قاشق هوشمند برای افراد مبتلا به پارکینسون

یک جوان ۱۷ ساله هندی قاشق هوشمندی تولید کرده است که از حسگرها برای کاهش لرزش دست افراد مبتلا به پارکینسون استفاده می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک پسر ۱۷ ساله هندی به نام آراو (Aarrav) موفق شد یک قاشق هوشمند تولید کند که به حسگرهایی برای کاهش لرزش دست مجهز شده است. انگیزه این شخص برای اختراع خود عمویش بود که سال گذشته به بیماری پارکینسون مبتلا شده بود و به دلیل لرزش دست‌هایش به سختی غذا می‌خورد و لازم بود شخص دیگری به او غذا دهد. قاشق هوشمند یادشده با استفاده از میکروکنترلرها، حسگرها و چاپگرهای سه‌بعدی اختراع شده است.

سنسورهای تعبیه شده در قاشق هوشمند که با باتری کار می‌کند، لرزش را در یک طرف تشخیص می‌دهد و حرکت قسمت دیگر را فعال می‌کند. در این صورت لرزش به طور موثری خنثی می‌شود و قاشق ثابت باقی می‌ماند؛ این محصول ضد آب است، بنابراین می‌توان آن را بدون آسیب وارد شدن به همه وسایل الکترونیکی به کار رفته شده در آن شست، سر قاشق را می‌توان از دیگر اجزای آن جدا کرد، به راحتی آن را تمیز کرد و حتی آن را با چنگال جایگزین کرد.

طرح قاشق هوشمند در المپیاد جهانی رباتیک سال گذشته در آلمان جایزه اول را در رده نوآوران آینده به خود اختصاص داد، بنابراین مخترع ۱۷ ساله تشویق شد نمونه اولیه آن را بسازد؛ تخمین زده شده است که قیمت قاشق هوشمند یادشده تقریباً ۸۰ دلار است، این محصول ابتدا در مقیاس کوچک برای بیمارستان‌ها تولید خواهد شد.

در بیماری پارکینسون، بخش‌هایی از مغز به تدریج دچار آسیب می‌شوند، این بیماری معمولاً افراد بالای ۵۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، علائم آن نیز شامل لرزش غیرارادی و سفت شدن عضلات می‌شود؛ با پیشرفت بیماری غذا خوردن دشوارتر می‌شود و بیماران مجبور می‌شوند برای این کار از دیگران کمک بگیرند.

کد خبر 698928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.