بحران ۴۰ برابر شدن درخواست مهاجرت پزشکان از ترکیه

آمار انجمن پزشکی ترکیه نشان می‌‎دهد تعداد پزشکانی که خواستار دریافت «گواهی حسن انجام کار» برای مهاجرت هستند، طی یک دهه ۴۰ برابر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تعداد درخواست‌های ارسالی به انجمن پزشکی ترکیه (TTB) برای دریافت «گواهی حسن انجام کار» که پزشکان به‌منظور کار در خارج از کشور به آن نیاز دارند، در ماه سپتامبر به رکورد ۳۲۱ نفر رسید و تعداد کل درخواست‌ها در ۱۰ ماه اول ۲۰۲۳، حدود دو هزار و ۱۵۳ گزارش شد. افزایش قابل توجه تعداد متقاضیان این گواهی در دهه گذشته نشان‌دهنده روند روبه‌رشد مهاجرت پزشکان است. تنها در ماه اکتبر نیز ۲۱۵ پزشک درخواست خود را به این انجمن ارائه کردند.

یکی از عوامل اصلی مهاجرت پزشکان در ترکیه خشونت به‌شمار می‌رود و انجمن پزشکی این کشور در حال افزایش مبارزات برای قانون‌گذاری مؤثر علیه خشونت در حوزه بهداشت و درمان و ایجاد محیط‌های کاری ایمن و سالم است.

در سال ۲۰۱۲، تنها ۵۹ پزشک برای گواهی حسن انجام کار در ترکیه درخواست کردند. این تعداد به‌تدریج با ۹۰ متقاضی در ۲۰۱۳، سپس ۱۱۸ متقاضی در ۲۰۱۴ و افزایش قابل‌توجه ۲۴۵ نفر در ۲۰۱۶ افزایش یافت. این روند از ۲۰۱۷ افزایش سریعی داشت و با ۴۸۲ پزشک در ۲۰۱۷، ۸۰۲ نفر در ۲۰۱۸، هزار و ۵۷ متقاضی در ۲۰۱۹، ۹۳۱ پزشک در ۲۰۲۰ و تعداد قابل‌توجه هزار و ۴۰۵ مورد در ۲۰۲۱ به افزایش خود ادامه داد و روند صعودی واضحی را نشان داد. سال گذشته نیز ۱۳۴۱ پزشک عمومی و ۱۳۴۴ متخصص برای دریافت گواهی حسن انجام کار در ترکیه اقدام کردند.

۴۰ برابر شدن درخواست مهاجرت پزشکان از ترکیه

دلیل مهاجرت پزشکان ترکیه

پزشکان ترکیه به دنبال مقاصدی مانند کشورهای اروپایی، کانادا، ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی و قطر هستند. در این کشور نه‌تنها کادرهای درمانی شاغل در بخش دولتی یا دانشگاه‌ها، بلکه پزشکان خوداشتغال در مطب‌های شخصی نیز به دلیل افزایش موارد خشونت علیه پزشکان و شرایط بد کاری ترجیح می‌دهند در خارج از کشور کار کنند.

با توجه به تشدید بحران اقتصادی، پزشکان نیز برای دسترسی به مواد لازم برای طبابت به‌ویژه در بیمارستان‌های دولتی با مشکل مواجه شده و این امر آن‌ها را با مشکلات بیشتری مواجه کرده است. از سوی دیگر کاهش تعداد پزشکان باعث شده است افرادی که در حال حاضر مشغول به کار هستند دامنه فعالیت خود را گسترش دهند و روزانه تعداد بیماران بیشتری را ویزیت کنند. این تعداد گاهی به‌حدی زیاد است که برای پزشکان رکورد پذیرش بیمار در یک روز ثبت می‌شود.

علاوه بر این، اظهارنظر ماه مارس رئیس‌جمهور ترکیه درباره مهاجرت پزشکان که «اگر می‌توانند کشور را ترک کنند پس بگذارید که بروند»، باعث تشدید اوضاع شد. وی در مواجهه با واکنش شدید علیه این اظهارات، پس از مدتی لحن خود را تغییر داد و اعلام کرد که ترکیه به پزشکان خود نیاز دارد، با این حال کشور هنوز هم با مهاجرت بالای پزشکان مواجه است.

۴۰ برابر شدن درخواست مهاجرت پزشکان از ترکیه

کد خبر 703137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.