حکایتی از خوش‌قول‌ترین رئیس شورای دانش‌آموزی اصفهانی

برنامه بدون تعارف این هفته میزبان ابوالفضل بختیاری، رئیس شورای دانش‌آموزی مدرسه شهید شکرالهی در اصفهان بود، این نوجوان دانش‌آموز که به تازگی تصاویرش با وزیر آموزش و پرورش در فضای مجازی منتشر شده، با تلاش و پیگیری به تمام وعده‌های خود که برای رسیدن به رئیس شورای دانش‌آموزی داده بود، عمل کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در زندگی افراد بشر کمتر مسئله‌ای مانند خوش قول بدون و وفای به عهد مورد توجه است، چگونگی تربیت و شخصیت هر کسی را می‌توان از خوش قولی و وفای به عهد و پیمانش تعیین کرد، به طور معمول کودکان خوش قولی را از والدین خود به ارث می‌برند و افرادی که در کودکی و در محیط خانواده بود به اهمیت عهد و پیمان و سوگند واقف شده و از اولیای خود آموخته‌اند که یک انسان هرگز عهد و پیمان خود را نمی‌شکند و آن را زیر پا نمی‌گذارد، در بزرگسالی بهتر می‌توانند در روابط و معاشرت خود با مردم به و وفای خود پای‌بند باشند و در نتیجه بیشتر مورد توجه و احترام و علاقه واقع شوند.

بر این اساس وفای به عهد و سوگند آنقدر مهم است که خداوند در سوره نحل آیهء ۹۱ در قرآن مجید می‌فرماید: «و اوفو بعهد اللّه عاهدتم و لا تنقصو الایمان بعد تو کیدها و قد جعلتم اللّه علیکم کفیلا ان اللّه یعلم و ما تفعلون» منظور از این آیه آن است که ای مردم وقتی که با خدا عهد بستید و به او سوگند خوردید بدان وفا و عمل کنید، شما وقتی که بر خدا سوگند می‌خورید، در حقیقت او را گواه و کفیل قرار می‌دهید و اگر به عهد خود وفا نکنید، در حقیقت به خدا اهانت روا داشته‌اید.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که در هر جامعه‌ای بیش و پیش از آنکه قانون حکومت کند، اصول اخلاقی است که حکومت می‌کند و روابط انسانی را مدیریت می‌کند، بنابراین خوش قولی و عمل به وعده، یکی از دغدغه‌هایی است که ما را به اهداف و برنامه‌های وفای به عهد در تمام زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی سوق می‌دهد؛ از این‌رو یک دانش‌آموز اصفهانی، الگوی این دیدگاه اخلاقی شده است.

حکایتی از خوش‌قول‌ترین رئیس شورای دانش‌آموز اصفهانی

ماجرا از آنجا شروع شد که ابوالفضل بختیاری، کاندیدای شورای دانش‌آموزی دبستان شهید شکرالهی غرغن شهرستان فریدن استان اصفهان، بلافاصله بعد از اینکه توسط دانش‌آموزان به عنوان منتخب شورای دانش‌آموزی مدرسه انتخاب شد، آستین همت بالا زد و به اولین وعده انتخاباتی خود جامه عمل پوشاند، ابوالفضل در یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش، «رفع نقاط حادثه‌خیز مدرسه» را مطرح کرده بود که بعد از انتخاب شدن در شورای مدرسه، خودش دست به کار شد و به همراه چند نفر از بچه‌های مدرسه، کف حیاط مدرسه را مرمت کردند، به‌طوری که وزیر آموزش و پرورش یازدهم آبان در سفر یک‌روزه به استان اصفهان، از این دانش‌آموز متعهد و خوش‌قول تقدیر کرد.

با نگاهی به تاریخچه شورای دانش‌آموزی گواه این است که شوراهای دانش آموزی برای اولین بار در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از ارکان مدرسه مورد توجه برنامه‌ریزان آموزش و پرورش قرار گرفت و پس از یک دوره آزمایشی در سال ۱۳۷۹ در مدارس کشور برگزار شد، بنابراین شوراهای دانش‌آموزی، عرصه‌ای برای مشارکت عملی و حضور فعال دانش‌آموزان در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و گامی برای تمرین و تجربه مسئولیت‌پذیری، مشارکت‌جویی، کارگروهی، تقویت، خودباوری و اعتماد به نفس دانش‌آموزان در مدرسه است. انتخابات شوراهای دانش‌آموزی هر سال در آبان، پس از آغاز رسمی فعالیت مدارس و شکل‌گیری کامل کلاس‌ها در مدارس کشور برگزار می‌شود، بر همین اساس دانش‌آموزان داوطلبی که دارای شرایط لازم جهت کاندیداتوری هستند، ثبت‌نام کرده و تا قبل از انتخابات، تبلیغات در مدرسه انجام می‌دهند.

