تهران و قاهره در مسیر تنش‌زدایی

کارشناس مسائل آفریقا گفت: در حال حاضر چراغ قرمز عربستان سبز و موانع این کشور برطرف شده است، اما مانع ناپیدای دیگری وجود دارد و آن القائات پنهانی آمریکا و غرب است.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به احیای روابط ایران و مصر اظهار کرد: این اولین بار نیست که ایران تمایل خود را به برقراری رابطه با مصر اعلام می‌کند.

وی افزود: راهبرد ما راهبرد وحدت و همکاری کشورهای اسلامی است و در دولت سیزدهم به‌طور جدی‌تری رابطه با کشورهای مسلمان منطقه به‌ویژه همسایگان مورد پیگیری قرار دارد.

کارشناس مسائل آفریقا با بیان اینکه رئیس‌جمهور به دنبال ارتباط با همه کشورهای جهان است و بر این اساس دعوت از سفرای کشورهای جهان صورت می‌گیرد، گفت: در گذشته مقامات مصر وام‌دار دولت‌های غربی بوده‌اند و نگاه دولت مصر بر اساس اولویت دادن به منافع ملی در راستای کسب رضایت غربی‌ها و در واقع چراغ سبز مصر به کشورهای غیرمنطقه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه شاهد روابط جدید مبتنی بر شرایط منطقه هستیم، تصریح کرد: شرایط منطقه به‌گونه‌ای است که اگر سایر کشورها تمایل نشان دهند، رابطه برقرار می‌شود به عنوان نمونه عقب‌نشینی عربستان از مواضع خصمانه علیه جبهه مقاومت به‌ویژه ایران و سوریه می‌تواند بر این روند تأثیرگذار باشد.

قنادباشی ادامه داد: مصر نظامی بود که از زمان روی کار آمدن محمد مرسی، عضو اخوان‌المسلمین، مورد حمایت عربستان بود و همین عربستان موجب قطع رابطه ایران با برخی کشورهای آفریقایی از جمله مصر شد؛ اما امروز عربستان به سمت تجدید روابط با جمهوری اسلامی ایران آمده و این نشانه‌ای برای مصری‌ها است.

وی ادامه داد: در حال حاضر چراغ قرمز عربستان سبز و موانع این کشور برطرف شده است، اما مانع ناپیدای دیگری وجود دارد و آن القائات پنهانی آمریکا و غرب است که سعی می‌کنند در روند ارتباط ایران و مصر اخلال ایجاد کنند.

کارشناس مسائل آفریقا با بیان اینکه دولت مصر از نظر افکار عمومی موجود در این کشور به برقراری رابطه با ایران احساس نیاز می‌کند، گفت: مردم مصر حامی فلسطین و ضد اسرائیل هستند، آن‌ها بسیار دوستدار ایران هسند و رابطه با ایران را واجب می‌دانند؛ از این‌رو دولت مصر فشاری را از جانب مردم خود متحمل است و سیاست ایران را می‌پسندد؛ بنابراین اگر مانع خارجی نبود زودتر این رابطه برقرار می‌شد.

وی با اشاره به حضور ایران و مصر در بریکس و دستاوردهای ارتباط این دو کشور تصریح کرد: ارتقای ایران و رابطه با آن خلاف راهبرد غرب در برابر ما یعنی تحریم و فشارهای اقتصادی است.

قنادباشی ادامه داد: در حال حاضر نیز مصر و ایران در کنار هم می‌توانند بسیاری از سیاست‌های غربی‌ها را خنثی کنند.

وی با بیان اینکه مصر در عرصه جهان اسلام و آفریقا نقش برتر دارد، افزود: در برهه‌ای از زمان تمام کشورهای آفریقایی به تبعیت از مصر رابطه خود را با اسرائیل قطع کردند و از این کشور حرف‌شنوی دارند؛ همچنین مصر در بین ۵۷ کشور اسلامی عضو سازمان همکاری‌های اسلامی یک وزنه است؛ این موقعیت به‌طور عمده به دلیل مسائل فرهنگی است.

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به منافع اقتصادی ارتباط با مصر خاطرنشان کرد: دریای سرخ منافع زیادی برای هر دو کشور خواهد داشت؛ سیاست اقتصادی ما مبتنی بر کشتی‌رانی فعال است و برای دستیابی به آن لازم است از کانال سوئز عبور کنیم که در خاک مصر است.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین راهبرد جمهوری اسلامی ایران وحدت امت اسلامی است، خاطرنشان کرد: اگر وحدت در جهان اسلام برقرار شود، جایی برای وهابیت و تکفیر وجود نخواهد داشت و این به منزله پایان سیاست‌های فرهنگی وهابی است.

کد خبر 697672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.