کمبود معلم نتیجه یک دهه خلاف سند تحول بنیادین عمل کردن است / از حقوق معلمان دفاع می‌کنم

وزیر آموزش و پرورش گفت: در کمبود معلمی که اکنون مشاهده می‌کنیم بیش از یک دهه خلاف جهت سند بنیادین تحول حرکت شده است، البته باید توجه داشت که در شش ماه گذشته بیش از ۶۸ هزار معلم جدید جذب کرده‌ایم و این کمبود ریشه تاریخی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضامراد صحرایی امروز _پنجشنبه یازدهم آبان_ در همایش گردهمایی بزرگ ۱۲۰۰ نومعلمان تمدن‌ساز استان اصفهان که در سالن کوثر ارتش برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۵۵۰۰ دانش‌آموز شهید، استان اصفهان را به شهیدستان ایران تبدیل کرده است، اصفهان استانی است که هرگاه سخن از غیرت و همت و امنیت و آزادگی در میان باشد نام شهدای آن به ویژه شهید همت می‌درخشد، نومعلمان باید بدانند که رسالت معلمی بسیار مهم است و باید بدانند منزلت و شأن معلمی بسیار بالا است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش سیمای آینده هر کشوری بوده و نشان‌دهنده آینده هر کشوری است، مادران و پدران، وزرا، مراجع، رؤسای جمهور، بزرگان آینده، امروز در مدارس در حال پرورش و تحصیل هستند و این موضوع نشان از اهمیت حوزه آموزش و پرورش دارد، همچنین مقدمه‌سازان ظهور امروز توسط معلمان در حال پرورش و تعلیم هستند، لذا باید اهتمام ویژه‌ای به این حوزه داشته باشیم تا آینده کشور آن طور که شایسته است ساخته شود، آموزش و پرورش دستگاهی است که همه باید برای رونق آن بکوشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چالش‌هایی نظیر کمبود حقوق و کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه ما در سال جاری انتخاب بهترین‌ها بوده است، برای این امر بسیار هزینه پرداخت کردیم، سفارش شده‌ها را نپذیرفتیم و با رویکرد شایسته سالاری انتخاب کردیم.

وی با بیان اینکه امروز معلمانی برگزیده شده‌اند که بهترین‌های سه دهه در آموزش و پرورش هستند، گفت: کار معلم به حدی مهم است که اگر از مراجع تقلید سوال کنید، می‌گویند من هم پرورده معلم هستم و این عین کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی است، بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی معلم معمار هویت و آینده کشور است، از این رو در انتخابمان دقت بسیار داشتیم.

صحرایی با بیان اینکه استخفاف معلمان کار منافقان است، اضافه کرد: امروز من به عنوان یک معلم خود را مصداق این آیه می‌دانم که بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَت و باید خود را جوابگوی کشته شدن استعداد کودکان بدانم.

معلمان افسران جنگ ترکیبی هستند

وی معلمان را افسران جنگ ترکیبی امروز دانست و افزود: دشمن سعی دارد در مدارس رخنه کند و باید توجه داشت که حساسیت در انتخاب معلمان برای موفقیت در این جنگ بسیار مؤثر است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش ۴۰ درصد دولت را تشکیل می‌دهد، گفت: آموزش و پرورش متفاوت است و باید به آن متفاوت نگاه کرد؛ در آموزش و پرورش هیچ امری دستوری اجرا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آورده شده که دانش‌آموزان باید حقیقت‌طلب و میهن‌دوست بار بیایند، تاکید کرد: همه هراس دشمن از بیداری ما است؛ آنها تعجب می‌کنند که ما در مدارس شورای دانش‌آموزی داریم و بچه‌های ما از مدارس مشارکت‌پذیری را تمرین می‌کنند.

صحرایی با بیان اینکه برای معلمی کار حجمی و ساعتی مجاز نیست، تصریح کرد: در کمبود معلمی که اکنون مشاهده می‌کنیم بیش از یک دهه خلاف جهت سند بنیادین تحول حرکت شده است، البته باید توجه داشت که در شش ماه گذشته بیش از ۶۸ هزار معلم جدید جذب کرده‌ایم و این کمبود ریشه تاریخی دارد.

وی با بیان اینکه اگر قانون رتبه‌بندی در جای خودش اجرا می‌شد، امروز شاهد سیل بازنشستگان نبودیم، ادامه داد: دلیل بازنشستگی کم‌سابقه امسال اجرا نشدن این قانون در زمان خود است.

مبارزه با تحریف‌ها یک وظیفه است

وزیر آموزش و پرورش در خصوص قانون رتبه‌بندی و آئین‌نامه مسیر رشد معلمی گفت: این قانون به زودی تدوین و پس از تصویب به عنوان مکمل قانون رتبه‌بندی اجرا می‌شود.

