تأثیرات منفی تغییرات آب‌وهوایی به کوهستان‌های اروپا رسید

کاهش بارش برف و باران طی دو سال اخیر در اروپای غربی به‌شدت بر وضعیت یخچال‌های طبیعی کوهستانی این منطقه تأثیر گذاشته و ارتفاع بلندترین قله اروپا را دو متر کاهش داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اروپا پس از سپری کردن دوران خشک و بدون بارش و تجربه فصلی گرم‌تر از همیشه، به اندازه‌گیری قله مون‌بلان (کوه سپید) به‌عنوان بلندترین قله رشته‌کوه‌های آلپ پرداخت تا تأثیر گرما و خشکسالی را بر ارتفاعات کوهستانی قاره بسنجد.

در این اندازه‌گیری‌ها مشخص شد که کوهستان‌ها نیز از اثرات منفی تغییرات آب‌وهوایی مصون نمانده‌اند و بلندترین قله اروپا شاهد دو متر کاهش ارتفاع بوده است، ضخامت دقیق یخ از دست رفته ۲.۲۲ متر بوده و اکنون ارتفاع مون‌بلان ۴۸۰۵.۵۹ متر است.

به گفته کارشناسان قله مون‌بلان از برف و یخ تشکیل شده و قرارگرفتن آن تحت‌تأثیر شرایط آب‌وهوایی کاملاً قابل درک است؛ بنابراین عادی به‌نظر می‌رسد کاهش بارش برف و باران طی دو سال گذشته در اروپای غربی که باعث خشکسالی و آتش‌سوزی‌های قابل‌توجهی در سطح قاره شده است، روی وضعیت یخچال‌های طبیعی کوهستانی اثر بگذارد و نوسانات آب‌وهوایی می‌تواند طی چند سال دیگر دوباره ارتفاع قله را به اوج خود برساند.

تأثیرات منفی تغییرات آب‌وهوایی به کوهستان‌های اروپا رسید

مقامات توضیح دادند که اندازه‌گیری مون‌بلان امروزه به یک عمل سنتی تبدیل شده است که از سال ۲۰۰۱ هر دو سال یک‌بار برای اهداف علمی انجام می‌شود و هدف آن جمع‌آوری داده‌ها برای نسل‌های آینده است.

این اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که ارتفاع و موقعیت قله به‌طور دائم در حال تجربه تغییراتی حتی تا پنج متر بوده و حتی اندازه‌گیری‌ها در ۱۰ سال پیش نشان داد ارتفاع مون‌بلان با پنج متر رشد به ۴۸۱۰ متر رسیده است.

با این وجود دانشمندان معتقدند که حداقل ۵۰ سال زمان می‌برد تا بتوان با اندازه‌گیری‌های مداوم به چشم‌انداز مناسبی از این امر دست یافت که ممکن است آینده این ارتفاعات یخی به چه سمتی پیش رود، به‌ویژه که زمین همواره در حال گرم‌تر شدن است و تأثیرات منفی تغییرات آب‌وهوایی هر سال بیشتر از گذشته جهان را در برمی‌گیرد.

کد خبر 693380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.