بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای مبتلایان به پسوریازیس

متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌شناسی گفت: خوراکی‌هایی که فرد مبتلا به پسوریازیس بهتر است مصرف نکند، شامل گوشت قرمز، لبنیات، گلوتن، غذاهای فراوری‌شده مانند سوسیس و کالباس، بادمجان، گوجه‌فرنگی، انواع فلفل، الکل، کافئین و مرکبات است.

رضا غیاثوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به مناسبت بیست‌ونهم اکتبر روز جهانی بیماری پسوریازیس و لزوم درمان به‌موقع بیماران اظهار کرد: بیماری پوستی، پسوریازیس یا سوریازیس که با نام‌های بیماری صدف پوستی یا صدفک نیز شناخته می‌شود، یک بیماری پوستی خودایمنی است؛ در این بیماری سلول‌های پوست با سرعت بالایی تولید می‌شوند، بنابراین باعث پوسته‌پوسته شدن پوست می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری خودایمنی انواع مختلفی همچون پسوریازیس ولپاریس یا پلاکی و انواع دیگر دارد، افزود: از عوامل خطر آن می‌توان ژنتیک، عفونت‌ها، استرس، چاقی و سیگار کشیدن رانام برد که در بروز یا حادتر شدن این بیماری مؤثر است.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌شناسی با اشاره به اینکه بیماری پسوریازیس می‌تواند زمینه‌ساز بروز دیگر بیماری‌ها در فرد مبتلا شود، تصریح کرد: بیماری پسوریازیس مسری یا واگیردار نیست، فردی که به این بیماری مبتلا است، بیشتر در معرض خطر دیابت، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی، پارکینسون و بیماری‌های کلیوی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف بعضی مواد غذایی برای بیماران مبتلا به پسوریازیس باعث حادتر شدن وضعیت این بیماری می‌شود و باید از برنامه غذایی آن‌ها حذف شود، ادامه داد: خوراکی‌هایی که فرد مبتلا به بیماری خود ایمنی پسوریازیس بهتر است مصرف نکند، شامل گوشت قرمز، لبنیات، گلوتن، غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، بادمجان، گوجه فرنگی، انواع فلفل، الکل، کافئین و مرکبات است.

غیاثوند با بیان اینکه بعضی مواد غذایی به بهبود و درمان بیماری خود ایمنی پسوریازیس کمک می‌کند و لازم است که در برنامه غذایی این بیماران گنجانده شود، خاطرنشان کرد: خوراکی‌هایی که فرد مبتلا به پسوریازیس بیشتر باید مصرف کند، انواع میوه‌ها و سبزی‌ها، ماهی‌های چرب، روغن زیتون، روغن کنجد، پروبیوتیک‌ها و مکمل‌هایی مانند امگا ۳، ویتامین D، ویتامین B۱۲ و سلنیوم است، وجود این مواد غذایی در برنامه غذایی بیماران مبتلا به پسوریازیس می‌تواند برای درمان و کنترل بیماری کمک‌کننده باشد.

کد خبر 697750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.