وی افزود: اصول ما از زمان پیامبر اکرم (ص) تا امروز ثابت است، اما نمی‌توان با روش گذشته به نسل امروز تدریس کرد، باید الگوی ما در معلمی پیامبر اکرم (ص) باشد، کتاب‌ها و درس‌ها فراموش می‌شود و آنچه که می‌ماند، رفتارها و منش‌ها است.

صحرایی با بیان اینکه حذف ذهن تاریخی آفت بزرگ ایجاد شده در جنگ ترکیبی است، اظهار کرد: امروز نمی‌گویند چه کسی به مردم فلسطین ظلم کرده و خانه‌های آنها را تصاحب کرده و پدران و مادران آنها را شهید کرده و وظیفه ما مبارزه با این تحریف است.

وی با بیان اینکه بزرگترین چالش این است که معلمی را شغل نمی‌دانیم و هنوز بابت افراد انتخاب نشده در حال پاسخ‌گویی هستیم، گفت: معتقدیم در این مسیر تنها به دنبال افراد عاشق به خدمت و تربیت نسل‌هایی همچون شهید همت‌ها و خرازی‌ها هستیم، به شهداهای نامدار اصفهان شهادت می‌دهم بهترین انتخاب معلمان را طبق سند تحول آموزش و پرورش انتخاب کردیم.

برای انتخاب معلم برتر و شایسته با کسی تعارف نداریم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروزه معلمی از ساخت انرژی هسته‌ای مهم‌تر است، گفت: این دانشمند را نیز معلم باید تربیت کند و ما برای امتحان معلمان برتر و شایسته با هیچ فردی تعارف نداریم، چرا که در مقابل انتخاب معلمان مسئول هستیم.

وی ادامه داد: تمام شغل‌ها ارزشمند و مورد احترام هستند، اما معلمی را نمی‌توان با سایر شغل‌ها مقایسه کرد، چراکه ما درگیر جنگ ترکیبی هستیم و افسران این جنگ معلمان هستند.

صحرایی ضمن خطاب به نومعلمان گفت: مراقب قاتل خاموش معلمی یعنی تکرار باشید و در این مسیر باید مطالعات و دانش خود را به روز تا بتوانید با اهداف و تولید آموزشی حرکت کنید.

وی افزود: مشکل معلمان امروزی شناخت ادراکی و آموزشی بر اساس دنیای دانش‌آموزان امروزی است که معلمان روش‌های درسی خود را تغییر دهند، زیرا با روش گذشته و به روال حال نمی‌توان کودک امروز را تربیت کرد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش در امر مدیریت مبتنی بر نیروی انسانی نیاز به زمان دارد و نمی‌توان کم و کسری‌های چندین ساله را در یک سال جبران کرد.

ساخت بیش از ۵ هزار مدرسه طی ۲ سال گذشته

وی افزود: ما معتقدیم جذب معلم در خارج برنامه از طریق خرید خدمات، حجمی و سایر روش‌ها و کم توجهی به دانشگاه فرهنگیان اشتباه بوده است، اما کمبود معلم بیش از یک دهه مبتنی بر سیاست خلاف تحول سند بنیادین نیاز به نقشه راه و جبران دارد، نمی‌خواهیم دامن پاک آموزش و پرورش را آلوده به سیاست کنیم، اما کم و کاستی‌های امروز نتیجه ترک فعل‌های گذشته است، نباید وزارت آموزش و پرورش را متهم به کم کاری کرد که چرا امسال بیش از سال‌های قبل تعداد زیادی بازنشسته داشته است.

صحرایی با بیان اینکه موضوع رتبه‌بندی معلمان چند سال گذشته مطرح و دو سال گذشته متوقف و مغفول واقع شد، گفت: اجرا نشدن قانون در سال‌های گذشته موجب این حجم از بازنشستگان آموزش و پرورش شد.

وی ادامه داد: قانون رتبه‌بندی و آموزش ضمن خدمت موجب ترسیم رشد معلمی است، لذا قانون ترسیم رشد معلمی در آینده تدوین، تصویب و ابلاغ خواهد شد تا معلمان در تمام شاخص‌ها در مسیر قرار گیرند.

وزیر آموزش و پرورش درباره ارائه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ساعت آموزش تاکنون برای معلمان طی سال جاری در آموزش و پرورش، اظهار کرد: مسیر تحول از کلاس‌های درس می‌گذرد.

وی افزود: تاکنون ۵۸۰۶ مدرسه جدید طی دو سال گذشته ساخته شده است، یعنی به طور متوسط، هر روز کاری در کشور هشت مدرسه احداث و به وزارت آموزش و پرورش اضافه شده است، لذا انتظار داریم قانون‌گذاران و دولت‌مردان با حمایت خود حال آموزش پرورش را بهتر کنند.

وی خاطرنشان کرد: به قطع یقین در مقابل ندیدن‌ها، کمبود امکانات، بازماندگان از تحصیل و مراکز آموزشی و حقوق معلمان از همکاران خود دفاع خواهم کرد.

کد خبر 700981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.