چالش‌های توسعه گردشگری در نگین کویر ایران

شهر جهانی یزد با آثار منحصربه‌فرد تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر به‌ویژه گردشگران خارجی برخوردار است، اما این شهر گردشگرپذیر با چالش‌هایی از جمله توسعه زیرساخت‌های گردشگری در حوزه حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری به عنوان یک صنعت پاک نقش مهمی در توسعه یک شهر، منطقه یا کشور دارد و امروزه مورد توجه مدیران در سرتاسر دنیا است. وجود ظرفیت‌های گردشگری در کنار زیرساخت‌های متناسب و برنامه دقیق زمینه را برای رونق گردشگری یک منطقه فراهم می‌کند. چنانچه ساختارهای حوزه گردشگری برای معرفی و ورود گردشگران مناسب نباشد، نمی‌توان انتظار داشت یک شهر یا یک منطقه رشد چندانی در زمینه گردشگری داشته باشد.

یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است که در دل کویر ایران واقع شده و جاذبه‌های منحصربه‌فرد این شهر با پیگیری مسئولان استان زمینه را برای ثبت جهانی این شهر کویری فراهم کرده است. شهر یزد دارای ظرفیت‌های متنوع و بی‌نظیر گردشگری، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، انسانی و طبیعی و جاذبه‌هایی است که منجر به جذب گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور می‌شود.

استان یزد دو هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و چندین اثر ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو دارد، هجدهم تیرماه سال ۱۳۹۶ نیز ۲۰۰ هکتار از ۷۵۰ هکتار بافت تاریخی شهر یزد در یونسکو به ثبت جهانی رسید تا یزد دومین شهر تاریخی جهان باشد.

مهم‌ترین چالش‌هایی که این روزها شهر جهانی یزد در جذب گردشگر با آن مواجه است، نبود زیرساخت‌های حداقلی و کافی در بخش حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای است که گردشگران به‌طور جدی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

چالش‌های توسعه گردشگری در نگین کویر ایران

بخش‌های حمل‌ونقل استان یزد نیازمند ارتقا است

سیدمحمد رستگاری، مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: مصوبات مهمی در خصوص تقویت زیرساخت‌های گردشگری، حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی وجود دارد که لازم این مصوبات اجرایی شوند، در صورتی که تحقق مصوبات سفر در اولویت قرار گیرند، یزد جهانی نیز شرایط بهتری را سپری خواهد کرد.

وی گفت: حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با ثبت‌های جهانی بی‌نظیری خود در بافت تاریخی، قنوات، کاروانسراها و دیگر ظرفیت‌های منحصربه‌فرد و خاص آن با چالش‌های گوناگونی نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد اضافه کرد: زیرساخت‌های حمل‌ونقلی خوبی شکل گرفته و بعضی نیز در حال شکل‌گیری است، البته هنوز در ابتدای راه قرار داریم و باید برنامه‌های توسعه‌ای در این حوزه را دنبال کنیم.

رستگاری با تاکید بر اینکه در بخش حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای به‌طور قطع نیازمند ارتقا و توسعه هستیم، خاطرنشان کرد: مباحث مرتبط به حوزه گردشگری و زیرساخت‌های آن در استان و شهر یزد با کمک همکاری همه بخش‌ها محقق خواهد شد و اقدامات مؤثر در این راستا لازم است صورت گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: همه بخش‌های مرتبط با حوزه گردشگری باید همراه با هم رشد و توسعه داشته باشند، چرا که گردشگری بدون توسعه میراث فرهنگی و صنایع دستی، ارتقای هدفمند متناسب با سند یزد نوین نخواهد داشت.

مثلث طلایی گردشگری گامی برای معرفی شهر جهانی یزد

محمد میرشمسی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: تا قبل از اوج‌گیری کرونا در سال ۱۳۹۸، جذب گردشگر در یزد بالای ۹۵۰ هزار نفر در بازه زمانی یک‌ساله بوده است، پس از ورود بیماری کرونا شاهد ریزش تعداد گردشگر بودیم و به مرور جذب گردشگر از سال ۱۳۹۹ به ۱۱۴ هزار نفر، سال ۱۴۰۰ به تعداد ۱۸۲ هزار نفر و سال ۱۴۰۱ به مرز ۸۵۶ هزار نفر رسید.

وی مثلث طلایی گردشگری اصفهان، شیراز و یزد را عاملی برای معرفی شهر جهانی یزد می‌داند و ادامه می‌دهد: قرارگیری یزد در این مثلث گردشگری سبب شد تا یزد به عنوان یک شهر جهانی با جاذبه‌های مکملی همچون کویر، بافت‌تاریخی، موزه‌ها، المان‌های شهری و صنایع‌دستی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد تصریح می‌کند: با تعریف مثلث گردشگری، رشد ورود گردشگر به یزد به‌خوبی نمایان شد، هرچند در حوزه زیرساخت‌ها به افق و چشم‌انداز مطلوبی نرسیده‌ایم و نیاز به توسعه زیرساخت‌ها داریم، اما با ورود بخش خصوصی آموزش‌دیده، قابل و پای کار در گردشگری و با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و استاندار یزد می‌توان گفت که بخش گردشگری به روزهای خوبی خواهد رسید.