شوراهای دانش‌آموزی وظایف متعددی دارند که می‌توان به «بهره‌مندی از شیوه‌نامه‌های پرورشی و آموزشی و مراقبت بر هم‌سویی فعالیت‌های شورای دانش‌آموزی و انجمن‌های آن با مفاد آئین نامه اجرایی مدارس»، «بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و اجرایی مدرسه و ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه»، «همکاری در برنامه‌ریزی و اجرای مناسبت‌های مذهبی و انقلابی و ملی در مدرسه»، «اداره امور نشریه‌های دانش آموزی و همکاری در اداره امور کتابخانه مدرسه»، «همکاری در ارتقای مهارت‌های فرهنگی، هنری علمی و ورزشی دانش‌آموزان و برگزاری مسابقات مربوطه» و «همکاری در برگزاری بازدیدها و اردوهای تفریحی، مذهبی و پرورشی» اشاره کرد.

از دیگر وظایف این شورا، «همکاری در برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه»، «همکاری در تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی مدارس در راستای ایجاد زمینه‌های مناسب برای ممارست اقتصادی و دایر نمودن نمایشگاه‌های عرضه دست سازه‌های دانش‌آموزان»، «همکاری در امور انتظامی و بهداشتی مدرسه»، «همکاری در تنظیم برنامه امتحانات داخلی مدرسه»، «شرکت در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا مربیان بر اساس ضرورت و ارتباط موضوع» و «ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه جهت تشویق دانش‌آموزانی که مشارکت فعال در امور اجرایی آموزش و پرورش مدرسه داشتند» است.

در همین راستا، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، در پیامی به مناسبت روز شوراهای دانش‌آموزی گفت: شوراهای دانش‌آموزی یکی از ارکان تأثیرگذار مدارس هستند که هدف اصلی از تشکیل آن توانمندسازی و تقویت مهارت‌های اجتماعی و مدنی دانش‌آموزان و مشارکت آنان در فعالیت‌های تربیتی و آموزشی است. نقش و جایگاه دانش‌آموزان در طول تاریخ انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست، حضور نوجوانان و جوانان در عرصه‌های متفاوت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی میثاق این عزیزان با آرمان‌ها و اهداف والای بنیان‌گذار انقلاب اسلامی قابل تقدیر است.

وی اظهار کرد: همانطور که می‌دانید شعار امسال «شورای دانش‌آموزی پیشران تحقق ایران قوی» است، پس با خود عهد ببندیم ضمن احترام به فرهنگ غنی اسلامی-ایرانی با آگاهی و عقلانیت در زندگی فردی و اجتماعی مسئولیت‌پذیر باشیم و بر اساس معیارهای اسلامی رفتار کنیم، کرامت انسانی، امانت داری، خودباوری، کارآمدی احترام به خود و دیگران، اعتماد به نفس، وقت‌شناسی، نظم، جدیت، ایثارگری، قانون‌گرایی و نوآوری را سرلوحه کار خود قرار دهیم و از فرصت‌های آموزشی و تربیتی که به برکت خون شهیدان والامقام برای ما فراهم شده است نهایت بهره را ببریم.

بر این اساس، در حال حاضر حیاط مدرسه شهید شکرالهی، آسفالت شده است و ابوالفضل، کاندیدای شورای دانش‌آموزی دبستان شهید شکرالهی غرغن شهرستان فریدن استان اصفهان به خود و دیگران درس خوش‌قولی و عمل به وعده‌ها به‌ویژه زمانی که مسئول می‌شویم، داده است.

