شهرهایی با بهترین سازگاری در برابر تغییرات آب‌وهوایی

شاخص شهرهای ایمن اکونومیست و شاخص شهرهای انعطاف‌پذیر اقلیمی ساویلز در ۲۰۲۳ نشان می‌دهد برلین، ولینگتون، تورنتو، مادرید، استکهلم، سیدنی، کپنهاگ، سنگاپور، میلان و واشنگتن سازگارترین شهرها با تغییرات آب‌وهوایی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با گرم شدن زمین، رویدادهای آب‌وهوایی شدت می‌گیرند و تأثیرات چشمگیرتری از خود بر جای می‌گذارند. دامنه این تأثیرات از گرمای بیش از حد هوا تا افزایش وقوع حوادث شدید طبیعی همچون سیل، آتش‌سوزی جنگلی و مواردی از این قبیل متفاوت است.

قابلیت شهرها در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی

شهرها فرصت‌های عمده‌ای برای مقابله با این تأثیرات دارند و مجموعه‌ای از گزینه‌ها برای سازگاری برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی در اختیار آن‌ها است. شهرنشینی، فرصتی محدود برای اقدام در مسیر سازگاری گسترده و تحول‌آفرین و توسعه مقاومت در برابر شرایط شدید آب‌وهوا ارائه می‌دهد؛ در واقع شهرها کانون تهدیدات آب‌وهوایی، اما مرکز راه‌حل‌های اقلیمی هستند.

امروزه شهرهای بیشتری، در حال توسعه برنامه‌های سازگاری هستند و جهان از سیستم‌های جمع‌آوری آب باران گرفته تا زیرساخت‌های سبز، شاهد نوآوری‌های پیشرفته است. شکی نیست که نیاز به انطباق با تغییرات اقلیمی و شهرنشینی بشر را مجبور می‌کند در راستای بهتر شدن، ساختار شهرهای خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد. شناخت کاستی‌ها و تدوین پروژه‌های بهبود نقش بسزایی در افزایش مقاومت شهرها در برابر مجموعه‌ای از بلایای آب‌وهوایی همچون خشکسالی، سیل و موج گرمایی ایفا می‌کند.

شهرها در این راستا از مجموعه‌ای از استراتژی‌ها از جمله بازیابی اکوسیستم‌ها برای اثرات آب‌وهوایی، ساخت ایستگاه‌های هواشناسی و شبکه‌های هشدار اولیه، تشویق دولت‌ها برای توسعه برنامه‌های سازگاری شهر، سرمایه‌گذاری در فناوری‌های برداشت آب باران و مواردی از این قبیل استفاده می‌کنند.

در این میان بعضی از شهرها برنامه‌هایی را برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی کره زمین و افزایش سازگاری‌های اقلیمی در دستور کار خود قرار می‌دهند که به‌واسطه آن‌ها در برابر آسیب‌های آینده مقاوم‌تر و برای رویارویی با آن‌ها آماده‌تر می‌شوند.

شهرهایی با بهترین سازگاری در برابر تغییرات آب‌وهوایی

شهرهای سازگار با تغییرات اقلیمی

بر اساس گزارش‌های مختلف از جمله شاخص شهرهای ایمن اکونومیست و شاخص شهرهای انعطاف‌پذیر اقلیمی ساویلز در سال ۲۰۲۳، برلین، ولینگتون و تورنتو به لطف پروژه‌های نوآورانه و برنامه‌های بلندپروازانه خود، کلان‌شهرهای پیشرو برای مقابله یا آمادگی کافی برای تغییرات اقلیمی هستند.

سیدنی، استرالیا / استراتژی سازگاری با اقلیم

سیدنی استرالیا اقدامات بسیاری برای آمادگی در برابر تغییرات آب‌وهوایی به کار گرفته است، با این حال فقدان اساسی تعهد سیاسی در سطح ملی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی باعث شد که چشم‌انداز نامشخصی در این زمینه داشته باشد. این امر باعث شد که شهر کنترل امور را در دست بگیرد و یک کمیته توسعه سیاست تشکیل دهد که در نتیجه آن استراتژی سازگاری با اقلیم سیدنی شکل گرفت. این استراتژی در حوزه‌های قضائی مختلف در دولت محلی شهر عمل می‌کرد.

