توسعه راکتورهای هسته‌ای جدید؛ برنامه سوئد برای آینده پاک

توسعه راکتورهای هسته‌ای جدید در سوئد برنامه‌ریزی شده است تا تقاضای فزاینده صنعت و حمل‌ونقل این کشور را برای انرژی پاک برآورده کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دولت سوئد از برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی برای توسعه دو راکتور هسته‌ای جدید تا سال ۲۰۳۵ خبر داد تا تقاضای فزاینده صنعت و حمل‌ونقل را برای انرژی پاک برآورده کند. دولت این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۴۵ معادل ۱۰ راکتور جدید داشته باشد که تعدادی از آن‌ها کوچک‌تر از انواع معمول و به‌صورت راکتورهای کوچک مدولار (SMRs) خواهند بود. این اقدام در راستای گذار سبز سوئد برای رفاه مشاغل و شهروندان کشور برنامه‌ریزی شده است.

کشورهایی هم‌چون لهستان، جمهوری چک و بریتانیا نیز به‌دنبال توسعه انرژی هسته‌ای هستند، زیرا مطابق برنامه‌های جهانی، جوامع سراسر دنیا در حال گذار به آینده‌ای بدون سوخت فسیلی هستند. با این حال منتقدان با اشاره به هزینه‌های هنگفت و بی‌میلی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری بدون ضمانت در این زمینه از احتمال پایین موفقیت این برنامه‌ریزی‌ها خبر دادند.

توسعه راکتورهای هسته‌ای جدید؛ برنامه سوئد برای آینده پاک

سرمایه‌گذاری سوئد روی توسعه انرژی هسته‌ای

دولت سوئد در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد کرون (۳۷.۷۱ میلیارد دلار) ضمانت وام برای حمایت از انرژی هسته‌ای جدید ارائه کرده است. این سرمایه‌گذاری برای تقویت پیشرفت‌هایی مانند تولید فولاد بدون سوخت فسیلی لازم است. با این وجود ضمانت‌ها هرچند بسیار مهم، اما کافی نیستند و برای این نوع زیرساخت، دولت باید مشارکت کند و در ریسک فرآیند شریک شود.

دولت سوئد اعلام کرد که هنوز تصمیم نگرفته است چه مدل بودجه‌ای را در این زمینه در نظر بگیرد، اما تأکید کرد که بخش خصوصی با توجه به شرایط مناسب آماده سرمایه‌گذاری در ساخت کارخانه‌های جدید است.

سوئد سال ۱۹۸۰ به پایان دوره انرژی هسته‌ای رأی داد و تنها شش راکتور از ۱۲ راکتور اصلی آن هنوز در حال فعالیت هستند، با این حال دولت پیش‌بینی کرده است که تقاضای برق تا سال ۲۰۴۵ در نتیجه گذار به جامعه عاری از فسیل به حدود ۳۰۰ تراوات ساعت افزایش پیدا خواهد کرد، حال آن‌که تولیدی برق کشور در حال حاضر حدود ۱۴۰ تراوات ساعت است. بنابراین دولت فعلی به جایگزینی راکتورهای قدیمی و گسترش این ناوگان تصمیم گرفته است تا نیازهای برق صنعت و حمل‌ونقل کشور را تأمین کند.

کد خبر 705621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.