بحران مسکن در هلند به مرز فاجعه رسید/ خرید خانه غیرممکن شد

هلند با بحران شدید مسکن روبرو است به طوری‌که وضعیت اجاره خانه برای جوانان فاجعه‌بار توصیف شده است به‌طوری‌که گاهی ۲۰ نفر در یک خانه کوچک زندگی می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، هلند با کمبود ۳۹۰ هزار مسکن روبرو است و همین امر نگرانی‌های جدی را به‌ویژه برای جوانان، سالمندان و مهاجران به وجود آورده است.

میانگین قیمت مسکن در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، ۴۲۲ هزار یورو بوده است و همین افزایش هزینه، وضعیت مسکن جوانان را به مرز فاجعه کشانده است.

مسکن اجتماعی ارزان در این کشور در دسترس است، اما نکته اینجاست که طبق آمار رسمی، زمان انتظار معمولی برای یک خانه اجتماعی در این کشور هفت سال است، اما با شرایط جدید، این رقم به ۱۹ سال نیز می‌رسد.

زندگی دسته‌جمعی دانشجویان در اتاق‌های اجاره‌ای

در شرایط اسف‌بار قیمت مسکن، اجاره نیز در حال افزایش است به طوری‌که دانشجویان و مهاجران با تعداد زیاد و بدون داشتن حریم خصوصی در خوابگاه‌ها و اتاق‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند. حتی برخی دیگر برای اینکه از عهده اجاره بربیایند با افراد مستمری‌بگیر زندگی می‌کنند.

گزارش وضعیت بازار مسکن هلند هفته گذشته نشان داد که برای خرید یک خانه متوسط، نیاز به درآمد سالانه بیش از ۸۰ هزار یورو، یعنی دو برابر میانگین است. طی ۱۰ سال گذشته در این کشور مسکن کافی ساخته نشده است و به دلیل مهاجرت بالای نیروی کار، جمعیت افزایش یافته است. بیش از ۲۲۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ به عنوان مهاجر وارد هلند شده‌اند که حدود نیمی از آنها از جنگ در اوکراین فرار کرده‌اند.

بحران مسکن در هلند به مرز فاجعه رسیده است/ خرید خانه غیرممکن شد

افزایش بی‌خانمان‌ها در آمستردام

حدود سه هزار نفر به اصطلاح بی‌خانمان اقتصادی در آمستردام وجود دارد که شغل و زندگی معمولی دارند، اما پس از تغییر شرایط، به دلیل قیمت‌های سرسام‌آور در بازار مسکن، نمی‌توانند خانه جدیدی پیدا کنند.

در آمستردام، اجاره یک آپارتمان ممکن است بسیار دشوار باشد، اما خرید آن حتی می‌تواند غیرممکن باشد، زیرا قیمت یک خانه ۶۰ متر مربعی تا ۶۰۰ هزار یورو می‌رسد.

بر اساس گزارش اداره آمار هلند، سال گذشته این کشور تنها کمی بیش از هشت میلیون خانه داشت که حدود ۴.۵ میلیون از آنها مالک (۵۷ درصد) بودند. از هر هفت خانه (۱۴ درصد) یکی، خانه اجاره‌ای خصوصی است و بیش از دو میلیون (۲۹ درصد) توسط شرکت‌های مسکن اجاره داده می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول گزارش می‌دهد که قیمت مسکن در هلند بیش از همه کشورهای اروپایی در طول همه‌گیری جهانی افزایش یافت و اصلاح نشد، در حالی که این کشور بالاترین میانگین بدهی وام مسکن اروپا را دارد.

به طور خوش‌بینانه، با حدود ۴۰۰ یورو (۴۴۰ دلار) در ماه، جوانان تنها می‌توانند یک خانه کوچک ساخته‌شده از چوب و مواد بازیافتی در فاصله دوری از آمستردام اجاره کنند.

کد خبر 706084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.