در کنار سیاست‌گذاران، یک گروه مرجع علمی نیز وجود دارد که با علم و تحلیل دقیق از تمام نظریه‌های ارائه‌شده در زمینه تغییرات اقلیمی پشتیبانی می‌کند. یک پنل شهروندی نیز برای اطمینان از اتخاذ تصمیمات با رویکرد دموکراتیک وجود دارد.

طرح‌های سیدنی با ابتکاراتی مانند استراتژی جنگل‌داری شهری با کاشت بیش از ۱۰ هزار درخت نتایجی را به دنبال داشته است و شهر با راه‌اندازی طرح‌های بازیافت آب و مقاوم‌سازی بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان آب مانند ساختمان‌های اداری، مراکز آبی و سیستم‌های آبیاری پارک‌ها با وسایل کارآمدتر، پارک‌ها و فضاهای عمومی را ضد خشکسالی کرد.

سیدنی همچنین سنگ‌فرش‌ها را بر اساس رنگ تقسیم کرد تا اثر جزیره گرمایی شهری را کاهش دهد. فضاهای شهری معمولاً به دلیل سطوح تیره‌تر مانند جاده‌ها و ساختمان‌ها که انرژی گرمایی بیشتری را از خورشید جذب می‌کنند، دمای بالاتری دارند، به همین دلیل شهر تصمیم گرفت با سنگ‌فرش‌هایی به رنگ روشن در کنار کاشت درختان در کنار جاده‌ها برای ایجاد سایبان و رنگ‌آمیزی مجدد سقف‌ها بخش‌هایی از منطقه شهری را بازسازی کند. کاهش اثر جزایر گرمایی به‌طور قابل‌توجهی کیفیت زندگی سیدنی را بهبود بخشید و خطر گرمازدگی و مرگ‌ومیر ناشی از گرما را کاهش دهد.

شهرهایی با بهترین سازگاری در برابر تغییرات آب‌وهوایی

میلان، ایتالیا/طرح جدید آب‌هوایی PAC

میلان در سال ۲۰۲۲ یک طرح جدید آب‌هوایی با عنوان PAC معرفی کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ شهر را کاملاً کربن‌خنثی و دوستدار دوچرخه‌سواری کند. دومین شهر ایتالیا، پنجمین شهر مقاوم در برابر تغییرات آب‌وهوا در جهان از نظر اکونومیست محسوب می‌شود که در کنار سیستم‌های مالی نوآورانه برای مقابله با مسائل بهره‌وری انرژی، در حال پیمودن راهی از مدل‌های جدید حکمرانی و فرآیندهای مشارکت شهروندان است.

یکی از پروژه‌های اصلی میلان ایجاد تدریجی شهر دوچرخه‌سواری است؛ منطقه‌ای با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت که برای کاهش ترافیک و ایجاد انگیزه در مردم برای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری ساخته شده است. علاوه بر این، از اکتبر ۲۰۲۲ تردد بسیاری از وسایل‌نقلیه بیش از حد آلاینده به‌تدریج در مناطق منتخب شهر از جمله مرکز شهر ممنوع شده است.

از نقطه نظر بهره‌وری انرژی نیز میلان در حال نوسازی انرژی ساختمان‌های عمومی است که تا ۲۰۳۰ سوخت‌های فسیلی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. یک مشکل مهم این کلان‌شهر که به دلیل ساختارش رخ می‌دهد، تشکیل جزایر گرمایی محسوب می‌شود. میلان برای کاهش این مشکل روی سنگ‌فرش‌زدایی، افزایش فضاهای سبز شهری و جنگل‌کاری سرمایه‌گذاری کرده است و قصد دارد سه میلیون درخت بکارد.

