آلمان میزبان قدرتمندترین ابررایانه جهان + ویژگی‌ها

آلمان به‌زودی میزبان قدرتمندترین ابررایانه خواهد بود که تغذیه برق آن در راستای استانداردهای اتحادیه اروپا سبز خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به تصمیم کمیسیون اروپا نخستین و قدرتمندترین ابررایانه اروپا در مرکز ابر محاسباتی یولیخ (JSC) در غرب آلمان قرار خواهد گرفت. این خبر نه تنها در صحنه فناوری، بلکه در بسیاری از زمینه‌های تحقیق، نوآوری و توسعه بسیار ارزشمند است، زیرا عملیات این ابر ماشین جدید در اختیار استارت‌آپ‌هایی خواهد بود که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا مدل‌های خود را روی آن آموزش دهند.

این ابررایانه ژوپیتر نام‌گذاری شده است و برای توصیف قدرت عملیاتی آن به اصطلاح کلان‌مقیاس (exascale) به کار می‌رود. کامپیوترهای کلان‌مقیاس بسیار قدرتمند هستند و توانایی و انجام یک کوئینتیلیون عملیات ریاضی در هر ثانیه دارند. کوئینتیلیون برابر با عدد ۱۰ به توان ۱۸ است.

کاربردهای عملی احتمالی این ابررایانه شامل مواردی هم چون شبیه‌سازی برای توسعه مواد کاربردی، ایجاد دوقلوهای دیجیتالی قلب یا مغز انسان برای اهداف پزشکی و شبیه‌سازی‌های آب‌وهوایی با وضوح بالا می‌شود که کل سیستم زمین را در بر می‌گیرد.

ژوپیتر، قدرتمندترین ابررایانه اروپا

هرچند ژوپیتر هنوز راه‌اندازی نشده اما به‌عنوان دستگاهی قدرتمندتر از پنج‌میلیون لپ‌تاپ مدرن توصیف شده است و بیش از یک میلیارد میلیارد محاسبه در ثانیه انجام خواهد داد! یعنی اگر همه مردم روی زمین در هر ثانیه یک محاسبه انجام دهند، باز هم بیش از چهار سال طول می‌کشد تا کاری را انجام دهند که ژوپیتر در یک ثانیه انجام می‌دهد.

این نوع ظرفیت باورنکردنی به مصرف انرژی زیادی نیاز دارد که در محدوده ۱۵ مگاواتی محاسبه می‌شود. برای پاسخ به این نگرانی‌ها به‌ویژه در دوره‌ای که انرژی مبحثی حساس و پیچیده است، توسعه‌دهندگان اعلام کرده‌اند که ژوپیتر به‌طور کامل از برق سبز تغذیه می‌کند. در عین حال فناوری خنک‌کننده این ابررایانه امکان استفاده هوشمندانه از گرمای تولید شده اضافی را برای گرم نگه‌داشتن محوطه تحقیقاتی فراهم می‌آورد.

در حالی که انتظار می‌رود نصب ژوپیتر در سال آینده به پایان برسد، به‌زودی مقدمات ساخت یک کامپیوتر کلان‌مقیاس دیگر با افق نصب در سال ۲۰۲۵ در کنسرسیوم ژول‌ورن فرانسه فراهم خواهد شد.

کد خبر 694047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.