قفسه‌های پر و جیب‌های خالی / تورم در روسیه همچنان بالاست

تورم بالا در روسیه مصرف‌کنندگان را در تنگنا قرار داده و به‌رغم وفور محصولات در مغازه‌ها آن‌ها را از توانایی خرید محروم کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، قفسه‌های سوپرمارکت‌های مسکو پر از محصولاتی هم‌چون میوه و سبزیجات، پنیر و گوشت است، اما بسیاری از خریداران تنها می‌توانند به این اقلام نگاه و از کنار آن‌ها عبور کنند، زیرا تورم بالا جیب آن‌ها را خالی از پول نگه داشته است.

بانک مرکزی روسیه در سال جاری چهار بار نرخ وام اصلی خود را افزایش داده است تا سعی کند تورم را تحت کنترل درآورد و نرخ مبادله روبل را تثبیت کند، زیرا اقتصاد کشور در حال پشت سر گذاشتن اثرات درگیری روسیه و اوکراین و تحریم‌های غرب است. آخرین افزایش این نرخ برابر با ۱۵ درصد بود که این رقم دو برابر از ابتدای سال است. بانک مرکزی همچنین از افزایش قیمت با سرعت سالانه حدود ۱۲ درصد ابراز نگرانی کرد. این بانک اکنون تورم کل سال و همچنین سال آینده خود را حدود ۷.۵ درصد پیش بینی کرده است.

قفسه‌های پر و جیب‌های خالی / تورم در روسیه همچنان بالاست

قیمت‌ها نیز شامل اقلام اصلی زندگی هم‌چون گوشت و محصولات لبنی، میوه‌ها، سبزیجات و سوسیس نزدیک به ۲۵ درصد افزایش داشته است؛ سوسیس غذای اصلی زندگی بسیاری از ساکنان مسکو است. ارقام سرویس آماری دولتی روسیه همچنین نشان می‌دهد که قیمت بعضی از غذاها در مقایسه با سال ۲۰۲۲ با نرخ‌های چشمگیری افزایش داشته است. برای مثال این ارقام افزایش ۷۴ درصدی برای کلم، ۷۲ درصدی برای پرتقال و ۴۷ درصد برای خیار را نشان می‌دهد.

در این شرایط داشتن سه وعده غذای روزانه برای بسیاری از ساکنان مسکو بسیار دشوار شده و بسیاری از آن‌ها از پس هزینه‌های اجاره‌بها و تغذیه خود برنمی‌آیند.

تداوم افزایش قیمت‌ها در روسیه طی سال‌های آینده

پارلمان روسیه در تصویب بودجه سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ یک رکورد برای هزینه‌های دفاعی در نظر گرفته است. تحلیلگران اقتصاد روسیه این امر را نشانه‌ای از ادامه افزایش شدید قیمت‌ها می‌دانند.

کارشناسان حل مسئله تورم را در شرایطی که به مجتمع نظامی-صنعتی بودجه نامحدود اختصاص داده می‌شود، غیرممکن می‌دانند. رشد سهم این مجموعه در اقتصاد نیز سرعت بسیار بالایی دارد.

البته افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اندکی کاهش نرخ مبادله روبل را کاهش داده است. این نرخ در حال حاضر از بیش از ۱۰۰ دلار در گذشته به ۸۸ دلار رسیده، اما این رقم هنوز به مراتب بیشتر از حدود ۶۰ دلار در تابستان ۲۰۲۲ است. این امر حتی با وجود کاهش احتمال واردات به دلیل تحریم‌های غرب، هزینه واردات را بالا نگه می‌دارد.

قفسه‌های پر و جیب‌های خالی / تورم در روسیه همچنان بالاست

کد خبر 706856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.