شهرهایی با بهترین سازگاری در برابر تغییرات آب‌وهوایی

برلین، آلمان / املاک و مستغلات سبز و قانون چرخش انرژی

پایتخت آلمان در مقایسه با شهرهای این فهرست از مزیتی به‌عنوان موقعیت جغرافیایی برخوردار است. توپوگرافی مسطح شهر در دشت اروپای شمالی به برلین آب‌وهوایی معتدل می‌دهد، تا جایی که شاخص شهرهای انعطاف‌پذیر ساویلز در سال ۲۰۲۳، برلین را در رتبه اول و پس از آن تورنتو را قرار داده است. با این وجود، این شهرها همچنان در برابر خطرات آب‌وهوایی قابل‌توجه آسیب‌پذیر هستند و مقامات شهری به تدوین برنامه‌هایی برای کاهش این خطرات و دستیابی نسبت‌های بالاتری از املاک و مستغلات سبز پرداخته‌اند که برلین را به انعطاف‌پذیرترین شهر جهان تبدیل می‌کند.

برلین نه‌تنها شهری است که تاکنون رویدادهای شدید مرتبط با آب‌وهوا را تجربه نکرده است، بلکه هیچ‌گونه شرایط اضطراری مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی نیز ندارد. این شهر با موارد کوچک‌تری هم‌چون دوره‌های طولانی‌تر خشکسالی، طوفان‌های مکرر و بارش باران‌های شدید مواجه است که چالش‌هایی را برای شهر ایجاد می‌کنند. دولت ایالتی برلین در تلاش است تا از طریق ابزارها و دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی شهری همچون بام‌های سبز بیشتر به این مسائل رسیدگی کند.

بسیاری از نوآوری‌های شهری در برلین نیز تحت قانون چرخش انرژی عمل می‌کنند که یک چارچوب قانونی را برای دستیابی به هدف بی‌طرفی آب‌وهوایی پایتخت در سال ۲۰۵۰ فراهم کرده است. به‌طور کلی برلین برای حل چالش‌های پیش روی خود فعال و سریع عمل می‌کند که این امر آن را به یکی از پایدارترین و مقاوم‌ترین شهرهای جهان در برابر تغییرات آب‌وهوایی تبدیل می‌کند.

شهرهایی با بهترین سازگاری در برابر تغییرات آب‌وهوایی

ولینگتون، نیوزلند / سرمایه‌گذاری بر نوآوری‌ها و نوسازی زیرساخت‌ها

پایتخت نیوزلند بر اساس شاخص شهرهای ایمن اکونومیست، برترین شهر در زمینه امنیت زیست‌محیطی است. اگر دمای جهانی سه درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند، تولید ناخالص داخلی جهانی تا سال ۲۰۵۰ با ۱۸ درصد کاهش مواجه خواهد بود، به همین دلیل ولینگتون اقدامات زیادی برای کاهش تأثیر تغییرات آب‌وهوایی به‌کار گرفته است. این شهر از طریق ابتکاراتی مانند تنظیم قیمت کربن و سرمایه‌گذاری بر نوآوری‌ها و نوسازی زیرساخت‌ها توانست محیطی مقاوم‌تر در برابر تغییرات آب‌وهوا بسازد.

ولینگتون همچنین اقدامات زیادی برای سازگاری با تغییرات اجتناب‌ناپذیر آب‌وهوایی طی چند دهه آینده به کار گرفته است. برای مثال افزایش دما بیشتر بر سطح دریاها و رویدادهای شدید آب‌وهوایی تأثیر می‌گذارد که در نتیجه می‌تواند منجر به سیل شود. به همین دلیل پایتخت نیوزلند ابتدا بر توسعه مناطق پرخطر خود مانند سواحل و محله‌های کم‌ارتفاع تمرکز کرد. این شهر با طراحی مجدد زیرساخت‌ها و خدمات برای سازگاری با اثرات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی، ایجاد محافظ برای دارایی‌های شهری همچون دیوارهای دریا، پوشش گیاهی، تپه‌های شنی و ارتقای شبکه آب در مناطق مستعد سیل و تلاش برای بهبود زیرساخت‌های آب طوفان، نگهداری دیواره‌های دریایی، دسترسی بهتر و آموزش در مورد خطرات آینده و مشارکت جامعه به یکی از سازگارترین شهرهای در برابر تغییرات آب‌وهوایی تبدیل شده است.

