ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس اسپانیا

اسپانیا قصد دارد استفاده از تلفن همراه را در مدارس محدود کند تا مانع بروز رفتارهای مخرب و کاهش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس آخرین گزارش یونسکو در مورد نظارت بر آموزش جهانی، از هر چهار کشور، یکی قوانین ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در کلاس‌های درس را تصویب کرده است. در داخل اسپانیا، مناطق خودمختار مختلف رویکردهای متفاوتی دارند. بعضی ممنوعیت کامل تلفن همراه در مراکز آموزشی را انتخاب می‌کنند، در حالی که بعضی دیگر رویکرد ملایم‌تری دارند.

سال جاری بسیاری از مدارس اسپانیا قوانین سخت‌گیرانه‌تری را در مورد استفاده از تلفن همراه در ساعات کلاس وضع کرده‌اند و هفته گذشته، مقامات آموزش‌وپرورش کاتالونیا گفتند که ۵۳ درصد از مدارس در منطقه به سمت وضع قوانین محدودکننده‌تری حرکت می‌کنند. سایر مناطق اسپانیا نیز تصمیم گرفته‌اند تا حدی همراه بردن تلفن‌های هوشمند در مدارس را ممنوع کنند.

هنوز به نظر نمی‌رسد یک اجماع علمی واضح در مورد تأثیرات استفاده از تلفن همراه بر نوجوانان وجود داشته باشد، اما شواهدی وجود دارد که استفاده از تلفن همراه نمرات تحصیلی را پایین می‌آورد و ممنوعیت آن نیز رفتارهای قلدری را کاهش می‌دهد.

ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس اسپانیا

چه کشورهایی استفاده از تلفن همراه دانش‌آموزان را محدود کرده‌اند؟

این فقط اسپانیا نیست که استفاده از تلفن همراه را محدود کرده است، بلکه سایر کشورهای اروپایی نیز همین کار را انجام داده‌اند. فرانسه، ایتالیا، پرتغال، فنلاند و هلند همه ممنوعیت‌های مشابهی را اعمال کرده‌اند یا در آینده قصد برنامه‌ریزی برای انجام آن را دارند. سوئد نیز برنامه خود را برای دیجیتالی کردن کلاس‌های درس تا سال ۲۰۲۳ متوقف کرده است.

در بریتانیا، دستورالعمل جدید وزارت آموزش، از دبیران در ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در طول روز مدرسه، از جمله در زمان استراحت، حمایت می‌کند تا با رفتارهای مخرب و قلدری آنلاین مقابله کنند و در عین حال توجه را در طول درس افزایش دهند.

هدف چنین اقداماتی حمایت از تصمیمات گسترده‌تری است که دولت‌ها برای ارتقای استانداردها در مدارس برای افزایش تمرکز دانش‌آموزان و کاهش حواس‌پرتی انجام می‌دهد.

اثرات مضر تلفن همراه بر دانش‌آموزان چیست؟

بینایی ضعیف

خیره شدن مداوم به تلفن همراه باعث خشکی چشم و تاری دید می‌شود و به این ترتیب دانش‌آموزان در خواندن و نوشتن مشکل پیدا می‌کنند.

کاهش تمرکز و عملکرد تحصیلی ضعیف

دنیای مجازی عامل حواس‌پرتی دانش‌آموزان است. آن‌ها به علت جذابیت محتوای رسانه‌های اجتماعی تمایل دارند، زمان بیشتری را با تلفن‌های خود بگذرانند تا اینکه مشغول کتاب‌خوانی باشند. هنگام سرگرم شدن با تلفن همراه، دانش‌آموزان به مطالعه توجه نمی‌کنند و حافظه آنها دچار مشکل می‌شود.

اضطراب

گستره وسیعی از برنامه‌های تلفن‌های هوشمند باعث ایجاد اضطراب در دانش‌آموزان می‌شود. دانش‌آموزان به دلیل استفاده مداوم از تلفن از سردردهای ناتوان‌کننده و میگرن رنج می‌برند که منجر به افسردگی آن‌ها می‌شود.

انزوا

عملکرد ضعیف در امتحانات منجر به انزوا می‌شود. دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند از دوستان و خانواده دور بمانند و خود را با تلفن‌های همراه مشغول کنند. این اتفاق می‌تواند به سلامت روان آنها آسیب جدی وارد کند.

کم‌خوابی

گذراندن زمان بیش‌ازحد با تلفن‌های همراه به علت تشعشعاتی که ساطع می‌شود، الگوی طبیعی خواب را به هم می‌زند و باعث بی‌خوابی می‌شود.

وضعیت بدنی بد

خیره شدن به صفحه نمایش تلفن در طول روز، با سرهای خمیده و شانه‌های افتاده منجر به وضعیت بد بدن، گردن درد، سردرد، کمردرد و تاندونیت می‌شود.

فعالیت‌های غیراخلاقی

محتوای نامناسب زیادی در اینترنت وجود دارد. دانش‌آموزانی که برای تمایز قائل شدن بین درست و غلط محتواها بسیار کم‌سن هستند، توانایی درک پیامدهای منفی چنین مواردی را ندارند و به این ترتیب دچار سقوط اخلاقی می‌شوند.

آزار و اذیت سایبری

دانش‌آموزان فاقد بلوغ ذهنی برای مقابله با جرایم یا زورگویی سایبری هستند. آنها طعمه عناصر منفی موجود در دنیای مجازی می‌شوند و ممکن است از سوی زورگویان سایبری متحمل قلدری‌های آنلاین شوند.

کد خبر 704321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.