اعیانی‌سازی شهری چیست و چه تأثیری بر جوامع دارد؟

اعیانی‌سازی (gentrification) جایگزینی طبقات اجتماعی در مناطق بومی است که با کاهش مسکن مقرون‌به‌صرفه‌ و افزایش هزینه‌های زندگی ساکنان بومی مناطق را به مهاجرت وادار می‌کند و هویت تاریخی محله‌ها را به چالش می‌کشد. این معضل مانعی برای فراگیر و پایدار شدن شهرها به‌شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واژه «اعیانی‌سازی» به‌ویژه در سال‌های اخیر بسیار پر کاربرد بوده است، چراکه ماهیت آن طی دو دهه اخیر به شدت در جوامع سراسر جهان به چشم می‌خورد. اعیانی‌سازی در واقع به جایگزینی طبقات اجتماعی در مناطق بومی شهر و رانده شدن نسل‌های قدیمی و اصلی ساکن هر محله با افراد مرفه‌تر اطلاق می‌شود که ماهیت جوامع را به چالش می‌کشد و شهرها را از اهداف پایداری خود دور می‌کند.

اعیانی‌سازی به‌چه معنا است؟

اعیانی‌سازی که به‌عنوان اشراف‌نشینی یا جایگزینی طبقات اجتماعی در بافت شهری نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که ثروتمندان به محله‌های طبقات پایین‌تر جامعه نقل مکان کنند. این روند در منطقه تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که تمام یا بیشتر ساکنان اصلی طبقه متوسط و پایین شهرها از منطقه بومی خود آواره شوند و کل شخصیت اجتماعی آن منطقه تغییر کند.

اعیانی‌سازی شهری چیست و چه تأثیری بر جوامع دارد؟

تفاوت بازسازی شهری و اعیانی‌سازی

مرز بین بازسازی شهری و اعیانی‌سازی بسیار باریک است. تلاش‌های بازسازی و نوسازی شهری، رویکردی جامع برای دمیدن زندگی جدید در کالبد محله‌ها با حفظ شخصیت موجود و حمایت از ساکنان قدیمی ارائه می‌دهد. این تلاش‌ها شامل سرمایه‌گذاری‌های هدفمند روی زیرساخت‌ها، خدمات و ابتکارات فرهنگی است تا کیفیت زندگی ساکنان را بدون ایجاد جابه‌جایی بهبود ببخشد. شهرها برای حمایت از محیط‌های بهتر، بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر به‌دنبال سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های احیا و نوآوری هستند و اغلب سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی زیرساخت‌ها و ساختمان‌های شهر انجام داده‌اند. با این‌حال اعیانی‌سازی در شهرها با ایجاد معضلاتی هم‌چون بحران مسکن مقرون‌به‌صرفه همراه است.

اعیانی‌سازی با ایجاد کسب‌وکارها و امکانات رفاهی جدید در راستای پاسخ‌گویی به نیازهای ساکنان جدید همراه است، شکاف‌های موجود در محله‌های پایین‌دست را پر می‌کند و با بهبود وضعیت جوامع ضعیف‌تر به جذب افراد مرفه و بالا رفتن ارزش اموال مناطق منجر می‌شود. در واقع اعیانی‌سازی جابه‌جایی اقتصادی اجباری است و با افزایش اجاره‌بها یا قیمت مسکن به میزانی که ساکنان جدید امکان پرداخت آن را دارند و افزایش هزینه‌های زندگی، مستأجران و ساکنان بومی را وادار به ترک خانه‌ها و محله‌های خود می‌کند. در شرایطی نیز دلالان املاک و مستغلات ممکن است صاحبان خانه را تحت فشار قرار دهند تا منازل خانوادگی خود را بفروشند. تعدادی از این افراد به محله‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر و عده‌ای از آن‌ها در کل به شهرهای دیگر نقل‌مکان می‌کنند، در این میان عده‌ای نیز بی‌خانمان می‌شوند.