شهرهایی با بهترین سازگاری در برابر تغییرات آب‌وهوایی

تورنتو، کانادا / تنظیم استراتژی انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری

تورنتو بر اساس جدیدترین شاخص شهرهای امن اکونومیست پس از ولینگتون برترین شهر از نظر امنیت زیست‌محیطی قرار دارد. این کلان‌شهر کانادایی یک استراتژی انعطاف‌پذیر را برای اقدامات کسب‌وکارها، دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی و ساکنان خود تنظیم کرده است که باعث می‌شود تغییرات آب‌وهوایی تأثیر فاجعه‌باری بر شهر نداشته باشند. این استراتژی بر تمام جنبه‌های اجتماعی از جمله ایمنی و آموزش شهری متمرکز است، اما قسمت اقلیم و محیط زیست یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شود و بر استفاده و حفاظت از منابع طبیعی، آمادگی برای رویدادهای آب‌وهوایی و ارتباط آن با جهان طبیعی تمرکز دارد.

تورنتو در حال گرم‌تر و مرطوب‌تر شدن است و با ثبت ۱۰۰ میلی‌متر افزایش بارندگی سالانه از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱، یکی از اقدامات اصلی شهر در خصوص پیشگیری از سیل انجام گرفته و در بخش تاب‌آوری در برابر سیل هدف اصلی آن «متمرکز کردن منابع به سمت ابزار برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی سیل در سطح شهر» است. علاوه بر این، سیستم سیلاب برنامه‌ریزی‌شده تورنتو پایدار و انعطاف‌پذیر خواهد بود، به این معنی که منابع طبیعی زیادی را اشغال نخواهد کرد.

شهرهایی با بهترین سازگاری در برابر تغییرات آب‌وهوایی

مادرید، اسپانیا / معرفی استراتژی پایداری محیطی مادرید ۳۶۰

پایتخت اسپانیا از طریق معرفی استراتژی پایداری محیطی مادرید ۳۶۰، نقشه راه بی‌طرفی آب‌وهوایی خود را تا سال ۲۰۵۰ ترسیم کرده است که شامل کاشت جنگل شهری به طول ۷۵ کیلومتر با نزدیک به نیم میلیون درخت و تأسیس دفتر سبز به‌عنوان ابزاری برای ارتقای پایداری در ساختمان‌های مسکونی و راهنمایی شهروندان به سمت آن می‌شود.

مادرید ۳۶۰ به‌دنبال کاهش ۶۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای در شهر تا سال ۲۰۳۰ و دستیابی به بی‌طرفی کربن تا سال ۲۰۵۰ است و در راستای سایر پروژه‌های زیست‌محیطی مانند قرارداد سبز اروپا در سال ۲۰۱۹، بازیابی، تحول و صندوق‌های تاب‌آوری و توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ قرار دارد.

مادرید به‌منظور دستیابی مؤثر به بی‌طرفی کربن، به ارزیابی و نوآوری فرآیندها و مکانیسم‌های زیرساخت و جامعه مادرید برای تغییر آن‌ها به رویه‌های سازگار با محیط زیست پرداخت و بر جنگلی به طول ۷۵ کیلومتر سرمایه‌گذاری کرد تا ضمن افزایش جذب انتشارات گلخانه‌ای، با اثر جزیره گرمایی داخل شهر مبارزه کند، این شهر همچنین در حال تشویق فعالیت‌های انسانی با ترویج دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی به جای رانندگی است.

شهرهایی با بهترین سازگاری در برابر تغییرات آب‌وهوایی

استکهلم، سوئد / تأسیس مرکز تاب‌آوری استکهلم

پایتخت سوئد تا حدی به لطف مرکز تاب‌آوری استکهلم توسط ساویلز و اکونومیست در فهرست مقاوم‌ترین شهرهای آب‌وهوایی قرار دارد. تحقیقات ارائه شده توسط این مرکز برای درک بهتر تعاملات پیچیده و پویا بین مردم و طبیعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اقیانوس، سیستم‌های اجتماعی‌اکولوژیکی و غذایی، همچنین انعطاف‌پذیری همه موضوعات مورد تمرکز استکهلم هستند و همین انگیزه کشور را برای رسیدن به هدف کربن‌صفر خالص تا سال ۲۰۴۵ و اجرای پروژه شهر برای عاری بودن از سوخت فسیلی تا سال ۲۰۴۰ برانگیخته است. استراتژی شهر در راستای ایجاد یک استکهلم بدون سوخت فسیلی نیز مطابق با هدف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد است.

