نبود غلات کامل در برنامه غذایی از علل بروز دیابت و فشارخون است

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از غربالگری و مراقبت از بیماران پرفشاری خون و دیابت شناسایی شده در «پویش ملی سلامت» توسط کارشناسان تغذیه مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، احمد اسماعیل‌زاده اظهار کرد: تمام افرادی که در «پویش ملی سلامت» که از بیستم آبان تا پانزدهم دی‌ماه انجام می‌شود، شرکت کنند در زمینه کنترل فشار خون و دیابت توسط کارشناسان تغذیه مرکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور مورد غربالگری و مراقبت قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه تغذیه و عوامل مربوط به آن نقش بسیار مهمی در کنترل بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت دارند، افزود: علت اصلی در بروز این بیماری‌ها نبود غلات کامل در برنامه غذایی ایرانی‌ها است و با توجه به این که قوت غالب در ایران نان و برنج است، مصرف غلات کامل و میوه‌ها تا حدود زیادی می‌تواند از ابتلاء به بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در افراد جلوگیری کند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: در میوه‌ها و سبزیجات علاوه بر فیبر، پتاسیم و بعضی از مواد مغذی دیگر را داریم که به کنترل فشار خون کمک می‌کنند، در نان و غلات کامل علاوه بر فیبر و سبوس، منیزیوم داریم که باعث کاهش مقاومت انسولین در بدن شده و این بیماری‌ها کاهش یابد.

وی گفت: کارشناسان تغذیه در کنار سایر همکاران در «پویش ملی سلامت» نقش ارزنده و اساسی ایفا می‌کنند. این کارشناسان علاوه بر همکاری با مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر در یافتن موارد جدید ابتلاء به پرفشاری خون و دیابت، مشاوره‌های لازم را به بیماران ارائه خواهند داد.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه تمام موارد جدید بیماری که در این پویش شناسایی می‌شوند تحت مراقبت‌های متعدد و آموزش چهره به چهره تغذیه توسط کارشناسان تغذیه قرار می‌گیرند، تصریح کرد: با تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مکاتبه شده که کارشناسان تغذیه بتوانند برای تمام افراد پیش پرفشاری خون و بیماران فشار خون و همچنین افراد پیش دیابتی و بیماران دیابتی شناسایی شده در «پویش ملی سلامت» یک ساعت در هفته جلسات آموزشی گروهی برگزار کنند، البته جلسات آموزشی گروهی را در طول سال هم برگزار می‌کنیم، اما در «پویش ملی سلامت» این جلسات را به صورت متمرکزتر و خاص‌تر برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بین دفتر بهبود تغذیه جامعه و دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم برای هرچه بهتر برگزار شدن «پویش ملی سلامت» انجام شده است، گفت: امیدواریم با کنترل عوامل تغذیه‌ای بیماری‌ها و تشویق افراد به تحرک و فعالیت بدنی، شاهد کاهش بار بیماری‌هایی که به سیستم بهداشتی منتقل می‌شوند باشیم و از خطر افزایش بروز بیماری‌های غیرواگیر در سال‌های آینده جلوگیری کنیم.

کد خبر 704096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.