معلمان نخبه الگوهای برتر تدریس را اشاعه دهند

معاون آموزش‌ متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان نخبه باید تلاش کنند تا الگوهای برتر تدریس را بیشتر ارائه دهند تا این الگوها میان سایر معلمان اشاعه داده شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، اختتامیه جشنواره ملی الگوهای برتر تدریس (طرح شهید کاظمی آشتیانی) پیش از ظهر امروز _یکشنبه بیست‌ویکم آبان_ با حضور مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امام‌جمعه قزوین و نقی سیاهکالی‌مرادی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین، همچنین ۷۰۰ نفر از معلمان و مقامات استانی و کشوری در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) برگزار شد.

مهدی کاظمی، معاون وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به ارائه روش‌های برتر تدریس طی ۲ روز توسط ۴۳۲ نفر معلم در رویداد جشنواره ملی الگوهای برتر تدریس اظهار کرد: این الگوها و روش‌های تدریس برتر در همه فضاها منتشر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین تحولات این کشور در کلاس درس پایه‌ریزی می‌شود، اضافه کرد: اگر کلاس درس و مدرسه متحول شد، نظام آموزشی متحول خواهد شد و تحول در کلاس درس هم به دست کسی جز معلمان رقم نخواهد خورد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این رویداد و جشنواره هم با هدف ارتقای نظام تعلیم و تربیت و بهبود فرآیندهای یادگیری طراحی شد و زمینه حضور معلمان عزیز را فراهم آورد تا بتواند ضمن ارائه الگوهای برتر تدریس و اشاعه این الگوها، زمینه ارتقای حرفه‌ای و شایستگی معلمان را فراهم کند.

کاظمی تدریس را یکی از مهمترین قابلیت‌های معلمان و نشان‌دهنده هنر آن‌ها دانست و تاکید کرد: هرچقدر تدریس باکیفیت‌تر باشد، زمینه یادگیری مطلوب‌تر و عمیق‌تر را در دانش‌آموزان فراهم می‌آورد و باید از این فرصت استفاده کنیم تا بستر ارتقای فرآیندهای یادگیری و یاددهی را ایجاد کنیم.

وی تأکید کرد: معلمان نخبه باید تلاش کنند که این الگوهای برتر تدریس را بیشتر ارائه کرده و این الگوها را در میان سایر معلمان هم اشاعه دهند تا زمینه برگزاری بهتر این جشنواره فراهم شود و معلمان با انگیزه‌های بیشتری در این جشنواره شرکت کنند. این جشنواره در دوره نخست متوسطه با رویکرد تلفیق و در دوره‌های دوم نظری و فنی‌وحرفه‌ای با رویکرد شایستگی‌محوری برگزار شد.

این جشنواره نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و فرهنگ است

عبدالکریم آیت‌الله عابدینی، امام‌جمعه قزوین نیز در این مراسم با بیان اینکه این جشنواره نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و فرهنگ است، تصریح کرد: آموزش هماهنگ با ساختارهای ایمانی و دینی از ویژگی‌های این جشنواره بود که خیلی‌دیر به سراغش آمدیم و در نظام آموزشی در این حوزه به حق مطلب پرداخته نشده و این حق ادا نشده است.

وی اضافه کرد: اندیشمندان و خردمندان در هر حوزه علمی که می‌خواهند ورود کنند، باید در وهله نخست اهل ذکر و در مرتبه بعدی اهل تفکر باشند، چراکه ذکر مثل زمین و فکر مانند نهال است و اگر بستر را مهیا کنیم، فکر ما متعالی خواهد شد.

امام‌جمعه قزوین با بیان اینکه فکر با ذکر بالندگی پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر در معلم ما فکر با ذکر پیوند یافته و عجین شود، محصول آن معلمی اثرگذار، خلاق و نوآور می‌شود و بنابراین برای حرکت به سوی تربیت معلمانی در تراز پیغمبر اسلام (ص) باید در ابتدا هر آلودگی را از ذهن و جان پاک کنند و بعد به سمت یاددهی و تعلیم بروند. هرچقدر ذهن انسان پاک‌تر باشد، درک، دریافت و تلقی انسان از علم و دانش جدی‌تر می‌شود.

عابدینی اظهار کرد: علمی که دین اسلام برایش احترام قائل است، علمی است که از درون می‌جوشد و در تعابیر و روایات ما جوشش علم مطرح است، نه انباشت علم؛ این علم را باید در الگوی آموزشی و تربیتی دنبال کنیم و در نهایت باید بگوییم این جشنواره جهشی در ارتقا و تعالی آموزش کشور است.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم از ۹۶ نفر از معلمانی که در زمینه ارائه الگوهای تدریس صاحب عناوین برتر شدند، با اهدای لوح و جوایز نقدی از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش و امام‌جمعه قزوین تقدیر شد.

کد خبر 703439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.