تلاش‌های این شهر در حال حاضر نتیجه داده است، زیرا انتشار گازهای گلخانه‌ای آن در مقایسه با سال ۱۹۹۰ تقریباً به یک‌سوم کاهش یافته است. استکهلم اکنون بر اهداف کوچک‌تری همچون تعیین نقطه عطف انتشار سرانه ۲.۳ تن کربن‌دی اکسید و کاهش تدریجی زغال‌سنگ تا سال ۲۰۲۳ برای رسیدن به هدف نهایی تمرکز دارد.

استکهلم با افزایش مصرف انرژی پایدار در همکاری با شرکت‌های انرژی و سوخت‌های تجدیدپذیر، افزایش مقررات سیستم‌های گرمایشی و ایجاد سقف مصرف انرژی، یکی از آماده‌ترین شهرها برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است.

شهرهایی با بهترین سازگاری در برابر تغییرات آب‌وهوایی

کپنهاگ، دانمارک / طرح سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی

پایتخت دانمارک توسط شاخص شهرهای پایدار آرکادیس در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان چهارمین شهر پایدار جهان انتخاب شد. علاوه بر این، شاخص شهرهای ایمن اکونومیست آن را در جایگاه ششم از نظر انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات آب‌وهوایی قرار داد.

از زمان تصویب طرح سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی در ۲۰۱۱، کپنهاگ برای رویدادهای شدید آب‌وهوایی و پیامدهای طولانی ناشی از آن آماده شده است. مطابق با این طرح کپنهاگ راهکارهایی را برای بهبود محیط فیزیکی شهر و ایجاد فضاهای شهری جذاب به کار بست و برنامه‌هایی برای بالا بردن کیفیت زندگی مردم کپنهاگ معرفی کرد. به‌عنوان مثال آسیب‌های ناشی از بارندگی‌های شدید این سال که زیرزمین‌ها، پارک‌ها و خیابان‌ها را زیر آب برد، به لطف یک طرح فاضلاب، یک استراتژی جدید برای تنوع زیستی و یک طرح ساختار سبز به سرعت بهبود یافت و از وارد آمدن آسیب بیشتر جلوگیری کرد.

شهر همچنین پس از پوشش پرداخت‌های بیمه‌ای ۰.۸ میلیون یورویی بلافاصله برنامه‌ریزی اقداماتی را برای جلوگیری از بلایای طبیعی و رفع خسارت‌های وارده با بازسازی فضاهای شهری برای نگهداری محلی آب، ایجاد ساختمان‌های ضد تغییرات آب‌وهوا و بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل آغاز کرد.

طرح سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی کپنهاگ شامل حفظ و مراقبت از مناطق سبز موجود، ایجاد سطوح سبز و آبی بیشتر برای جذب آب باران، کاهش دما، ایجاد زیستگاه و افزایش عملکرد ساختمان‌ها و ایجاد شبکه‌های سبز منسجم برای ترکیب طبیعت شهری در یک محیط چندساختاری می‌شود.

شهرهایی با بهترین سازگاری در برابر تغییرات آب‌وهوایی

سنگاپور / چارچوب تاب‌آوری

تحقیقات اقلیمی مراکز هواشناسی و تحقیقات آب‌وهوایی سنگاپور نشان می‌دهد که آب‌وهوای این دولت‌شهر تا سال ۲۱۰۰ به‌طور قابل‌توجهی گرم‌تر می‌شود و این شهر مستعد طوفان‌های شدیدتر و افزایش سطح دریاها خواهد شد.

انعطاف‌پذیری سنگاپور در چارچوب تاب‌آوری آن نهفته است که به شناسایی خطرات و راه‌حل‌های احتمالی و تدوین برنامه‌هایی برای به حداقل رساندن اثرات تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کند. شش نکته اصلی در این چارچوب وجود دارد که مشخص‌کننده تمرکز اقدامات مرتبط با آب‌وهوای شهر است.

