درج برچسب روی محصولات تراریخته الزامی است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه درج برچسب تراریخته روی محصولات تراریخته الزامی است، گفت: کارخانه‌هایی که مواد اولیه مانند کلزا تولید می‌کنند، ملزم به درج عبارت تراریخته‌ایروی برچسب محصول هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرجان هادیان امروز _یکشنبه بیست‌وسوم مهرماه_ در نشست خبری روز جهانی غذا با بیان اینکه بیست‌وچهارم مهرماه (۱۶ اکتبر) به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده است، اظهار کرد: مدیریت و نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو، وظیفه نظارت و بازرسی از ۸۸۰ واحد تولیدی، محصول فراوری و فرایند شده که تولید و به بازار عرضه می‌شوند را دارد؛ همچنین یکی از وظایف ما ارائه آموزش‌های لازم به عموم مردم در خصوص اصالت‌سنجی محصولات است.

وی افزود: تمام پروانه ساخت‌های تولید داخل کشور در سایت Fdacrm.ir به‌روزرسانی شده و برای عموم مردم استعلام از این سامانه در تمام اوقات شبانه‌روز در دسترس است و افراد می‌توانند محصول خریداری شده را از طریق این سایت اصالت‌سنجی کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اصالت‌سنجی محصولات وارداتی تصریح کرد: لازم است برای اصالت محصولات وارداتی و خارجی به برچسب سلامت و اصالت کالا که روی محصولات درج شده است، دقت شود و از طریق مشخصات برچسب و خراشیدن قسمت نقره‌ای رنگ و پیامک به تلفن اعلام شده یا تلفن گویا از اطلاعات کامل محصول خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

ضرورت درج برچسب تراریخته روی محصولات

وی با بیان اینکه درج برچسب تراریخته روی محصولات تراریخته الزامی است، گفت: یعنی کارخانه‌هایی که مواد اولیه مانند کلزا، سویا و پنبه دانه را تولید می‌کنند و تاییدیه سازمان غذا و دارو را دریافت کردند، ملزم به درج عبارت تراریخته‌ای روی برچسب محصول هستند.

هادیان اضافه کرد: در پایش سطح عرضه و مستمر که از واحدهای تولیدی انجام می‌شود، درج عبارت تراریخته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر شرکتی محصول تراریخته تولید کند و عبارت تراریختگی روی آن درج نکرده باشد، نمونه‌برداری انجام می‌شود و در صورتی که توالی ژن تراریخته در آن محصول شناسایی شد، برخورد قانونی با آن واحد تولیدی متخلف در خصوص عدم درج عبارت تراریختگی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از گام‌های مهم سازمان غذا و دارو جهت اصلاح الگوی مصرف، درج نشانگر رنگ تغذیه‌ای روی فراورده‌های غذایی است، یعنی فاکتورهای تأثیرگذار و مهم در سلامت که قند، اسید چرب ترانس، نمک و چربی هستند در جدول با سه رنگ مشخص شده و مردم با توجه به وضعیت سلامتی خود می‌توانند نسبت به انتخاب مواد غذایی انتخاب درستی داشته باشند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: یکی دیگر از اقدامات که در محصولات و کارخانه‌های تحت پوشش معاونت غذا و دارو انجام شده است، کاهش درصد قند و نمک در فرمولاسیون فراورده‌ها به میزان ۱۰ درصد بوده که این اقدامات در راستای اصلاح الگوی مصرف صوت گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای انجام شده در یک سال گذشته ۵۴۳ کارخانه فعال و غیرفعال در حوزه غذایی و آشامیدنی وجود دارد که از این تعداد ۵۲ واحد غیرفعال هستند، همچنین ۴۳۸ کارگاه در حوزه غذایی و آشامیدنی مجوزهای بهداشتی را از معاونت غذا و دارو کسب کردند که از این تعداد ۱۱۰ واحد غیرفعال و تعطیل هستند؛ طی یک سال گذشته از این تعداد واحد فعال ۱۰۶۹ مورد بازرسی در قالب بازرسی‌های روتین و رتبه‌بندی و درجه‌بندی انجام شده است.

هادیان در خصوص صدور پروانه‌ها و مجوزهای بهداشتی خاطرنشان کرد: ۲۸۸۳ فقره مورد صدور، تمدید و اصلاح پروانه‌های بهداشت ساخت واحدهای تولیدی در یک سال گذشته انجام شده که به صورت تقریبی ۳۵۷ مورد رسیدگی به شکایات بوده است.

کد خبر 696048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.