بهترین شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای جهان

پاریس، شانگهای، بارسلونا و آکسفورد بهترین شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای جهان به شمار می‌رود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای به مناطقی از جهان اشاره دارد که در آن‌ها قابلیت دسترسی به تمام امکانات شهری برای همه مردم از طریق تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا وسایل حمل‌ونقل عمومی فراهم آمده است. در این شهرها، اغلب تردد وسایل نقلیه شخصی ممنوع است و پارکینگ‌های خاصی در فضاهای شهری وجود ندارد. مردم در این شهرها تنها با یک ربع ساعت پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا وسایل نقلیه عمومی می‌توانند به محل کار، مدرسه، دانشگاه، فضاهای سبز، مراکز تفریحی، رستوران‌ها، مراکز درمانی و سایر مکان‌های عمومی دسترسی پیدا کنند و جالب این‌که به واسطه تمرکز شهروندان به خرید از فروشگاه‌های محل سکونت خود، در این شهرها رونق اقتصادی مناطق در سطح نسبتاً برابر و قابل‌قبولی قرار دارد. در ادامه به معرفی بهترین شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای جهان می‌پردازیم.

پاریس

پاریس، پایتخت فرانسه، به عنوان سردمدار شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای جهان شناخته شده و این مفهوم از زمان روی کار آمدن آنه ایلداگو، شهردار کنونی اجرا شده است. ایلداگو در اجرای مفهوم شهر ۱۵ دقیقه‌ای بر تبدیل مدارس به «مراکز همسایگی» تمرکز کرده و برای این منظور از محوطه‌های مراکز آموزشی به عنوان پارک‌ها و فضاهای سبز بهره گرفته است. مردم از این فضاها برای انجام فعالیت‌های مختلف خود در روزهای تعطیل یا پس از ساعات تعطیلی مدارس بهره می‌گیرند که این امر نیاز به پیمودن مسیرهای طولانی را برای دسترسی به فضاهای سبز در پاریس به حداقل رسانده است.

علاوه بر این، ایلداگو در نظر دارد حدود ۵۰ درصد از ۱۴۰ هزار فضای پارک خودروهای شهری را به فضاهای سبز، زمین‌های بازی برای کودکان، مراکزی برای برقراری تعاملات میان همسایه‌ها یا حتی مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تبدیل کند. دستیابی به این اهداف تا سال ۲۰۲۶ محقق خواهد شد و به دنبال آن، پاریس اولین شهر ۱۵ دقیقه‌ای جهان خواهد بود.

بهترین شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای جهان

شانگهای

مدیران شانگهای در چین در سال ۲۰۱۶ از توسعه جریان‌های زندگی ۱۵ دقیقه‌ای در شهر خبر دادند و مدعی شدند دسترسی به تمام خدمات شهری را برای مردم در تنها ۱۵ دقیقه‌ای محل سکونت آن هم از طریق پیاده‌روی فراهم خواهند آورد. این هدف بلندپروازانه ۵۰ شهر دیگر چین را به توسعه مفهوم شهر ۱۵ دقیقه‌ای سوق داده است و به نظر می‌رسد که تحقق آن می‌تواند سراسر چین را به شهرهای یک ربع ساعتی تبدیل کند.

بهترین شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای جهان

بارسلونا

اگرچه بارسلونا از مفهوم ۱۵ دقیقه‌ای برای توسعه مناطق بهره نگرفته، با این حال از دیرباز میزبان مناطقی خودکفا به نام «سوپربلاک» بوده است که قابلیت دسترسی ساکنان را به تمام خدمات در نزدیکی محل سکونت خود فراهم می‌آورد. تردد خودروها در این مناطق کاملاً ممنوع است و در عوض، شهروندان از طریق پیاده‌راه‌های بی‌شمار و مسیرهای دوچرخه‌سواری به نیازهای روزمره خود را برطرف می‌کنند. البته تدابیری که مدیران بارسلونا برای خودکفایی مناطق خود به‌کار گرفته‌اند بیشتر شبیه به شهرسازی تاکتیکی است که در آن امکان ایجاد تغییرات درازمدت از طریق آزمایش ایده‌های مردم فراهم می‌آید. مدیران بارسلونا هدف خود از توسعه مناطق خودکفا را کاهش ۲۱ درصدی ترافیک، به حداقل رساندن آلودگی صوتی و آلودگی هوا معرفی کرده و مدعی شده‌اند بهبود کیفیت زندگی مردم در رأس تمام این اهداف قرار دارد.

بهترین شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای جهان

آکسفورد

مدیران در بعضی از شهرهای بریتانیا نیز به‌تازگی با الهام از شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای موفق جهان عزم خود را جزم کرده‌اند محله‌هایی با بیشترین قابلیت دسترسی شهروندان به خدمات عمومی را ایجاد کنند تا از این طریق، نیاز به عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه خصوصی را به حداقل برسانند. آکسفورد از مهم‌ترین شهرها انگلستان محسوب می‌شود که برنامه‌ریزان آن در تلاش هستند به منظور افزایش پایداری شهری به افزایش مکان‌های عمومی، به‌ویژه فضاهای سبز، بپردازند تا نیاز به پیمودن مسیرهای طولانی را به وسیله خودروها برای دستیابی به آن‌ها کاهش دهند.

بهترین شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای جهان

کد خبر 697372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.