طبق این نکات، شهر باید از سواحل در برابر افزایش سطح دریا با سازه‌های سخت مانند دیواره‌های دریایی، شیب‌های صخره‌ای و جاده‌های نزدیک به مناطق ساحلی محافظت کند. این شهر با ایجاد پارک‌های طبیعی و فضای سبز و بازرسی حداقل یک‌بار در سال درختان به محافظت از تنوع زیستی خود می‌پردازد. سنگاپور با راه‌اندازی یک سیستم اطلاعات استرس گرمایی برای عموم و افزایش بهره‌وری کشاورزان برای اتکای کمتر به کالاهای وارداتی، تاب‌آوری را در سلامت عمومی و عرضه مواد غذایی خود تقویت می‌کند. این شهر خدمات ضروری مانند حمل‌ونقل عمومی، اتصالات هوایی و اتصالات دریایی خود را در حالت اجرا و ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها را با بررسی یکپارچگی سازه و رفع ترک‌های ناشی از خرابی‌ها ایمن نگه می‌دارد.

مدیریت آب و به‌حداقل‌رساندن سیل با اطمینان از تأمین مداوم آب برای همه به لطف نیروگاه‌هایی که آب را از منابع جایگزین مانند آب شیرین‌شده دریافت می‌کند، همچنین با ساخت مخازن برداشت آب سیل و بالا بردن سطح زمین در سراسر سنگاپور نیز از نکات مطرح‌شده در این چارچوب به‌شمار می‌رود.

شهرهایی با بهترین سازگاری در برابر تغییرات آب‌وهوایی

واشنگتن، ایالات متحده / طرح جامع پایداری و انعطاف‌پذیری شهری

واشنگتن دی‌سی از ۲۰۱۲ در مسیری پایدار و انعطاف‌پذیرتری قدم گذاشته است. استراتژی این شهر آمادگی برای تغییرات آب‌وهوایی نه‌تنها برای رسیدن به این اهداف بلکه برای اطمینان از داشتن شهری سبزتر، سالم‌تر و زیست‌پذیرتر است. این طرح یک فرآیند جامع به‌شمار می‌رود که در آن کارشناسان فنی و آماری برای توسعه پیش‌بینی‌های تغییرات آب‌وهوایی و انجام ارزیابی آسیب‌پذیری و ریسک زیرساخت‌ها، منابع جامعه و ساکنان کار کرده‌اند. به این ترتیب حدود ۷۷ اقدام برای سازگاری با شرایط آب‌وهوایی همیشه در حال تغییر شناسایی شد که شامل چهار بخش مختلف «تأسیسات و زیرساخت‌های حمل‌ونقل»، «ساختمان‌ها و توسعه»، «محله‌ها و جوامع» و «حکومت» می‌شود.

یکی از نکات اصلی این طرح کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۵۰ درصد تا ۲۰۳۲ و ۸۰ درصد تا ۲۰۵۰ است. اهداف دیگر شامل ارتقای ساختمان‌های موجود و طراحی بناهای جدید برای مدیریت اثرات تغییرات آب‌وهوایی، بهبود زیرساخت‌ها و خدمات برای ماندگاری در شرایط آب‌وهوای شدید، آموزش و آماده‌سازی محله‌ها و ایجاد سیاست‌ها و تدوین روش‌های ارزیابی جدید برای اطمینان از اجرا و سازگاری موفق پروژه‌ها می‌شود.

تمام ابتکارات واشنگتن دارای مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی است، زیرا کاملاً طبیعی هستند و شامل کاشت درختان، ایجاد زیستگاه و بهبود کیفیت آب می‌شود. مزایای اقتصادی آن نیز شامل انرژی خورشیدی، بهره‌وری انرژی و زیرساخت‌های سبز می‌شود که نه تنها به بهبود انعطاف‌پذیری ساختمان‌ها کمک می‌کند، بلکه هزینه‌های قبض انرژی و مصرف آب را نیز به حداقل می‌رساند.

شهرهایی با بهترین سازگاری در برابر تغییرات آب‌وهوایی

کد خبر 703454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.