شکستگی‌های لگن در افراد مسن نتیجه شایع پوکی استخوان است

یک متخصص ارتوپدی با بیان اینکه شکستگی‌های لگن در افراد مسن نتیجه شایعی از پوکی استخوان است، گفت: این مهم با آمار بالای بیماری و مرگ‌ومیر در افراد مسن نیز در ارتباط است.

برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به مناسبت ۲۰ اکتبر روز جهانی پوکی استخوان، درباره پوکی استخوان اظهار کرد: پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان‌ها ضعیف شده و دچار نقص می‌شود که این مسئله منجر به افزایش احتمال شکستگی خواهد شد.

وی افزود: افراد مبتلا به پوکی استخوان ممکن است به طور قابل توجهی دچار کاهش توده استخوانی شوند که از لحاظ بالینی به این معنا است که تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) به مقدار مشخصی کمتر از سطح متوسط در افراد بزرگسال می‌شود، از این رو کاهش توده استخوانی منجر به شکننده شدن استخوان‌ها نسبت به استخوان‌های با تراکم طبیعی می‌شود.

این متخصص ارتوپدی تصریح کرد: مشخصه عمده در پوکی استخوان، بروز شکستگی‌هایی است که با وارد شدن حداقل آسیب رخ می‌دهد، این نوع شکستگی‌ها به شکستگی با حداقل تروما معروف است که می‌تواند بر حرکات و عملکرد بدن اثر گذارد، منجر به ناتوانی و از دست دادن استقلال فرد شود و روی کیفیت زندگی و تعاملات اجتماعی وی نیز تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه شکستگی‌های لگن در افراد مسن نتیجه شایعی از پوکی استخوان است، ادامه داد: این مهم با آمار بالای بیماری و مرگ‌ومیر در افراد مسن نیز در ارتباط است.

قزوینیان با اشاره به ارتباط پوکی استخوان با شکستگی‌های حلقه لگنی، اظهار کرد: شکستگی‌های حلقه لگنی به طور معمول از ترومای شدید ناشی می‌شود، نیرویی بین ۲ هزار تا ۱۰ هزار نیوتن مورد نیاز است تا حلقه لگنی یک فرد بالغ دچار شکستگی شود، چنین نیروی بزرگی در تصادفات رانندگی، تروماهای سنگین و سقوط از ارتفاع به وجود می‌آید، در اغلب موارد همراه با شکستگی، بافت‌های نرم درون حلقه لگنی نیز از هم گسیخته می‌شود.

وی اضافه کرد: دسته‌بندی این نوع شکستگی‌ها بر اساس راستای فشار وارد بر حلقه لگنی و درجه ناپایداری شکستگی صورت می‌گیرد، مراحل درمان نیز شامل تثبیت وضعیت اورژانسی (بخشی از پروتکل احیا) و تثبیت وضعیت قطعی است که نوع آن به محل ضایعه و میزان ناپایداری شکستگی بستگی دارد.

این متخصص ارتوپدی خاطرنشان کرد: این نوع شکستگی‌ها ممکن است در هر دو حلقه لگن (شکمی و پشتی) ایجاد شود، در بیشتر موارد، رادیوگرافی معمولی تنها می‌تواند شکستگی لگن شکمی را تشخیص دهد، برای ارزیابی شکستگی حلقه لگن پشتی، معاینات توموگرافی کامپیوتری (CT) مورد نیاز است.

کد خبر 697352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.