صرفه‌جویی ۱۲۸۵ بشکه نفت در پایان برنامه/ ارجاع معافیت گمرکی کمیته امداد در تجهیزات خورشیدی

رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل ابهام سازوکار معافیت گمرکی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی درباره واردات تجهیزات خورشیدی، بند مربوط به آن را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد.

به گزارش ایمنا، در جلسه علنی امروز _سه‌شنبه هجدهم مهرماه_ مجلس شورای اسلامی و در جریان هفدهمین نشست بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی ماده (۴۶) به دلیل ابهام و نظر محمدباقر قالیباف که ریاست صحن را بر عهده داشت، به کمیسیون تلفیق ارجاع داد.

در ادامه جدول (۱-۱۰) میزان صرفه‌جویی بخش انرژی تا پایان برنامه هفتم به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس بند الحاقی که به کمیسیون تلفیق ارجاع شد «نیروگاه‌های خورشیدی خانگی و تجمیعی خاص مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و جامعه هدف بسیج سازندگی با تأیید نهادهای مزبور، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و پس از اخذ مجوزهای لازم مطابق قانون، حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی از پرداخت عوارض گمرکی ورودی، معاف هستند.

همچنین دستگاه‌های مشمول مکلفند ۶ ماه پس از نصب و بهره‌برداری، میزان انرژی بارگذاری‌شده در شبکه را متناسب با میزان واردات نیروگاه‌های خورشیدی خانگی موضوع این بند را به تأیید وزارت نیرو برسانند.»

داوود منظور در مخالفت با بند الحاقی ماده (۴۶) گفت: رهبر معظم انقلاب پیش از این تاکید داشتند که برنامه به نحوی بررسی شود که احکام ۷۵ نشود، چرا که بار مالی ایجاد می‌کند و باید دید که آیا چنین حکمی قابل اجرا است یا خیر.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: این بند هم چند اشکال دارد و آن اینکه به نام کمیته امداد و به کام دیگران است؛ یعنی واردکننده‌ای که تجهیزات خورشیدی را وارد می‌کند برای همه کشور این واردات را انجام می‌دهد و تجهیزات را فقط به کمیته امداد امام خمینی (ره) نمی‌فروشد. به عبارتی واردکننده حدود ۳ درصد از تجهیزات خورشیدی را به کمیته امداد امام خمینی (ره) خواهد فروخت.

منظور تاکید کرد: ممکن است واردکننده به بهانه فروش حدود ۳ درصد از تجهیزات به کمیته امداد، از حقوق گمرکی معاف شود؛ در حالی ۹۷ درصد تجهیزات را به دیگران می‌فروشد که تبعیض ناو را و ایجاد فساد و رانت است.

وی با بیان اینکه امکان تفکیک ۳ درصد از ۹۷ درصد در گمرک هم وجود دارد گفت: مگر روی بخشی از واردات در گمرک نوشته می‌شود واردات ویژه کمیته امداد و برای بخش دیگر واردات برای سایر، که بتوان برای آن معافیت یا عدم معافیت در نظر گرفت.

منظور درباره مالیات بر ارزش افزوده در این حکم گفت: مالیات بر ارزش افزوده نیروگاه‌هایی که برای کمیته امداد و سایر نصب می‌شود، معاف از ارزش افزوده شده است، در حالی که مالیات بر ارزش افزوده بر اساس مصرف‌کننده نیست، بلکه بر اساس نوع کالا و کالاهای اساسی است؛ به عبارتی دارو و محصولات کشاورزی، معاف از مالیات هستند و برای سایر بخش‌ها امکان‌پذیر نیست.

کد خبر 694634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.