از تغییر موضع رئیس پرتغالی اجلاس جهانی تا رای‌آوری ماده اضطراری دفاع از غزه

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نتایج نشست اتحادیه بین المجالس جهانی IPU گفت: این سفر نتایج پرباری داشت، به‌گونه‌ای که ماده اضطراری کشورهای اسلامی در دفاع از فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی رای آورد و آنچه هدف غربی‌ها بود، عملی نشد.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری امروز _سه‌شنبه نهم آبان_ در نشست خبری تشریح دستاوردهای حضور هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در صدوچهل‌وهفتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی IPU، اظهار کرد: ۲۰۶ کشور در دنیا وجود دارند که ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل و ۱۷۸ کشور عضو اتحادیه بین‌المجالس جهانی هستند؛ IPU سالانه دو اجلاس سراسری برگزار می‌کند که هر سال یک کشور میزبان برگزاری این اجلاس است و این دوره اجلاس یکم تا پنجم آبان، در لوآندا ، پایتخت آنگولا با حضور ۱۲۰ کشور برگزار شد.

وی افزود: هیئت اعزامی ایران متشکل از ۸ نماینده مجلس شورای اسلامی، تعدادی کارشناس از وزارت امور خارجه و تشریفات و امور بین‌الملل مجلس بود که در مجموع ۱۷ نفر را تشکیل می‌دادند، بنابراین جمعیت بالای ۲ هزار نفر از سراسر دنیا در این اجلاس شرکت کرده بودند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در افتتاحیه اجلاس اخیر رخدادهایی رقم خورد و رسانه‌های مختلف برداشت‌های متفاوتی را ارائه کردند؛ مسئولیت پاچکو، رئیس پرتغالی اجلاس در این دوره تمام شد و رئیس جدید انتخاب شد. وی قبل از اجلاس دو بیانیه در راستای حمایت و دفاع از رژیم صهیونیستی صادر کرد و حمله به مردم غزه را مجاز دانست و حماس را متهم و محکوم کرد. ما نگران بودیم که وی این رویکرد را در اجلاس دخیل کند که این مهم نیز رخ داد؛ پاچکو در سخنان خود عنوان کرد حمله به غزه حق طبیعی اسرائیل است و رژیم صهیونیستی حق دفاع از خود را دارد.

نماینده مردم قم تصریح کرد: هیئت ایرانی هماهنگ بود اگر چنین مسئله‌ای رخ داد، عکس‌العمل نشان دهد، بنابرین هیئت پارلمانی کشورمان از جلسه خارج شد و دیگر کشورها از جمله عراق، کویت، بحرین، یمن، ترکیه و پاکستان که در مجموع ۱۶ کشور بودند به تبعیت از کشورمان از نشست خارج شدند.

وی اضافه کرد: بر این اساس هیئت‌هایی که از اجلاس خارج شدند، در تجمعی با یکدیگر مشورت کردند که ادامه روند را چطور مدیریت کنند؛ با توجه به اینکه سخنران بعدی، رئیس‌جمهور آنگولا بود، حضور نداشتن شرکت‌کنندگان را بی‌احترامی به کشور میزبان دانستند، بنابراین هیئت‌ها مجدد از درِ اصلی وارد نشست شدند. با توجه به پایان سخنان پاچکو به عنوان رئیس اجلاس، هیئت‌های ۱۶ کشور جلوی جایگاه تجمع کردند و شعار «شرمت باد» را به دلیل حمایت وی از تروریست‌های اسرائیلی سر دادند؛ این اقدام نتایج خوبی را تا پایان اجلاس به همراه داشت.

وی با اشاره به تأثیر اقدام هیأت پارلمانی ایران ادامه داد: گروه سرود ۳۰ تا ۴۰ نفره ای آماده اجرای سرودهای شاد بودند اما این اقدام موجب شد رئیس جمهور آنگولا اجازه نداد به دلیل سوگواری مردم غزه، این سرودها اجرا شود؛ همچنین وی در سخنرانی خود اسرائیل را محکوم کرد و در حمایت از مردم غزه عنوان کرد اشغالگری این رژیم پس از ۷۵ سال باید پایان یابد. بر این اساس کشورها تا پایان اجلاس در نطق‌هایشان جرأت حمایت رسمی از رژیم صهیونیستی را نداشتند.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم با اشاره به تغییر رویکرد اجلاس، افزود: در نشست‌های اتحادیه بین‌المجالس جهانی مرسوم است که هر کشور می‌تواند یک ماده اضطراری به تناسب شرایط حاکم بر جامعه و روز پیشنهاد دهند؛ پنج کشور اسلامی هر کدام یک ماده را ثبت کردند و کشورهای غربی نیز با پیشتازی کانادا یک ماده را ثبت کردند. در واقع غربی‌ها محوریت خشونت را در دستور کار داشتند تا بتوانند ایران و کشورهایی دیگری را با فشار اتحادیه بین‌المجالس جهانی تحت تأثیر و فشار قرار دهند. پاکستان نیز اسلام‌هراسی و قرآن سوزی را مطرح کرده بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوالنوری تصریح کرد: هیئت پارلمانی ایران تلاش کرد با میانجیگری خود، هیئت‌های پارلمانی دیگر کشورها همه یک ماده اضطراری را پیشنهاد دهند تا آرای کشورهای اسلامی تقسیم نشود که همه با انسجام آن را قبول کردند.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: در حاشیه اجلاس اصلی اتحادیه بین‌المجالس جهانی، اجلاس‌های فرعی متعددی همچون غیرمتعهدها، کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و پارلمان‌های آسیایی نیز برگزار شد، لذا هیأت ایرانی از فرصت‌ها بهره برد تا کشورهای اسلامی، غیرمتعهدها و آسیایی دست به دست دهند و ماده اضطراری کشورهای غربی رأی نیاورد و در مقابل پیشنهاد کشورهای اسلامی با استقبال روبرو شود.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در جلسات قبلی اتحادیه بین‌المجالس جهانی، ماده اضطراری که غربی‌ها دنبال می‌کردند همواره با دو سوم رأی می‌آورد، اما با توجه به میدان‌داری هیأت پارلمانی ایران، ماده اضطراری کشورهای اسلامی که در دفاع و حمایت از مردم غزه و محکومیت حمله رژیم صهیونیستی بود، رأی اکثریت را آورد.

