پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۲۵ اعلام شد

کمیسیون اروپا پس از ارزیابی‌های دقیق، ویلنیوس لیتوانی را به‌عنوان پایتخت سبز اروپا ۲۰۲۵ معرفی و به ویلادکانز اسپانیا و ترویزو ایتالیا برگ سبز اروپا ۲۰۲۵ را اعطا کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کمیسیون اروپا شهرهای سبز خود را برای سال ۲۰۲۵ معرفی کرد. به این ترتیب ویلنیوس لیتوانی پایتخت سبز اروپا خواهد بود و ویلادکانز اسپانیا و ترویزو ایتالیا عناوین برگ سبز اروپا به خود اختصاص خواهند داشت. این شهرها در راستای اجرای اقدامات برنامه‌ریزی‌شده خود و همچنین تبدیل شدن به نمونه‌های مناسب برای دیگر شهرداری‌های سراسر قاره کمک‌های مالی دریافت خواهند کرد. ارزش این بودجه برای ویلنیوس ۶۰۰ هزار و برای دو شهر کوچک‌تر هر یک ۲۰۰ هزار یورو تعیین شده است.

ویلنیوس، سبزترین شهر در حال ساخت

اتخاذ شعار «ویلنیوس، سبزترین شهر در حال ساخت» به اندازه کافی قوی بود که داوران را مجاب کند عنوان پایتخت سبز اروپا را برای سال ۲۰۲۵ به این شهر اعطا کنند. هنگام ارزیابی شهرها، هفت حوزه مهم برای کیفیت زندگی شهروندان در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از کیفیت هوا، کیفیت آب، مدیریت پسماند، توسعه اقتصاد دایره‌ای، سطح سروصدا، ارتقای تنوع زیستی و سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی که به نظر می‌رسد کارشناسان بیش از همه تحت‌تأثیر بلندپروازی‌های پایتخت لیتوانی برای نشان دادن پیشرفت چشمگیر خود در این زمینه‌ها، همچنین دستاوردهای شهر به‌عنوان نمونه‌ای از آنچه قرار گرفتند که می‌توان در کوتاه‌ترین زمان در چندین جبهه انجام داد.

پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۲۵ اعلام شد

پرورش تنوع زیستی، کاهش اثرات آب‌وهوا، حمل‌ونقل پایدارتر و مدیریت کارآمدتر زندگی شهری هر سال بیشتر از سال قبل توجه این هیأت داوران را به‌خود جلب می‌کند. با این حال در مراسم اعطای عنوان پایتخت سبز اروپا در سال جاری چشم‌انداز توسعه شهری مورد نظر شامل داشتن شکوفایی، نوآوری و جسارت برای پرداختن به آزمایش‌های مورد نیاز بود.

رویکرد فناوری‌محور ویلنیوس در سال جاری بر مشارکت شهروندان در مسائل و سیاست‌های سبز نوآورانه متمرکز بود و شهر برنامه‌ای را برای شهروندان ارائه داد تا در تمام زمینه‌های مرتبط مدیریت و برنامه‌ریزی شهری مشارکت داشته باشند.

تقویت مشارکت جامعه و دریافت برگ سبز اروپا

برندگان برگ سبز اروپا، ویلادکانز اسپانیا و ترویزو ایتالیا، نیز کارشناسان را با تلاش‌های خود برای مشارکت دادن ساکنان محلی و پیوند بینش دولتی با اقدامات عملی مردمی تحت‌تأثیر قرار دادند. ویلادکانز به‌عنوان برنده برگ سبز به‌طور موازی بر دو هدف گذار زیست محیطی و ترویج یک سبک زندگی سالم تمرکز خواهد کرد و ترویزو با روی آوردن به تکنیک‌هایی مانند داستان‌سرایی و گیمیفیکیشن سعی دارد جامعه، به‌ویژه اقشار جوان‌تر را به مشارکت ترغیب کند. این شهر همچنین از برنامه‌های بلندپروازانه برای دو برابر کردن تعداد درختان در قلمرو خود رونمایی کرده است.

پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۲۵ اعلام شد

کد خبر 694403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.