایف آن‌ها مشابه است و همپوشانی دارد. به عنوان مثال، فردی که در آزمون کارشناس رسمی دادگستری پذیرفته شده باشد، پرونده‌های ارجاعی به آن‌ها، مرتبط با سازمان دادگستری است.

در هر دوره، سازمان‌های مربوطه، رشته‌های مورد نظر خود را اعلام می‌کنند و داوطلبان می‌توانند با توجه به مدارک تحصیلی و سابقه خود در این آزمون شرکت کنند.

تا اینجا توضیحاتی مختصر درباره‌ی ماهیت آزمون کارشناس رسمی و تفاوت بین کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه ارائه شد. در ادامه، توضیحاتی در مورد روش مطالعه برای این آزمون و همچنین نکات مهم مرتبط با منابع و آمادگی برای آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه ارائه خواهد شد.

راه‌های مطالعه برای آزمون کارشناس رسمی

برای مطالعه آزمون، نظرات متفاوتی وجود دارد؛ اما نکته‌ای که باید در نظرگرفت، این است که هرکس می‌تواند متناسب با سطح نیاز و میزان سواد علمی خود برای آمادگی آزمون اقدام نماید. بهترین و پربازده‌ترین راه‌های مطالعه‌ی آزمون کارشناس رسمی، به دو مورد اصلی تأکید دارد:

۱- تهیه منابع آزمون کارشناس رسمی

منابع آزمون کارشناس رسمی، معمولاً همان منابع درسی مربوط به رشته تحصیلی می‌باشد، اما باید در نظرگرفت که ممکن است پس از گذشت حداقل پنج سال از فارغ‌التحصیلی، دسترسی به کتب دانشگاهی دشوار باشد. در چنین شرایطی، بهتر است از منابع و محصولات آموزشی مخصوص، برای آمادگی در آزمون کارشناس رسمی استفاده کنید.

نکته‌ای که باید در نظرگرفت این است که آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه دارای منبع مشخصی بوده و از طرف این مرجع اعلام می‌شود، اما در آزمون کارشناس رسمی دادگستری منبعی اعلام نمی‌شود؛ با این وجود و بر حسب تجارب گذشته، می‌توان اذعان داشت که منابع آزمونی برای آزمون کارشناس رسمی دادگستری با آزمون قوه‌قضائیهع هم‌پوشانی دارد.

۲- کلاس‌های آنلاین

کلاس‌های آنلاین می‌توانند به عنوان یک ابزار موثر برای آمادگی بیشتر در آزمون کارشناس رسمی عمل کنند، اما تنها حضور در این کلاس‌ها کافی نیست و نیاز است تا داوطلبان این آزمون، علاوه بر حضور فعال در کلاس‌ها، پیگیری و تداوم جدی در مطالعه خود نیز داشته باشند. انتشارات نوآور یکی از مجموعه‌هایی است که در زمینه برگزاری کلاس‌های آنلاین برای آمادگی در آزمون کارشناس رسمی فعالیت مؤثری داشته است.

این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا با استفاده از منابع مناسب و مشارکت در کلاس آنلاین آزمون کارشناس رسمی، بهترین آمادگی برای مواجه با آزمون کارشناس رسمی داشته باشید.

راهنما و نکات آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه

شیوه مطالعه آزمون کارشناس رسمی

بهترین روش برای مطالعه آزمون کارشناس رسمی، به نحوه‌ای است که اطلاعات را به خوبی در ذهن خود ثبت کنید. این آزمون به صورت جزوه بسته بوده و لازم است مطالب را به دقت مطالعه کرده و به خاطر سپرده تا در زمان آزمون، بتوانید به خوبی آن‌ها را در مدت زمان کمی به یاد بیاورید. سوالات آزمون کارشناس رسمی بدون چیدمان خاصی از مباحث مطرح می‌شوند و به صورت تصادفی آمده، بنابراین فقط مطالعه بخش‌های خاص نمی‌تواند به شما کمک کند و نیاز است تا داوطلب، مطالعه‌ی جامعی روی مباحث مورد نیاز تخصص خود، داشته باشد.