وی ادامه داد: هر چند رئیس پرتغالی اجلاس استاندارد دوگانه‌ای را اجرایی کرد و موضوع را به بهانه عدم رأی دو سوم اعلام نکرد؛ باید یادآور شد چنین شرایطی در سال گذشته تکرار شده بود و آن را پذیرفته بودند.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم افزود: آثار بعدی این اقدام آن بود که نمایندگان کشورها وقتی مشاهده کردند که خط شکسته شده و می‌شود علیه رژیم صهیونیستی موضع‌گیری کردند و در تریبون‌ها تا آخرین روز اجلاس علیه رژیم صهیونیستی صحبت کردند و غربی‌ها نیز جرأت دفاع از صهیونیست‌ها را از دست دادند.

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری تصریح کرد: با توجه به تأثیرگذاری این رویه، رئیس پرتغالی اجلاس در نطق پایانی خود تغییر موضع داد و عنوان کرد مشکلات زیادی در دنیا از جمله جنگ غزه و بهره‌مند نشدن مردم فلسطین از آب و غذا وجود دارد و باید برای آن‌ها فکری شود.

این نماینده مردم در قوه مقننه گفت: در پایان اجلاس و هنگام خروج خطاب به پاچکو، رئیس پرتغالی اجلاس تصریح کردم که ای کاش موضع‌گیری اخیرش در روز افتتاحیه انجام می‌شد و وی گفت باور قلبی من همین موضوعی بود که در نطق پایانی مطرح کردم و شاید سوء برداشت و نارسایی در بیان سخنانم در افتتاحیه رخ داده است، این حرف‌ها را می‌توان اینگونه تفسیر کرد که ایشان تغییر ۱۸۰ درجه‌ای داده بود.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شاید اگر کشورهای اسلامی و عربی متحد و همدل نبودند شاهد این اتفاق نبودیم. ما با بحرین، پارلمانی عربی، یمن، عراق، پاکستان، لبنان و فلسطین همراه، متحد و منسجم عمل کردیم، بنابراین این سفر نتایج پرباری داشت و آنچه ما خواستیم در دفاع از فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی در فضای اجلاس رخ داد و آنچه غربی‌ها می‌خواستند، عملی نشد.

وی در خصوص کمیته‌های مختلف اتحادیه بین‌المجالس جهانی، ادامه داد: هیئت پارلمانی ایران در تمام جلسات کمیته‌ها شامل دموکراسی و حقوق بشر و امنیت بین‌المللی حضور داشت، بنابراین با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از قبل صورت گرفته بود، موضوعی خلاف ما یا به نفع رژیم صهیونیستی صادر نشد جز یک مورد که نماینده‌ای از ایران حضور نداشت؛ دلیل هم این است که اتحادیه بین‌المجالس جهانی دنیا را به ۶ منطقه جغرافیایی تقسیم کرده است و هر منطقه کارگروه خود را دارد که در کارگروه منطقه جغرافیایی اروپا نماینده‌ای از ایران نبود.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم افزود: این کارگروه از تریبون رسمی اعلام کرد ایران به خاطر زندانی بودن یک ایرانی در زندان محکوم شود که به‌تازگی این زندانی جایزه نوبل را گرفته است و در بیانیه خود خواستار آزادی این زندانی شدند، البته آخرین گزارشی که از کمیته‌ها قرائت شد مربوط به این کمیته بود، اما ما باز هم درخواست وقت برای پاسخ را مطرح کردیم که در سه دقیقه پاسخ کوبنده‌ای داده شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوالنوری تصریح کرد: به آن‌ها گفتیم کار شما را دخالت در امور کشور نمی‌دانیم، بلکه فضولی می‌دانیم و کشورهایی که این پیشنهاد را دادند بهتر است به وضعیت و سوابق کشور و زندانی‌های خود بیندیشند.

این نماینده مردم در قوه مقننه تصریح کرد: با این موضع‌گیری رئیس IPU، توجهی به این پیشنهاد نکرد و اعتنایی نداشت و در افتتاحیه و اختتامیه اجلاس همان چیزی رخ داد که منافع ملی و شرایط ما اقتضا می‌کرد.

اتحادیه بین‌المجالس (IPU) مؤسسه بین پارلمانی است که در سال ۱۸۸۹ توسط فردریک پسی فرانسوی و رندال کرمر انگلیسی تأسیس شد. این نخستین نهاد انجمن ثابت برای مذاکرات چندجانبه سیاسی بود. ابتدا این نهاد مختص نمایندگان پارلمان بود، اما بعدها به یک سازمان بین‌المللی برای مجالس کشورهای مختلف تبدیل شد. مجالس ملی ۱۷۸ کشور عضو IPU  و ۱۲ مجمع پارلمانی منطقه‌ای اعضای وابسته آن هستند. این نهاد یک عضو ناظر ثابت نیز در مجمع عمومی سازمان ملل دارد.

کد خبر 700471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.