حکایتی از خوش‌قول‌ترین رئیس شورای دانش‌آموز اصفهانی

شوراهای دانش‌آموزی؛ تمرینی واقعی برای آینده‌سازان کشور

از جمله اهداف شورای دانش‌آموزی تحکیم و تعمیق ارزش‌ها، باورهای دینی، آموزه‌های سیاسی و اجتماعی بین دانش‌آموزان، تکریم عملی شخصیت دانش‌آموزان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آنها، تمرین مشارکت‌جویی و مسئولیت‌پذیری و تقویت روحیه انتقادپذیری و حسن سلوک و احترام متقابل و کسب مهارت برای نقش اجتماعی که در آینده ایفا خواهند کرد، توجه عملی به مطالبات و خواسته‌های دانش‌آموزان در چارچوب مقررات، قوانین و آئین‌نامه اجرایی مدارس و تسهیل در حسن اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و مدیریتی و امور اجرایی مدارس از طریق واگذاری مسئولیت به دانش‌آموزان و همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه است.

از دیگر اهداف شوراهای دانش‌آموزی می‌توان به ایجاد زمینه مناسب جهت آموزش و ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان برای حضور مؤثر آنها در عرصه‌های مختلف جامعه، توسعه و بهبود نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از طریق مشارکت دانش‌آموزان، کسب مهارت‌های زندگی، توسعه و تقویت فعالیت‌های گروهی شامل آموزشی، پرورشی، اقتصادی، اجتماعی و زیستی، فراهم کردن زمینه مساعد در جهت تبادل تجربیات، تعامل و اندیشه، تفاهم و همدلی بین دانش‌آموزان و برقراری ارتباط صحیح و دوسویه بین آنان و مسئولان مدرسه و تلاش برای غنی‌سازی اوقات غیررسمی مدرسه با هدف ایجاد نشاط و انگیزش بیشتر برای دانش‌آموزان است.

لازم است بدانیم، شوراهای دانش‌آموزی وظایف متعددی دارند که می‌توان به بهره‌مندی از شیوه‌نامه‌های پرورشی و آموزشی و مراقبت بر هم‌سویی فعالیت‌های شورای دانش‌آموزی و انجمن‌های آن با مفاد آئین‌نامه اجرایی مدارس، بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و اجرایی مدرسه و ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه، همکاری در برنامه‌ریزی و اجرای مناسبت‌های مذهبی و انقلابی و ملی در مدرسه، اداره امور نشریه‌های دانش‌آموزی و همکاری در اداره امور کتابخانه مدرسه، همکاری در ارتقای مهارت‌های فرهنگی، هنری علمی و ورزشی دانش‌آموزان و برگزاری مسابقات مربوطه و همکاری در برگزاری بازدیدها و اردوهای تفریحی، مذهبی و پرورشی است.

از دیگر وظایف این شورا، همکاری در برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه، همکاری در تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی مدارس در راستای ایجاد زمینه‌های مناسب برای ممارست اقتصادی و دایر کردن نمایشگاه‌های عرضه دست سازه‌های دانش‌آموزان، همکاری در امور انتظامی و بهداشتی مدرسه، همکاری در تنظیم برنامه امتحانات داخلی مدرسه، شرکت در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا مربیان بر اساس ضرورت و ارتباط موضوع و ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه جهت تشویق دانش‌آموزانی که مشارکت فعال در امور اجرایی آموزش و پرورشی مدرسه داشتند، است.

در نهایت، خوش‌قولی یکی از ویژگی‌های مهم رفتاری است که امروزه کم‌رنگ شده و حتی ممکن است برای بدقولی خود دلایل منطقی هم ارائه کنیم، اما تأثیر منفی این رفتار در ذهن مردم باقی می‌ماند، این شرایط را بسیاری از ما در زندگی اجتماعی خود تجربه کرده‌ایم، اینکه خداوند در سوره اسرا آیه سی‌وچهارم تاکید می‌کند به عهد خود وفا کنید که از وفای به عهد سوال می‌شود، به‌خاطر اهمیت این رفتار است، بنابراین در زندگی، گفتار و رفتار افراد موفق هم خوش قولی جایگاه مهمی دارد، با وجود این همه تأکیداتی که نسبت به خوش‌قولی و وفای به عهده صورت گرفته، اما گاهی اوقات افراد بدون فکر، قولی را می‌دهند و هنگام عمل کردن به آن، خواسته و ناخواسته به عهد و وفای خود پایبند نیستند که این مهم نه‌تنها موجب عملی نشدن تعهد می‌شود، بلکه ممکن است به آزار خود و دیگران و از دست دادن جایگاه اجتماعی افراد نیز منجر شود، بنابراین چه خوب و نیکوست که ما پیش از دادن هر قول و وعده‌ای تمام جوانب را سنجیده و بجا قول دهیم.

کد خبر 706909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.