دامیننس بیت‌کوین و تاثیر BTC Dominance  بر قیمت ارزهای دیجیتال

دامیننس بیتکوین یا یک ارز دیجیتال، درصد سهم ارزش دلاری آن ارز در مقایسه با ارزش دلاری کل ارزهای دیجیتال در مارکت است.

به گزارش ایمنا، دامیننس بیت کوین شاخصی است که نشان می‌دهد چه مقدار از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال از بیت کوین تشکیل شده است. به عنوان مثال اگر میزان سلطه بیت کوین ۴۰ درصد باشد، یعنی ۴۰ درصد از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت کوین است.

Bitcoin Dominance می‌تواند به شما در درک روند حرکت سایر آلت کوین‌ها کمک کند، به عنوان مثال زمانی که سلطه بیت کوین در بازار افزایشی است، سایر آلت کوین‌ها روند نزولی در پیش می‌گیرند و ارزش خود را در برابر بیت کوین از دست می‌دهند و در صورتی که میزان شاخص دامیننس بیت کوین نزولی باشد، آلت کوین‌ها ارزش بیشتری در برابر بیت کوین پیدا می‌کنند. این شاخص برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال به خصوص آلت کوین‌ها، یکی از حیاتی‌ترین فاکتورها است.

تأثیر دامیننس بیت کوین

هنگامی که Bitcoin Dominance افزایش پیدا می‌کند، تقاضا برای خرید بیت کوین بیشتر می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید سایر آلت کوین‌ها کاهش می‌یابد. افزایش دامیننس بیت کوین به این معنی است که سرمایه گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری ایمن‌تری هستند؛ چراکه افزایش این شاخص، عدم اطمینان بازار به سایر آلت کوین‌ها را نشان می‌دهد و سرمایه گذاران به سمت دارایی‌های کم نوسان و با نقد شوندگی بالا رفته و اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند تا سرمایه گذاری در آلت کوین‌هایی با نقدینگی و ارزش پایین. معامله‌گران می‌توانند از سلطه بیت کوین برای به دست آوردن احساسات سایر معامله‌گران استفاده کنند بنابراین می‌توان گفت این شاخص می‌تواند تقاضا برای کسب بیت کوین را در مقایسه با تقاضا برای آلت کوین‌ها اندازه‌گیری کند. در حالت کلی، می‌توان گفت اگر این شاخص افزایش پیدا کند، به این معناست که سرمایه گذاران در حال خرید بیت کوین و به دنبال انجام سرمایه گذاری ایمن‌تری هستند.

دامیننس بیت‌کوین و تاثیر BTC Dominance  بر قیمت ارزهای دیجیتال

آلت سیزن (AltSeason)

آلت سیزن (AltSeason) که به معنای فصل آلت کوین‌ها است در واقع به بازه‌ی زمانی گفته می‌شود که قیمت سایر ارزهای دیجیتال نسبت به بیت کوین یک رشد چشمگیری را داشته است. Altcoin مخفف Alternative Coin است، این کلمه به سایر ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین اشاره دارد. یکی از معروف ترین و احتمالاً قدرتمندترین AltSeason در دسامبر سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد که برخی از ارزهای دیجیتال رشد ۱۰۰ تا ۴۰۰ درصد را تجربه کردند.

تغییرات دامیننس بیت کوین

دامیننس btc به عنوان بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری شده از نظر تعداد دارنده‌های آن، از ۶۷ درصد در ژانویه ۲۰۲۱ به ۵۱ درصد در ژوئن ۲۰۲۱ کاهش یافته است و در مقابل، سهم آلت کوین‌های مختلف در این مدت از ۲۰ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافته. گزارشی از پرداخت‌های مستقر در هنگ کنگ و پلتفرم ارزهای رمزنگاری شده Crypto.com نشان می‌دهد که تعداد کاربران بیت کوین در ماه‌های فوریه و مارچ ۶۵ و ۶۳ درصد بود تا اینکه در ماه می امسال به ۵۳ درصد کاهش یافت. آلت کوین‌ها سهم بازار اتریوم را نیز که از ۱۳ درصد در ماه ژانویه به ۱۰ درصد در ماه ژوئن کاهش یافته بود، تصاحب کردند.

دامیننس بیت کوین در تریدینگ ویو

تریدینگ ویو یک سایت عالی برای بررسی نمودار دارایی‌های مختلف است که بسیاری از ارزهای دیجیتال را می‌توان از این طریق بررسی کرد. همچنین می‌توان که دامیننس بیت کوین را در این سایت به درستی بررسی کرد. برای استفاده از دامیننس بیت کوین در TradingView، ابتدا باید به بخش Indicators رفته و BTC.D یا BTC Dominance را جستجو کنید. پس از اضافه کردن این مورد به نمودار، می‌توانید آن را با دیگر نمودارهای تحلیلی دیگر ترکیب کنید و به یک نتیجه مناسب برای معاملات خود برسید.

دامیننس بیت‌کوین و تاثیر BTC Dominance  بر قیمت ارزهای دیجیتال

تأثیر اخبار بر دامیننس

برخی از اخبار و حساسیت‌هایی که پیرامون مسائلی در ارتباط با بیت کوین در جوامع گوناگون به وجود می‌آید با توجه به تأثیرگذاری بر روی سرمایه‌گذاران رمزارزها بر روی BTC.D نیز اثر می‌گذارند. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۱ اخبار منفی که پیرامون مصرف بالای انرژی بیت کوین مطرح شد باعث روی آوردن خریداران رمزارزها به آلت کوین‌ها شد. سرمایه‌گذاری بیشتر در آلت کوین‌ها و اخبار دیگری که درباره بیرون کردن ماینرها توسط چین منتشر شد باعث پایین آمدن سلطه بیت کوین شد.

ارتباط روند با BTC.D

استراتژی دیگری که می‌توان از آن در تخمین روند قیمتی بیت کوین استفاده کرد، توجه به دامیننس‌های تاریخی بیت کوین است. بنابراین توجه به زمان‌هایی که BTC.D در کف یا سقف تاریخی خود است برای تشخیص احتمال تغییر روند آن ضروری است. معمولاً هنگامی که BTC.D به کف یا سقف تاریخی خود نزدیک می‌شود احتمال برگشت از آن بیشتر است. یکی از دلایل ساده این تغییر روند در BTC.D این است که تریدرها ارزش رمزارزها را نسبت به هم مقایسه می‌کنند و اگر مدتی گردش سرمایه را در آلت کوین‌ها رصد کنند با توجه به سیکل‌های موجود بازار سرازیر شدن سرمایه به سمت بیت کوین را انتظار دارند.

با توجه به این‌که مارکت کپ یا ارزش بازار رمزارزها در مقایسه با مارکت کپ بازارهای دیگر بسیار کم است، بنابراین بازار ارزهای دیجیتال همواره نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند. افراد و سرمایه‌گذارانی که مقدار زیادی بیت کوین در اختیار دارند و به نهنگ بیت کوین مشهورند همواره با ورود و خروج‌های هدفمند که در بازار ارزهای دیجیتال انجام می‌دهند، ممکن است تمامی محاسبات تریدرهای حرفه‌ای این بازار را بر هم بزنند.

کد خبر 696966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.