میرشمسی خاطرنشان می‌کند: یکی از برنامه‌های استان در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و حمل‌ونقل در استان یزد، پیگیری استاندار یزد برای تأسیس شرکت یزدایر و کسب مجوز پروازهای خارجی بوده است، امیدواریم تورهای خوب گردشگری خارجی برای یزد داشته باشیم.

وی با اشاره به کنسل شدن مکرر پروازهای استان یزد و گلایه مردم از نبود بلیت هوایی می‌گوید: استاندار یزد هر دوشنبه در سفر به تهران پیگیر تأخیر در پروازها از طریق سازمان هواپیمایی کشور است و در حد وظایف خود پیگیر موضوع و گلایه‌های مردم هستیم.

بازگشت قطارهای ترن‌ست به مدار با هدف توسعه صنعت گردشگری یزد

سرپرست پیشین اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به کمبود بلیت‌های ریلی تاکید می‌کند: استان یزد در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و معدنی ظرفیت‌های خوبی دارد، بسیاری از تجار قصد سفر به یزد را دارند و بسیاری از تورهای دانشجویی و دانش‌آموزی نیاز به برگزاری تور از طریق خط ریلی دارند، این موضوع را از اداره راه‌آهن استان پیگیری کردیم تا خط‌های ریلی که در گذشته در مسیر یزد-تهران فعال بود، پابرجا بماند.

وی در پاسخ به نبود هماهنگی و همکاری بعضی ارگان‌های شهری با میراث فرهنگی می‌گوید: شورای اسلامی شهر، شهرداری یزد و شهرداری‌های تابعه همکاری لازم را با میراث فرهنگی داشته‌اند، گاهی به دلیل محدودیت منابع و تخصیص نیافتن به‌موقع، بهره‌برداری از پروژه به زمان مورد نظر نمی‌رسد، اما اقدامات زیادی به صورت مشارکتی انجام می‌شود و رویکرد و نگاه مثبتی میان دو مجموعه وجود دارد تا نتیجه خوبی برای پروژه‌ها کسب شود.

میرشمسی با بیان اینکه سند توسعه گردشگری کشور مصوب شده است، اظهار می‌کند: ۱۹ دستگاه عضو این سند توسعه گردشگری هستند، میزان فعالیت این دستگاه‌ها متفاوت است، اما نگاه خوبی برای ارتقا و رشد زیرساخت‌ها در مجموعه استان وجود دارد.

چالش‌های توسعه گردشگری در نگین کویر ایران

حضور ۲۱ هزار گردشگر خارجی در استان یزد

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد ادامه می‌دهد: طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، حدود ۵۰۰ هزار گردشگر داخلی و حدود ۲۱ هزار نفر گردشگر خارجی از کشورهای چین، روسیه، اسپانیا، ترکیه و عراق از جاذبه‌های طبیعی یزد بازدید کردند.

وی اضافه می‌کند: سال ۱۴۰۱ حدود ۸۵۶ هزار گردشگر در استان داشتیم که ۸۳۰ هزار نفر گردشگر داخلی و ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر گردشگر خارجی بودند و بیشتر از کشورهای چین، ترکیه، روسیه و اسپانیا به یزد سفر کرده بودند.

میرشمسی خاطرنشان می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری در مباحث ارزان‌سازی سفر و اجرای سفرهای اعتباری، رتبه قابل قبولی در جذب گردشگر داریم و جزو استان‌های مطرح هستیم، اما از نظر زیرساخت‌ها باید بهتر عمل کنیم.

مسئولان بنا به درخواست شهروندان و گردشگران اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌اند تا شرایط برای سفر به این شهر جهانی و بازدید از آثار تاریخی بهبود پیدا کند. در همین پیوند کمال دهقان‌منشادی، مدیرکل فرودگاه‌های استان یزد اظهار می‌کند: با توجه به درخواست‌های مکرر مردمی و افزایش سطح تقاضا برای مسافرت‌های زیارتی به‌ویژه مشهد مقدس، دو پرواز در مسیر یزد-مشهد-یزد از دهم آبان‌ماه دایر خواهد شد.

وی می‌افزاید: این پروازها روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته انجام خواهد شد که توسط شرکت هواپیمایی وارش انجام می‌شود.

محمدجواد ابوالحسینی، معاون‌هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد نیز از افزایش پروازهای فرودگاه یزد در مسیر تهران و نجف خبر می‌دهد و می‌گوید: از ششم آبان‌ماه، پرواز یزد-نجف روزهای شنبه توسط شرکت هواپیمایی آتا و از دهم آبان‌ماه دو پرواز در مسیر یزد-مشهد-یزد روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته، توسط هواپیمایی وارش برقرار خواهد شد.

به گزارش ایمنا، برنامه‌ریزی بلندمدت و بهتری برای توسعه گردشگری در استان یزد لازم است تا این شهر جهانی بیشتر بتواند در حوزه گردشگری حرفی برای گفتن داشته باشد. راه‌اندازی شرکت‌های حمل‌ونقلی باید خروجی خوبی برای استان داشته باشد تا این شرکت‌ها متعهد شوند خدمات رفاهی منحصربه‌فردی را برای مردم استان یزد و گردشگران داخلی و خارجی فراهم کنند، مسئولان استان نیز باید برنامه‌ریزی و از حضور حداقلی گردشگران برای معرفی بیشتر یزد استفاده کنند.

کد خبر 698152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.