آخرین آمار امید به زندگی در اروپا / ساکنان کدام کشورها بیشتر عمر می‌کنند؟

میانگین امید به زندگی در سراسر قاره اروپا از ۶۹ تا ۸۵ سال متغیر است و آمار نشان می‌دهد مادرید اسپانیا با رقم ۸۵.۴ سال بیشترین امید به زندگی را دارد. در مقیاس کشوری، لیختن‌اشتاین با ۸۴.۴ سال بالاترین سطح امید به زندگی را حفظ کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، میانگین طول عمر که در منابع مختلف به‌عنوان امید به زندگی شناخته می‌شود، یک شاخص آماری برای نشان دادن متوسط طول عمر ساکنان هر جامعه است. به گفته سازمان بهداشت جهانی امید به زندگی در بدو تولد، میانگین سال‌هایی است که یک فرد تازه متولد شده با توجه به چندین عامل از جمله زمان، منطقه و شرایط می‌تواند زندگی کند. این شاخص میزان مرگ‌ومیرهای مربوط به جنسیت و سن را که در زمان تولد در یک سال خاص بر یک کشور، قلمرو یا منطقه جغرافیایی خاص حاکم است، در نظر می‌گیرد و اغلب به‌عنوان ابزاری حیاتی برای پیگیری رفاه جامعه و توسعه سیاست‌های اساسی دولت مورد توجه است.

امید به زندگی در اروپا

انتظار می‌رود امید به زندگی در اتحادیه اروپا به یک سیاست کلیدی تبدیل شود، زیرا این قاره به‌شدت با پیری جمعیت مواجه است. طبق ارقام سال ۲۰۲۱ میانگین امید به زندگی یک اروپایی در بدو تولد ۸۰.۱ سال است، با این حال تعمیم این میانگین به کل قاره ممکن نیست. آخرین آمار منتشر شده توسط پایگاه داده رسمی اروپا، یورواستات، با میانگین امید به زندگی بین ۶۹ تا ۸۵ سال شکافی بین مناطق مختلف قاره اروپا نشان می‌دهد.

به عنوان مثال فرانسه با چالش جمعیتی با عمر طولانی‌تر و فشار ناشی از آن بر سیستم‌های تأمین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی مواجه است و برای مقابله با این چالش در اوایل سال جاری مجموعه‌ای از اصلاحات را با هدف افزایش سن بازنشستگی و تشویق افراد به دوران کاری طولانی‌تر به تصویب رسانده است. اما فرانسه تنها کشور اروپایی مواجه با این مشکل نیست و در سراسر اروپا، شاخص امید به زندگی برای چندین دهه در یک مسیر صعودی بوده است.

شهرها و کشورهای اروپایی با بالاترین امید به زندگی

طبق داده‌ها از ۲۴۲ منطقه اساسی (NUTS 2، سیستم اتحادیه اروپا برای تقسیم قلمرو اقتصادی)، شمال غربی بلغارستان میانگین امید به زندگی ۶۹.۷ سال دارد، در حالی که بیشترین امید به زندگی در مادرید اسپانیا با ۸۵.۴ مشاهده می‌شود. افزایش استانداردهای زندگی، بهبود سبک زندگی، آموزش بهتر و دسترسی بیشتر به خدمات بهداشتی با کیفیت منجر به ارقام بالاتر می‌شود و پایین بودن ارقام نشان‌دهنده فقدان این عوامل است. از سوی دیگر زنان در تمام مناطق اروپا ارقام امید به زندگی بالاتری دارند و به‌طور کلی ۵.۷ سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند.

در مقیاس کشوری، لیختن‌اشتاین (سومین کشور کوچک اروپا) با ۸۴.۴ سال بالاترین سطح امید به زندگی را در سال ۲۰۲۱ حفظ کرده است. میانگین امید به زندگی مردم سوئیس در بدو تولد ۸۳.۹ سال تعیین شده و پس از آن اسپانیایی‌ها با ۸۳.۳ سال و فنلاندی‌ها با ۸۳.۲ سال قرار گرفته‌اند.

کاهش امید به زندگی در اروپا

امید به زندگی در اروپا تا سال ۲۰۱۹ با سرعت نسبتاً ثابتی در حال افزایش بود و به ۸۱.۳ سال رسید، اما این قاره در سال‌های بعدی شاهد کاهش بی‌سابقه ارقام بود که اغلب به اثرات ناشی از همه‌گیری کووید -۱۹ نسبت داده می‌شود. در واقع ارقام سال ۲۰۲۱ نسبت به امید به زندگی ۸۰.۴ ساله در سال ۲۰۲۰ کاهش بیشتری را نشان می‌دهد.

کارشناسان بر این باورند که این رکود در نهایت با کاهش نرخ مرگ‌ومیر نوزادان و دسترسی بهتر به عوامل افزاینده استانداردهای زندگی از بین خواهد رفت. این ادعا در آمارهای کل کشورهای اروپایی که دارای امتیازات بالایی در شاخص توسعه انسانی هستند نیز منعکس شده است. این کشورها در لیست امید به زندگی رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند.

آخرین آمار امید به زندگی در اروپا / کدام کشورها بیشترین طول عمر را دارند؟

کد خبر 703167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.