تکنولوژی‌هایی که به حفظ محیط‌ زیست کمک می‌کند

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در محیط زیست، استفاده از آن در مراکز بازیافت و مدیریت پسماند است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محیط زیست، چالش‌ها و مشکلات مربوط به آن به‌ویژه در زمینه گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی به لیست نگرانی‌های انسان‌ها اضافه شده است؛ بنابراین پژوهشگران و دانشمندان در سراسر جهان به دنبال کشف فناوری‌هایی هستند که به مدیریت بحران‌های محیط زیست کمک می‌کند. در ادامه به بررسی تعدادی از تکنولوژی‌های مفید برای محیط زیست می‌پردازیم:

هوش مصنوعی

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در محیط زیست، استفاده از آن در مراکز بازیافت و مدیریت پسماند است این فناوری به صورت خودکار زباله‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند و در بخش‌های مربوط به خود قرار می‌دهد؛ استارت‌اپ‌ها نیز انواع مختلفی از سطل زباله هوشمند را تولید کرده‌اند که دارای مخزن‌های مختلف برای پلاستیک، شیشه، فلز و کاغذ و یک مانیتور و دوربین است، فرد زباله خود را مقابل دوربین قرار می‌دهد، سیستم به کمک فناوری هوش مصنوعی نوع زباله را تشخیص می‌دهد و به مدیریت درست زباله کمک می‌کند.

تکنولوژی‌هایی که به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند

نرم‌افزارها

بسیاری از کسب‌وکارها با استفاده از نرم‌افزارهایی از جمله نرم‌افزارهای حسابداری و مدیریتی و حذف رسیدهای کاغذی، کمک قابل‌توجهی به حفظ و مراقبت از محیط زیست کرده‌اند؛ علاوه بر این، امکاناتی مانند تلفن گویای هوشمند و ارسال پیامک به مشتری موجب بهبود حفظ محیط زیست می‌‎شود.

تکنولوژی‌هایی که به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند

صفحه‌های خورشیدی

در سال‌های اخیر برای تأمین برق به صفحه‌های خورشیدی توجه زیادی شده است، یکی از روش‌های رایج تأسیس نیروگاه‌های خورشیدی است که برق تولیدی را از طریق شبکه به مصرف‌کنندگان می‌رساند، البته این روش با چالش‌هایی مانند هزینه نگهداری و اتلاف انرژی هنگام انتقال همراه است؛ یک روش دیگر نیز شامل استفاده از صفحه‌های خورشیدی در ابعاد کوچک‌تر در ساختمان‌ها و خانه‌ها می‌شود، در این صورت هر خانه یا مجتمع مسکونی می‌تواند برق و انرژی گرمایی خود را بدون نیاز به اتصال به شبکه برق تأمین کند.

تکنولوژی‌هایی که به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند

باغچه‌های عمودی

باغچه‌های عمودی یک ابتکار جدید است که در سال‌های گذشته به منظور مقابله با تأثیرات گرمایش جهانی مورد بررسی قرار گرفته است، این باغچه‌ها به جای عایق حرارتی عمل می‌کنند و مانع گرم شدن بیش از حد ساختمان می‌‎شوند، بنابراین نیاز به استفاده زیاد از خنک‌کننده‌های پرمصرف کاهش پیدا می‌کند، این گیاهان آلودگی صوتی تولید شده در شهر را نیز کاهش می‌دهند و به آب زیاد نیز نیاز ندارند.

خودروهای پاک

بخش حمل‌ونقل بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی و بزرگ‌ترین عامل انتشار گازهای گلخانه‌ای است در سال‌های اخیر فناوری‌های جدیدی برای تغییر سوخت خودروها صورت گرفته است و شرکت‌های تولیدکننده خودرو در حوزه خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری می‌کنند. توسعه باتری‌های یون لیتیومی و تولید ابرخازن‌ها به کمک نانوفناوری از جمله فناوری‌هایی هستند که امکان رشد خودروهای الکتریکی در بازار را فراهم کرده‌اند. خودروهای هیبریدی یا خودروهایی که از سوخت‌های بیوگاز استفاده می‌کنند نیز از جمله تکنولوژی‌های مفید برای محیط زیست به‌شمار می‌روند.

تکنولوژی‌هایی که به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند

تولید انرژی از پسماند

بعضی از پسماندهایی که تولید می‌شود دورریختنی نیستند، بلکه سرشار از انرژی شیمیایی هستند و می‌توان با کمک فناوری این پسماندها را جمع‌آوری کرد و از آن‌ها برای تولید انرژی الکتریکی یا گرمایی استفاده کرد؛ امروزه فناوری‌های تولید انرژی بیومس در حوزه‌های مختلف مانند حمل‌ونقل عمومی استفاده شده است.

تکنولوژی‌هایی که به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند

کد خبر 695591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.