ایگ؛ کوچکترین جزیره خودکفای جهان

منطقه ایگ با وجود اینکه یکی از کوچکترین جزایر اسکاتلند با تنها ۱۱۰ نفر ساکن است، الگویی جهانی از زندگی آینده‌نگر، پایدار و آگاه به محیط زیست محسوب می‌شود، چراکه خودکفایی کاملی را بر اساس انرژی‌های تجدیدپذیر به دست آورده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جزیره ایگ که در ۲۰ کیلومتری سرزمین اصلی اسکاتلند قرار دارد، به نقطه عطفی در توسعه پایدار دست یافته که خودکفایی کاملی را بر اساس انرژی‌های تجدیدپذیر به دست آورده است. این جزیره پیش‌تر حتی برای چند ساعت برق در روز به ژنراتورهای دیزلی متکی بود.

اکنون جزیره ایگ با توجه به بحران انرژی و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، تمام تلاش خود را در راستای خودکفایی کامل از حیث انرژی برداشته است. این جزیره، اولین مکان در جهان بود که در سال ۲۰۰۸ یک سیستم الکتریکی خارج از شبکه را با انرژی باد، آب و خورشید راه‌اندازی کرد که تقریباً در هر شرایط آب‌وهوایی برق تولید می‌کند. برای اطمینان از عرضه، ژنراتورهای پشتیبانی در این منطقه وجود دارد که اکثریت قریب‌به‌اتفاق از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شوند.

انرژی‌های تجدید پذیر جزیره ایگ

یک ژنراتور ۱۰۰ کیلوواتی و دو ژنراتور برق آبی، پنج تا ۶ کیلووات برق را از یک سد کوچک تولید می‌کنند، در حالی که چهار توربین کوچک در مجموع ۲۴ کیلووات از باد تولید می‌کنند. توربین‌ها به‌طور بهینه برای متعادل قرار گرفتن در معرض باد با حداقل تلاطم جای‌گذاری شده‌اند.

در ماه‌های تابستان و روزهای طولانی، پنل‌های خورشیدی ۵۰ کیلوواتی با ظرفیت کلی، تا ۱۸۴ کیلووات انرژی را تأمین می‌کنند. اگرچه این پانل‌های فتوولتائیک کمترین بازدهی را در بین منابع تجدیدپذیر ایگ دارند، اما در دوره تابستان از ماه می تا جولای سهم قابل‌توجهی تا ۲۵ درصد از کل تولید انرژی را دارند.

ایگ؛ کوچکترین جزیره خودکفای جهان

علاوه بر این، برنامه‌ریزی دقیق این جزیره تضمین کرده است که طراحی زیرساخت‌ها بر زیبایی طبیعی جزیره تأثیر نمی‌گذارد. نیروگاه‌های تجدیدپذیر داده‌های زنده را از طریق «روترهای» اینترنتی ارسال می‌کنند و امکان نظارت از راه دور را برای کمک به مدیریت تقاضای انرژی جزیره فراهم می‌کند.

مسئولان جزیره ایگ تنها به این موفقیت‌های خود اتکا نکرده‌اند و به اقدامات خود برای پایدارتر شدن ادامه می‌دهد. کارشناسان اکنون درگیر مطالعه امکان‌سنجی دیگری هستند که چگونه بتوانند جزیره را کربن‌خنثی کنند؛ برای مثال قصد دارند پمپ‌های حرارتی منبع هوا را که از شبکه برق خارج می‌شوند، مورد بررسی استفاده مجدد قرار دهند.

جالب اینجا است که برای گرمایش، بیشتر جزیره در حال حاضر از اجاق‌های سوخت هیزمی و روش‌های سنتی استفاده می‌کند، اما نکته این است که قطع درختان برای تأمین هیزم برای جزیره‌نشینان و الوار برای صادرات، هم‌زمان با کاشت مجدد و گسترش جنگل‌ها همراه است. برای کمک به احیای جنگل، یک نهالستان برای کاشت درختان جدید به جای درختان قدیمی راه‌اندازی شده است.

کد خبر 701590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.