۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
جگر سفید مصرف کنیم؟

متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌شناسی گفت: اگر گوسفند در مناطق خوش آب و هوا و بدون آلودگی تغذیه کرده و بزرگ شده باشد، مصرف شُش آن مشکلی ندارد، اما اگر اطراف شهرهای بزرگ و آلوده بوده، بهتر است آن را مصرف نکنیم.

رضا غیاثوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره مصرف جگر سفید اظهار کرد: هر ۱۰۰ گرم جگر سفید یا شُش گوسفند ۱۱۳ کیلوکالری انرژی و ۲۰ گرم پروتئین دارد، اما با این حال دپارتمان کشاورزی آمریکا (USDA) از سال ۱۹۷۱ مصرف آن را ممنوع اعلام کرده است.

وی افزود: از دلایل ممنوعیت شُش گوسفند در آمریکا این بوده است که بافت اسفنجی ریه مانند فیلترهای هوا عمل می‌کند و میکروب‌ها، دود، دود خودروها و الیاف آزبست را به دام می‌اندازد، علاوه‌بر آن طی ذبح گوسفند، اسید معده وارد شش‌ها می‌شود. در آمریکا مصرف ماهی‌ها که خطر بالای انباشت فلزات سنگین مانند جیوه و سرب را دارند نیز، ممنوع شده است.

این متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌شناسی تصریح کرد: در بسیاری از فرهنگ‌ها از شُش گوسفند در غذاها استفاده می‌شود و مشکلی نیز پیش نمی‌آید، به عنوان مثال در اسکاتلند غذایی شبیه جغوربغور به نام haggis درست می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این موارد نیز به یاد داشته باشیم که روزانه ترشحات ریه که توسط مژک‌هایی به سمت گلو حرکت می‌کنند را قورت می‌دهیم، در مجموع به نظر می‌رسد اگر گوسفند در مناطق خوش آب و هوا و بدون آلودگی تغذیه کرده و بزرگ شده باشد، مصرف شش آن مشکلی ندارد، اما اگر اطراف شهرهای بزرگ و آلوده بوده، بهتر است آن را مصرف نکنیم.

کد خبر 697476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.