استفاده از نمودار مرور- فراموشی هرمان ابینگهاوس یکی از تکنیک‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا مطالب را به حافظه بلند مدت خود انتقال دهید؛ دقیقاً همان چیزی که برای جلسه آزمون کارشناس رسمی، به آن نیاز داریم. وقتی یک مطلب آموزشی را مطالعه می‌کنید، در لحظه، ۱۰۰ درصد مطالب برای شما واضح است و همه‌ی آن را به خاطر دارید؛ پس از ۲۰ دقیقه، حدود ۶۰ درصد مطلب را به یاد دارید و پس از یک ساعت، حدود ۴۵ درصد از آن به یاد می‌آورید. این نمودار نشان می‌دهد که چگونه مطالب به مرور زمان از حافظه شما پاک می‌شود و به فراموشی سپرده می‌شود. این تکنیک (ابینگهاوس) اهمیت مرور کردن مطالب را جهت باقی‌ماندن در حافظه درازمدت آشکار می‌کند. در این تکنیک نیاز است تا داوطلب در چهار بازه زمانی، مطالب خوانده شده را مرور کند؛ این چهار بازه زمانی عبارتند از:

۹ ساعت پس از مطالعه مطلب

۲۴ ساعت پس از مطالعه مطلب

۲ روز پس از مطالعه مطلب

۱ هفته پس از مطالعه مطلب

تحقیقات نشان داده است که با مرور مطالب در این چهار بازه زمانی، مطالب به حافظه بلند مدت شما رفته و برای بازه زمانی زیادی در خاطر شما می‌ماند. با این روش‌های مطالعه، می‌توانید اطلاعات لازم برای آزمون کارشناس رسمی را به خوبی در ذهن خود جا دهید و بهترین نتیجه را بدست آورید.

نکات آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه

مراحل پذیرش آزمون کارشناس رسمی در قوه قضائیه و دادگستری از سه مرحله تشکیل شده است. دو مرحله ابتدایی، شامل آزمون کتبی و مصاحبه می‌باشد و مرحله سوم به دوره کارآموزی پس از پذیرش در مصاحبه می‌پردازد.

شرایط عمومی برای پذیرش در هر دو آزمون عبارتند از: تابعیت ایران، مذهب اسلامی یا اقلیت‌های مذهبی رسماً شناخته شده، داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته مورد نظر، انجام خدمت نظام وظیفه، عدم داشتن سوابق کیفری و حداقل پنج سال سابقه کار مرتبط. این پنج مورد از شرایط اساسی و حیاتی برای شرکت در آزمون کارشناس رسمی محسوب می‌شوند.

آزمون کتبی که به صورت تستی هم برگزار می‌شود، تمامی موارد مربوط به حوزه تخصصی شما را در بر می‌گیرد؛ همچنین لازم به ذکر است که استفاده از ماشین حساب مجاز نیست، البته این موضوع نباید سبب نگرانی داوطلبان شوند، چرا که تعداد سوالاتی که نیاز به محاسبات سنگین دارند، زیاد نیست. سوالات این آزمون شامل بخش‌های عمومی (قوانین و مقررات مربوط به کارشناس رسمی) و بخش‌های تخصصی که متناسب با رشته داوطلب است، می‌باشد.

محتوای آزمون کارشناس رسمی در دادگستری و قوه قضائیه یکسان است، بنابراین می‌توان از منابع مشترک برای آمادگی استفاده کرد. سبک سوالات در آزمون کارشناس رسمی قوه قضائیه بیشتر به حساب و تئوری متمرکز است درحالی‌که آزمون دادگستری بیشتر به نکات فنی و عملی توجه دارد.

لازم است تا داوطلب، از تجربه‌های موجود شرکت‌کنندگان در آزمون‌های قبل و همچنین تحلیل و بررسی مجموعه سوالات ادوار گذشته آزمون‌های کارشناس رسمی، غافل نشود؛ این کار به دو منظور مفید است: از یک سو به داوطلب کمک می‌کند تا با سبک سوالات آزمون آشنا شود و از سویی دیگر، امکان طرح سوالات مشابه از این موارد وجود دارد. دقت شود که هر داوطلب فقط مجاز به دریافت یک پروانه کارشناس رسمی می‌باشد.

ظرفیت پذیرش در آزمون کارشناس رسمی در سال ۱۴۰۲، بر اساس قانون تسهیلات مشخص می‌شود و افرادی که توانسته باشند، حداقل ۷۰ درصد امتیاز میانگین یک درصد برتر کشور را کسب کرده باشند، به مرحله مصاحبه راه پیدا خواهند کرد.

راهنما و نکات آزمون کارشناس رسمی دادگستری و قوه قضائیه

سخن پایانی

آزمون کارشناسی رسمی قوه قضائیه و دادگستری دو آزمون مجزا از هم می‌باشد، اما از نظر سبک و سیاق پذیرش و منابع آزمون شباهت‌های را دارند و داوطلب می‌تواند برای هر دو آزمون شانس قبولی خود را امتحان کند. کارشناس رسمی، به عنوان کسی که در رای و نظر قاضی پرونده تاثیر دارد باید از تجربه عملی و تخصصی برخوردار باشد که برای سنجش میزان تجربه وی، نیاز به حداقل ۵ سال سابقه کاری می‌باشد.

کد خبر 707462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.