نگرانی سازمان جهانی بهداشت از افزایش بیماری‌های تنفسی/ کرونا همچنان تهدید است

در سراسر دنیا شاهد بروز بیماری‌های تنفسی هستیم که گاهی زمینه‌ساز شکل‌گیری موجی از نگرانی‌ها به ویژه برای گروه‌های پرخطر می‌شود؛ یکی از شیوه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی، استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی بود که با کنار رفتن آنها، زنگ خطر بروز مجدد این بیماری‌ها به صدا درآمده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با فرا رسیدن فصول سرد سال، در سراسر جهان شاهد افزایش بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا، ذات‌الریه و عفونت‌های باکتریایی هستیم و طبق اعلام مسئولان سازمان بهداشت جهانی، بیماری کووید ۱۹ همچنان تهدیدی برای عموم افراد به خصوص کودکان به شمار می‌رود.

از همین رو، ون کرخوف طی همه‌گیری ویروس کرونا که در سال ۲۰۱۹ رخ داد، رهبری فنی سازمان بهداشت جهانی را بر عهده داشت و اکنون مدیر موقت آمادگی و پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر سازمان ملل است، به عنوان کارشناس سازمان بهداشت جهانی گفت: در حال حاضر، ویروس، سارس-ک وو-۲ در تمام کشورها در حال گردش و همچنان یک تهدید است.

وی هشدار داد که باید هوشیار باشیم زیرا ویروس در حال گردش، تکامل و تغییر است.

در حال حاضر سه سویه مورد توجه (XBB.۱.۵، XXB.۱.۱۶ و EG.۵) و شش سویه تحت کنترل با سطح نگرانی کمتری وجود دارد، یکی از این شش سویه، BA.۲.۸۶، در حال تبدیل شدن به یک سویه مورد توجه است.

ون کرخوف افزود: ما تغییری در شدت آن در مقایسه با سایر زیرسویه‌های مختلف مشاهده نمی‌کنیم، اما شاهد افزایش آهسته و پیوسته در تشخیص آن در سراسر جهان بوده‌ایم و طبقه‌بندی جدید باید به ارتقای نظارت و تحقیق کمک کند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین در حال انتشار ارزیابی خطر جدید برای سویه EG.۵ است که نشان‌دهنده حدود نیمی از توالی‌های به اشتراک گذاشته شده در سطح جهانی است، اگرچه این سازمان نیز تغییری در شدت آن ثبت نکرده است.

همه‌گیری کووید -۱۹ میلیون‌ها نفر را کشت و ویرانی اقتصادی و اجتماعی به بار آورد، سازمان جهانی بهداشت در سی‌ام ژانویه ۲۰۲۰ یک وضعیت اضطراری سلامت عمومی با نگرانی بین‌المللی که بالاترین هشدار موجود خود است را اعلام کرد و در نهایت در پنجم ماه مه امسال آن را لغو کرد.

این سازمان همچنین علاوه بر عفونت و بیماری حاد، نگران اثرات بلندمدت ناشی از این ویروس است که در مجموع به‌عنوان کووید طولانی یا شرایط پس از کووید شناخته می‌شود و در همین راستا، ون کرخوف خاطرنشان کرد: ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد واکسیناسیون با واکسن‌های کووید -۱۹ خطر ابتلاء به بیماری پس از کووید را کاهش می‌دهد و ۱۳.۵ میلیارد واکسن کووید -۱۹ در سراسر جهان تجویز شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند همزمان به سارس-ک وو-۲ و آنفلوآنزا مبتلا شوند، از مردم در نیمکره شمالی خواست تا با نزدیک شدن به فصل زمستان علیه هر دو ویروس، واکسن بزنند.

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از افزایش بیماری‌های تنفسی/ کرونا همچنان تهدید است

کووید ۱۹ هنوز یک تهدید است

در نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس» نیز ذکر شده است که با توجه به این موضوع، مقامات بهداشتی در تعدادی از ایالت‌های استرالیا به مردم توصیه کرده‌ اند که دوباره از ماسک استفاده کنند.

بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت از سالمندان به طور قطع اولین مکان‌هایی هستند که ماسک‌ها باید در طول یک بیماری همه‌گیر در آن‌ها استفاده شوند، با این حال، مقامات بهداشتی استرالیا تاکنون توصیه‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند از جمله اینکه در برخی از ایالات استفاده از ماسک در مناطق پرخطر بیمارستان‌ها اجباری است.

سارس-ک وو-۲ (ویروسی که باعث کووید ۱۹ می‌شود) تنها به یک سرماخوردگی بی اهمیت تبدیل نشده است و این ویروس علاوه بر ایجاد علائم در مرحله اولیه که می‌تواند به ویژه برای افرادی که آسیب‌پذیر هستند، جدی باشد می‌تواند منجر به بیماری مزمن در افراد در هر سن و وضعیت سلامتی به دلیل توانایی آن در تأثیرگذاری بر عروق خونی، قلب و ریه‌ها شود.

کووید ۱۹ و عوارض مداوم آن، اثرات سویی را در جامعه گذاشته است، از دست دادن بهره‌وری به دلیل کووید طولانی مدت بر نیروی کار و اقتصاد تأثیر می‌گذارد، در حالی که پیام‌های عمومی برای «زندگی با کووید» ظاهراً ما را تشویق کرده است که از همه‌گیری خارج شویم، اما سارس-ک وو-۲ به صورت دیگری رفتار می‌کند، این بیماری به جهش، مسری‌تر شدن و فرار از محافظت ارائه شده توسط واکسن‌ها، ادامه داده است.

کووید ۱۹ یک بیماری بومی نیست، اما یک ویروس اپیدمی مانند آنفلوآنزا یا سرخک است، بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که موارد ابتلاء به این بیماری افزایش یابد، با در نظر گرفتن این موضوع، باید برای مراقبت از خود اقداماتی را انجام دهیم به ویژه هنگامی که موارد ابتلاء به این بیماری در حال افزایش است.

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از افزایش بیماری‌های تنفسی/ کرونا همچنان تهدید است

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از افزایش بیماری‌های تنفسی در چین

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: این سازمان به صورت رسمی از چین خواسته است تا جزئیات دقیقی در مورد افزایش شمار کودکان مبتلا به بیماری تنفسی و سینه پهلو ارائه دهد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که از اواسط ماه اکتبر شمال چین شاهد افزایش ابتلای کودکان به یک «بیماری مشابه آنفلوآنزا» بوده که در مقایسه با دوره مشابه سه سال گذشته افزایش زیادی داشته است.

مقام‌های چینی هفته جاری افزایش بیماری تنفسی را با لغو محدودیت‌های کرونایی، آنفلوآنزا و عفونت‌ها باکتریایی که کودکان را مبتلا می‌کند، مرتبط دانستند و در همین حال، روز سه‌شنبه گزارش‌هایی درباره افزایش آمار کودکان مبتلا به ذات‌الریه در شمال چین منتشر شد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که هنوز مشخص نیست که آیا این گزارش‌ها با اظهارات مقام‌های چینی ارتباطی دارد یا خیر، سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای گفت که از مردم می‌خواهد که اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون را مد نظر قرار دهد و از افراد مبتلا دور بمانند.

این سازمان همچنین تاکید کرد که بیماران در خانه بمانند و مردم از ماسک استفاده کنند و دست‌های خود را بشویند.

کد خبر 706506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.