اعیانی‌سازی شهری چیست و چه تأثیری بر جوامع دارد؟

معضل اعیانی‌سازی در ایالات متحده

امروزه اعیانی‌سازی در بسیاری از شهرهای سراسر جهان در حال رخ دادن است. شهرهای آمریکا، به‌ویژه شهرهای میزبان کالج‌ها و دانشگاه‌ها بسیار با این معضل مواجه هستند. تأسیس دانشگاه‌های جدید در یک شهر نشانی از رشد و شکوفایی شهری، بهبود امکانات و نشاط فرهنگی و توسعه فرصت‌های اقتصادی جدید است، اما مشکل اعیانی‌سازی را به همراه دارد و به قیمت جابه‌جایی ساکنان دیرینه، محو شخصیت تاریخی و تغییر ماهیت این شهرها تمام می‌شود.

یک الگوی رایج اعیانی‌سازی این شهرها وارد شدن حجم عظیمی از اساتید و دانشجویان به شهر و افزایش تقاضای خانه توسط آن‌ها است. توسعه‌دهندگان املاک به‌این ترتیب شروع به سرمایه‌گذاری روی تقاضای رو به رشد خانه می‌کنند و برای این امر اغلب محله‌های تاریخی و مناطق مرکزی شهر را هدف قرار می‌دهند که نتیجه آن توسعه مجدد مناطق اصلی شهر با ساخت مجتمع‌های مسکونی مدرن، مناطق خرده‌فروشی و امکانات رفاهی برای تأمین نیاز ساکنان جدید و مرفه‌تر است. در نتیجه بسیاری از جوامع قدیمی خالی از نسل‌هایی می‌شوند که برای سال‌ها ساکن یک محله بوده‌اند.

اعیانی‌سازی شهری چیست و چه تأثیری بر جوامع دارد؟

کاهش آسیب‌های ناشی از اعیانی‌سازی

شهرها در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده است. این تعداد تا سال ۲۰۵۰ به دوسوم خواهد رسید. بنابراین پاسخ بسیاری از بزرگ‌ترین چالش‌های بشر امروزی را باید در اصلاح شهرها جست‌وجو کرد. اعیانی‌سازی یکی از این چالش‌ها به‌شمار می‌رود که طی دو دهه اخیر به‌شدت سرعت گرفته و به بسیاری از محله‌ها گسترش یافته است.

در دنیایی که در تلاش است با اتخاذ سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صحیح، آینده‌ای بهتر، فراگیرتر و پایدارتر را برای همه ساکنان خود فراهم آورد، اعیانی‌سازی معضلی بزرگ است که اقشار کم‌درآمد جوامع را از بسیاری از حقوق زندگی عادی خود محروم می‌کند.

اعیانی‌سازی شهری چیست و چه تأثیری بر جوامع دارد؟

ساخت شهرهای امروزی به سه رکن شامل مسکن، حمل‌ونقل عمومی و سیستم آموزشی فراگیر برای همه ساکنان یک شهر نیاز دارد. این موارد هر سه در کنار هم نقش خود را در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جوامع و در سطح وسیع‌تر جهان ایفا می‌کنند.

شهرها منشأ پویایی همه جوامع هستند و پنج‌هزار سال موتورهای پیشرفت بشریت بوده‌اند. عاملی که همکاری، تخصص و خلاقیت را به‌عنوان نیروی محرکه توسعه انسانی تحریک کرده، همیشه شهرها بوده است. امروزه افراد بیشتری از هر زمان دیگری در تاریخ در آن‌ها زندگی می‌کنند بنابراین ضروری است که بشر چگونگی پایدار و فراگیر کردن شهرها به نحوی که برای تمام ساکنان خود مناسب باشد فرا بگیرد که این فراگیری مهم‌ترین گام در مقابله با اعیانی‌سازی و کاهش آسیب‌های ناشی از آن است.

اعیانی‌سازی شهری چیست و چه تأثیری بر جوامع دارد؟

کد خبر 701052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.