تداوم پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین ۱۸ سال به بالا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت غربالگری بیماری‌های غیرواگیر (NCDs)، گفت: مرگ ۴۲ میلیون نفر در جهان، همچنین ۱۷ میلیون مرگ پیش از ۷۰ سالگی ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سیدمحمد طباطبایی با بیان اینکه یکی از چهار علت اصلی مرگ در بین بیماری‌های غیرواگیر در جهان مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی با ۱۹ میلیون مرگ در سال است، اظهار کرد: پرفشاری خون مهمترین عامل خطر در بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شود و یکی دیگر از این چهار علت اصلی مرگ، دیابت و بیماری‌های کلیوی با سه میلیون مرگ در سال هستند.

وی با اشاره به اینکه دیابت و پرفشاری خون در سطح اول پیشگیری اهمیت دارند و سبک زندگی سالم تا حد زیادی از بروز آنها پیشگیری می‌کند، افزود: این دو بیماری به عنوان بیماری خاموش و مادر بیماری‌ها در جامعه گسترش یافته‌اند و عاملی برای بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم هستند، این دو بیماری به همراه عوارض بسیار شایع آن همچون حملات قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی پیشرفته کلیه، دیالیز و قطع عضو، هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: از طرفی مشخص شده که پیشگیری سطح دوم یعنی شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان این دو بیماری، می‌تواند روند پیشرفت آن را تضعیف کند، زندگی هزاران نفر و تعداد بیشتری از خانواده‌ها را نجات دهد و در هزینه‌های مربوط به سلامت سبب صرفه‌جویی شود.

وی با اشاره به بدون علامت بودن پر فشاری خون و دیابت و عوارض جدی ناشی از عدم تشخیص و درمان به موقع آن، گفت: این امر، ضرورت طراحی و اجرای مداخلات اثربخش برای حساس‌سازی جامعه نسبت به موضوع را نشان می‌دهد.

طباطبایی با اشاره به اینکه بسیج‌های اطلاع‌رسانی و غربالگری از جمله راهکارهایی است که در گذشته نیز شاهد تجربه موفقیت‌آمیز آن‌ها در شناسایی افراد بیمار یا در معرض خطر و ترغیب آن‌ها جهت خودمراقبتی بوده‌ایم، اظهار کرد: از این رو وزارت بهداشت از بیستم آبان ۱۴۰۲ طرح پویش ملی سلامت، تکمیل پرونده سلامت الکترونیک، غربالگری بیماری‌های غیرواگیر فاز اول پرفشاری خون و دیابت را به اجرا گذاشته است.

وی ادامه داد: اهداف کلی پویش ملی سلامت شامل افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون در کشور و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و فشارخون بالا است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: گروه هدف این پویش تمام افراد ۱۸ سال و بالاتر (متولدین قبل از ۱۳۸۴/۰۸/۰۱) ساکن در کشور و بانوان باردار در همه گروه‌های سنی هستند، زمان اجرای اصلی طرح از اول آبان سال جاری لغایت ۱۴۰۲/۱۰/۱۵ بوده و ادامه طرح غربالگری و شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا در شبکه‌های بهداشتی درمانی در برنامه خطرسنجی قلبی عروقی (برنامه ایراپن) است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران با جمعیتی بالغ بر پنج میلیون و ۵۵۹ هزار و ۷۷۰ نفر و جمعیت بالای ۱۸ سال بالغ بر چهار میلیون و ۲۰۵ هزار و ۵۳۸ نفر یکی از پرجمعیت‌ترین دانشگاه‌ها و نیز یکی از بازوهای مهم اجرایی طرح مذکور در کشور است، تصریح کرد: همت بر این است که دانشگاه علوم پزشکی ایران با مشارکت تمام ارکان مدیریتی، پشتیبانی و فنی خود بتواند با دستیابی به اهداف اختصاصی پویش گام مؤثری در ارتقای سلامت عموم بردارد.

طباطبایی اهداف اختصاصی این طرح را مشتمل بر موارد زیر اعلام کرد:

۱_ غربالگری فشارخون و دیابت افراد ۱۸ سال و بالاتر به میزان ۷۰ درصد

۲_ افزایش نسبی آگاهی افراد ۱۸ سال و بالاتر درخصوص دیابت و فشارخون به میزان ۷۰ درصد

۳_ شروع مراقبت دیابت در افرادی که قندخون بالا داشته‌اند، به میزان ۸۰ درصد

۴_ شروع مراقبت فشارخون در افرادی که فشارخون بالا داشته‌اند، به میزان ۵۰ درصد

کد خبر 705854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.